۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
لاریجانی:

آمریکا و ائتلافش با تروریست‌های داعش به جای مبارزه بازی می‌کنند

رئیس مجلس گفت: ائتلاف ضد تروریسم امروز به یک رسوایی سیاسی برای آمریکا و همپیمانانش تبدیل شده و کاملا مکشوف شده که آنان با تروریست‌های داعش به جای مبارزه بازی می‌کنند.
کد خبر : ۲۶۲۵۱۸

صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز مجلس در سخنانی گفت: شهادت سردار سلحشور سپاه اسلام، سردار همدانی عزیز را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگوار و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده محترم وی و مردم شریف همدان و نیز نمایندگان مجلس تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

وی افزود: این مرد استوار جبهه‌ها که هم در میدان دفاع مقدس و هم در میدان مبارزه با صهیونیست‌ها، تروریست‌ها و هم در میدان مبارزه فرهنگی باسرزندگی و فکر خلاق و عمل صالح حاضر بود، آخرین روزهای عمر خویش را نیز وقف مجاهدتی برای نجات برادران مسلمان سوریه از چنگال ستمکاران تروریست کرد. قطعا خون آن سردار مجاهد، حرکت رهایی‌بخشی که وی دنبال می‌کرد را به نتیجه خواهد رسید. به روح پرفتوحش دورد می‌فرستیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات تروریستی که در منطقه روی داده اشاره کرد و گفت: در این روزها اقداماتی در منطقه رخ داده که نشانگر از هم گسیختگی روانی میدان‌داران بی‌رحم است که هر یک گوشه‌ای از بار فساد و تباهی در منطقه را به دوش می‌کشند. از طرفی رژیم صهیونیستی از مجال به هم ریختگی اوضاع کشورهای اسلامی بهره جست و به قبله اول مسلمانان توهین کرد و در مسجد بیت‌المقدس را به روی غیرمسلمانان باز کرد و مانع ورود مسلمانان شد و در این راه از شکنجه و کشتار مسلمانان دریغ نکرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه تاسف‌آورتر از اقدامات رژیم صهیونیستی این است که صدایی از کشورهای اسلامی هم بلند نشد، اظهار داشت: این بی‌غیرتی در کنار آن رفتار نابکارانه رژیم صهیونیستی، ملت مسلمان و مظلوم فلسطین را به خود آورد و این روزها صحنه‌های درخشنده‌ای از مقاومت را شاهد هستیم، گرچه در چند ماه اخیر متاسفانه برخی اقدامات بخشی از نیروهای مقاومت و بحث مذاکره برای آتش‌بس دروغین آنها را به رخوت کشاند اما این تحرک می‌تواند همبستگی آنان را در راه مقاومت افزایش دهد.

لاریجانی ادامه داد: وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در این ماجرا با چراغ سبز قدرت‌های بزرگ و فرصت‌طلبی اسرائیل سامان یافت. از طرف دیگر کشتار وحشیانه در بیمارستان افغانستان توسط هواپیماهای آمریکایی و نمونه دیگر کشتار وسیع مردم بی‌پناه یمن آن هم در مجلس عروسی توسط هواپیماهای سعودی نمونه‌هایی از اقدامات عجیب در روزهای گذشته است که اوج قساوت قلب و به هم ریختگی اعصاب آنها را نشان می‌دهد.

وی با طرح این سوال که آیا با این وحشیگری نامی جز شیطان رجیم و آمریکا می‌تواند داد، گفت: اقدامات تروریستی کثیف در ترکیه که جان ده‌ها نفر مسلمان را گرفت، گوشه دیگری از بحران منطقه را نشان می‌دهد که امیدواریم دوستان ترکیه در این ماجرا توجه جدی به داستان تروریست‌های منطقه پیدا کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه همه این اقدامات تروریستی در منطقه یک سمت و سوی خبیثانه دارد تا کشورهای اسلامی را دچار درگیری امنیتی و بحران وجودی کند، افزود: شاید بعد از جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه منطقه دچار چنین آشفتگی وسیعی نبود و به نظر می‌رسد طراحی جدیدی برای منطقه شکل گرفته تا بیداری اسلامی را سد کند و با انحرافی در ساختار منطقه نظم جدیدی را تحمیل نمایند و به همین جهت ائتلاف ضد تروریسم امروز به یک رسوایی سیاسی برای آمریکا و همپیمانانش تبدیل شده است. کاملا مکشوف شده که آنان با تروریست‌های داعش به جای مبارزه بازی می‌کنند. پروازهای شناسایی زیادی دارند اما عملیات محدود آن هم در جاهای خاص و نه تجمعات آنان صورت می‌گیرد.

لاریجانی اضافه کرد: حال که روسیه در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه جدی‌تر شده به روسیه خرده می‌گیرند که با این کار حل مسئله سوریه را با مشکل مواجه کرده است. آیا کار مضحکه ائتلاف در یک سال گذشته راه حلی در سوریه ایجاد کرد و یا مشکل تروریست‌های وحشی را حل کرد؟ تنها کاری که ائتلاف با آن همه دبدبه و کب‌کبه انجام داد این بود که در مقابل تروریست‌‌ها کم آورده است و این عامل جری‌تر شدن تروریست‌ها شد.

