۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶

آشنا: برجام عالی‌ترین توقع ما را تأمین نکرد

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: برجام اگرچه یک سند کامل نبوده و عالی‌ترین توقع ما را تامین نمی‌کند اما کف توقعات ملت ایران را تامین می‌کند.
کد خبر : ۲۶۳۲۱۸
صراط: مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: برجام اگرچه یک سند کامل نبوده و عالی‌ترین توقع ما را تامین نمی‌کند اما کف توقعات ملت ایران را تامین می‌کند.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در حاشیه یازدهمین مجمع عمومی حزب مؤتلفه عمومی که صبح امروز در تالار آدینه برگزار شد در جمع خبرنگاران و با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 گفت: هر کدام از بخش‌های مختلف نظام به وظیفه محول شده خود در زمینه احقاق حق هسته‌ای ملت ایران و جلوگیری از نفوذ پس از برجام و رفع تحریم‌ها عمل کردند.

وی ادامه داد: دولت وظیفه داشت طی دو سال مذاکرات سخت تا حدودی که امکانات مذاکراتی اجازه می‌داد و خطوط قرمز نظام رد نمی‌شد و منافع ملت ایران به صورت حداکثری به دست می‌آمد در مذاکرات پیش برود و نتایجی را بگیرد.

آشنا ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی نیز وظیفه داشت خطوط قرمز نظام را در مذاکرات هسته‌ای مورد توجه قرار دهد و بررسی کند که آیا برجام این خطوط قرمز را نقض کرده یا خیر.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش مجلس در بررسی برجام اظهار داشت: وظیفه مجلس اینگونه تشخیص داده شد که با تشکیل یک کمیسیون ویژه ریز به ریز توافق هسته‌ای را مورد توجه قرار دهد و هشدارهای لازم را به دولت، ملت، شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهادها در زمینه‌هایی که ممکن است برای نفوذ ایجاد شود اعلام کند.

آشنا با بیان اینکه مجموع این مذاکرات چندین پیامد را به دنبال داشت افزود: افزایش آگاهی ملی درباره حقوق بین‌الملل، مساله هسته‌ای ایران اصل و حدود تحریم‌ها و شیوه مواجه ملی با مسائل مهم بین‌المللی یکی از پیامدهای این مذاکرات بود.

وی اضافه کرد: ما این مساله را در دولت به فال نیک گرفته و معتقدیم افزایش آگاهی‌ها و مباحثی که اتفاق افتاد یکی از ارزش‌های مهم یعنی مردم‌سالاری دینی را تقویت کرد.

آشنا تصریح کرد: دومین مشکل نیز این بود که وقتی ارکان حاکمیت یعنی نمایندگان مردم، شورای عالی امنیت ملی و نهادهای دیگر که مسئولیت نظارت و اجرای برجام را برعهده دارند با جزئیات این توافق مواجه شدند همگی متوجه شدند که در اجرای برجام باید به اندازه زمان حصول آن دقت کرد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ادامه داد: این مساله یعنی رسیدن به برجام یک موضوع است و التزام به لوازم آن یک موضوع دیگر.

آشنا با اشاره به پیامدهای بیرونی برجام افزود: نکته‌ای که در بیرون از کشور برای همگان معلوم شد اهمیت مردم‌سالاری دینی در ساز و کارهای تصویب برجام بود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: نمایندگان مجلس تیم مذاکره کننده فعلی و قبلی، اساتید دانشگاه، تیم مذاکره کننده و دیگر دستگاه‌ها همگی وارد یک گفت‌وگوی ملی شدند برای آنکه نمایندگان ملت به این اغنا برسند که اگرچه برجام کامل نبوده و عالی‌ترین توقع ما را تامین نمی‌کند اما کف توقعات ملت ایران را تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ یک از طرف‌هایی که در مذاکرات ایران و 1+5 حضور داشتند به طور کامل از چیزی که در برجام آمده راضی نیستند گفت: اما همه طرف‌ها احساس رضایت می کنند برای آنکه این قدر مشترک چیزی است که قابل حصول بوده است.

آشنا ادامه داد: تاکید من برحصول نگاه واقع‌بینانه‌ای که بعد از سال‌ها مذاکره در کشور به وجود آمده است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: روند بررسی برجام در مجلس هیات رئیسه، رؤسای قوا و مسئولان عالی‌رتبه نظامی باعث شد مباحثات ماقبل از طرح مذکور طولانی شود ولی آنجایی که نمایندگان به نتیجه رسیدند که این سندی که در دست ما است بهترین چیز ممکن است و نه بهترین چیز مطلوب، در رأی‌گیری نظر نمایندگان ملت ایران و حدود و صقور موافقت‌ها و مخالفت‌ها روشن شد.

آشنا با اشاره به نقش صدا و سیما در دوران مذاکرات و پس از تصویب برجام اظهار داشت: امیدواریم در مراحل بعد صدا و سیما که در افزایش آگاهی ملی کمک کرد و توجه مردم را به زمینه‌های توافق جلب نمود، به اجرای برجام نیز کمک کند.

آشنا در پایان و در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند متن محرمانه‌ای بین ایران و 1+5 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد گفت: هر کسی حق دارد اظهار نظر کند ولی هیچ کس حق ندارد شبه‌آفرینی کند.
منبع: فارس