۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

کارتر: از افغانستان خارج نمی‌شویم

وزیر دفاع آمریکا گفت: ایالات متحده سربازان خود در افغانستان را بعد از سال ۲۰۱۵ میلادی نیز حفظ خواهد کرد.
کد خبر : ۲۶۳۲۲۴
صراط: وزیر دفاع آمریکا گفت: ایالات متحده سربازان خود در افغانستان را بعد از سال ۲۰۱۵ میلادی نیز حفظ خواهد کرد.

به نقل از استریت‌تایمز، وزیر دفاع آمریکا طی اظهاراتی در یک کنفرانسی نظامی در «واشنگتن» اظهار داشت: گفتن این مسائل مهم است زیرا داستان بیرون رفتن ما از افغانستان، نوعی خود تخریبی است.

وی تصریح کرد: برای آمریکا مهم است که گزینه‌هایش را برای افغانستان، بررسی کند و حضور کنونی خود در این کشور را بر اساس شرایط، تنظیم کند.

مطابق با برنامه فعلی، ایالات متحده سربازان خود در افغانستان را تا پایان سال 2016 میلادی از 10 هزار نفر کنونی به هزار تن کاهش خواهد داد.

طرح عقب‌نشینی سربازان آمریکایی که توسط «باراک اوباما» برنامه‌ریزی شده بود انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که عقب‌نشینی و یا کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان باعث افزایش فعالیت‌های گروه طالبان می‌شود.

به دنبال به قدرت رسیدن «اشرف غنی»، روابط افغانستان و آمریکا دوباره گرم شد و دقیقاً یک روز بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی، در سپتامبر سال گذشته توافقنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا امضا شد.

بحث احتمال حضور طولانی‌تر نیروهای آمریکایی در افغانستان به دنبال بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز «قندوز» واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است.

از یک سو افرادی مانند «مارکو روبیو» سناتور آمریکایی و «الکساندر گروشکو» سفیر روسیه در ناتو  قرار دارند که معتقدند با توجه به افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان، ایالات متحده باید به تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دهد.

«جان مک‌کین» رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای آمریکا نیز حضور نظامیان کشورش را برای حفظ دست‌آوردها در افغانستان ضروری خوانده است.

از سوی دیگر افرادی مانند «رند پل» سناتور ایالت کنتاکی، قرار دارند که ضمن زیر سوال بردن حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، بر این باور است ماموریت ایالات متحده در افغانستان پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر، مدتهاست که اتمام یافته است و زمان آن رسیده که نیروهای امنیتی این کشور روی پای خود بایستند.
منبع: فارس