وی به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون حوادثی که در منطقه اتفاق افتاده و نیز نفوذ آمریکا در منطقه و کشورهای اسلامی گفت: اینکه رهبری انقلاب در سخنان ارزشمند اخیرشان گوشه‌هایی از توطئه آمریکا در منطقه و داخل کشور را روشن کردند، باید به جد مورد تجزیه و تحلیل اقشار جامعه قرار گیرد. استراتژی دشمن در منطقه که با روش‌های گوناگون پیگیری می‌شود در جهت تخریب اهداف و سیاست‌های آزادی‌بخش اسلامی است و به همین جهت رهبری معظم با مذاکره با آمریکا در این زمینه بی‌فایده و غلط ارزیابی کردند چون دو جریان متفاوت که یکی عزت مسلمانان را می‌طلبد و دیگری ذلت آنها را می‌خواهد، دو مسیر متقابل هستند که هدف مشترک ندارند، ممکن است در مقطعی به صورت تاکتیکی هدف کوچک مشترکی بیابند اما اختلاف این دو جریان استراتژیک است.

"مذاکره در مسئله هسته‌ای از این جنس نبود، ایران در موضعی قرار داشت و دارد که صاحب تکنولوژی شده و با پایداری ملت به جایگاهی رسید که قابل عقبگرد نیست و حریف نیز با همه تحریم‌ها و معاندت‌ها و دشمنی‌ها مجبور شد به مذاکره برگردد و تقاضای مذاکره از جانب آنها بود که همین نیاز را نشان می‌دهد."

رئیس مجلس تاکید کرد: حدود 3 سال مذاکرات هسته‌ای طول کشید گرچه به تعبیر رهبری معظم در همین مذاکره هم آمریکایی‌ها بارها تلاش کردند از راه‌های مختلف مخالف منافع ملت راهی بیابند اما در کل با دقت مذاکره کنندگان و هدایت رهبری معظم توفیق نیافتند گرچه ممکن است در برخی موارد لغزش‌هایی باشد که باید در اجرا به آن توجه بیشتر نمود و در طرح پیشنهادی در این موارد احکامی آورده شده است اما از نظر راهبردی آمریکا و اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای در مقابل ایران دچار خسارت شده‌اند و به همین جهت اسرائیل به همه چیز متوسل شد تا جلوی کار را بگیرد و به قول سیدحسن نصرالله، اسرائیل تلاش کرد تا جلوی توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 را بگیرد اما این توافق بزودی فرصت‌های زیادی را برای ایران ایجاد می‌کند و درهای زیادی را به روی ایران می‌گشاید، حاصل شد.

لاریجانی ادامه داد: بنابر این این مذاکره را نباید با مذاکرات دیگر درباره مسائل منطقه مقایسه کرد، مذاکره با کشورهای موثر دیگر می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای حل و فصل معضلات منطقه را فراهم آورد که یک نمونه آن همکاری با روسیه در مسائل اخیر سوریه است این نوع همکاری را باید با سایر کشورها گسترش داد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه را در مسیر همکاریهای منطقه‌ای قابل تحقق می‌داند، گفت: کمک‌های کشورهای دیگر اگر تمایل داشته باشند صرفا تسهیل کننده است، لذا تحرک وزارت خارجه در این زمینه جهت پیدا کردن راه حل‌های سیاسی در منطقه مفید و ارزشمند خواهد بود.

رئیس مجلس تاکید کرد: از طرف دیگر هوشیاری در داخل کشور در جلوگیری از راه‌های نفوذ دشمن در عرصه‌های مختلف بسیار ضروری است. نیروهای مومن به انقلاب این هشدار رهبری را باید جدی بگیرند و با کم کردن اختلافات هول این امور به تحلیل واحد برسند و سنگر انقلاب را محکم و تقویت کنند. ایشان مخصوصا بر روی نفوذ فرهنگی و سیاسی تاکید بیشتری دارند تا نفوذ اقتصاد و امنیتی که البته آن هم مهم است.

لاریجانی اضافه کرد: بنده فکر می‌کند صاحبنظران فرهنگی و سیاسی مخصوصا صاحبان رسانه‌های گروهی در این زمینه مسئولیت مهمی دارند تا پدیده اقتدار انقلابی و معنوی ملت ظهور یابد. اقتدار و توان علمی و قدرت نظامی ملت ایران را امن کرد و از دشمن قدرت تعرض راگرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقتدار معنوی و انقلابی ملت همبستگی ملی و دینی را افزایش می‌دهد و عملا تلاش دشمن در نفوذ به صفوف ملت را عقیم می‌کند. از کمیسیون‌های فرهنگی و ا منیت ملی مجلس می‌خواهم در این زمینه با اولویت جلساتی را با مسئولین مربوطه و صاحب‌نظران برگزار کنند و سیاست‌ها و اقدامات روشنی را تعریف نمایند و گزارش آن رابه مجلس ارائه کنند.

منبع: تسنیم