۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
در موضوع مذاکرات هسته‌ای

ولایتی: غرب باید حسن نیت نشان دهد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که همانطور که ایران به عهد خود وفا کرد، طرف مقابل نیز به عهد خود وفا کند و تحریم‌ها را بردارد.
کد خبر : ۲۶۳۶۵۹
صراط: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که همانطور که ایران به عهد خود وفا کرد، طرف مقابل نیز به عهد خود وفا کند و تحریم‌ها را بردارد.

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در حاشیه دیدار خود با وزیر امور خارجه لبنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اعلام غربی‌ها امروز، روز پایان لغو تحریم‌ها است و این امر در ایران به چه صورتی است، گفت: بدون تردید آنچه که در مورد هسته‌ای باید بگویم آن است که باید مراحل خود را طی کند و همان گونه که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و مرحله مهمی را پشت سر گذراند در روزها و هفته‌های آینده غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها می‌توانند حسن نیت خود را نشان دهند یا مثل گذشته کارهایی انجام دهند که مردم ایران نسبت به حسن نیت آنان شک کنند.

وی ادامه داد: پس از آنکه مرحله اجرا آغاز می شود همه باید مراقب باشیم که غربی‌ها به عهد خود وفادار باشند و ان‌قلتی را وارد نکنند و انتظار جمهوری اسلامی ایران آن است که همان طور که ایران به عهد خود وفا کرد طرف مقابل و 1+5 نیز به عهد خود وفا کنند و تحریم‌ها را بردارند.

ولایتی با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید که آنها حسن نیت دارند و تحریم‌ها را برمی‌دارند یا خیر، تصریح کرد: هر تصمیمی در کشور مسیر خود را دارد و هر مسیر قانونی که لازم باشد طی خواهد کرد اما آنچه مهم است، آن است که طرف مقابل به وظایف خود عمل کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ ابهامی در اجرای مقررات مربوط به داخل کشور و تصمیم‌های کلانی که باید گرفته شود ندارد، تصریح کرد: آنچه مهم است دقت بر روی وفای عهد طرف مقابل است.

ولایتی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خط مقاومت از ایران آغاز و به عراق و سوریه و لبنان می‌رود، گفت: این خط منسجم و زنجیره مقاومت در برابر تروریسم است که توانسته مقاومت را زنده نگه داشته و تقویت کند.

وی با بیان اینکه فرقی بین تروریست‌هایی که به نام اسلام علیه مسلمانان می‌جنگند و صهیونیست‌هایی که به جنایت‌ می‌پردازند وجود ندارد، اظهار داشت: هر دو دشمنان بشریت و مسلمانان هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام رابطه ایران و لبنان را رابطه برادرانه و دوستانه دانست و تصریح کرد: توافق کردیم در این دیدار تا روابط دو کشور تقویت شود و روابط ما تاکنون نمونه ارزشمندی از روابط برادرانه میان دو کشور است که امیدواریم دو ملت در مقابله با تروریسم به پیروزی برسند.

وی با بیان اینکه هر دو بر این موضوع که مقابله با تروریسم باید مقابله‌ای منطقه‌ای باشد، اشتراک نظر داشتیم تصریح کرد: مقابله با تروریسم باید در عراق و لبنان و منطقه ادامه داشته باشد چرا که تروریست‌ها به لبنان نیز طمع داشتند اما رشادت لبنانی‌ها مانع نفوذ آنان به لبنان شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر شرایط در لبنان فراهم شود و مردم لبنان در انتخابات ریاست جمهوری لبنان شرکت کنند، خاطرنشان کرد: امیدوارم مردم لبنان رئیس‌جمهور مردمی را انتخاب کنند.

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ملاقات سازنده‌ای برگزار شد، گفت: افتخار پیدا کردیم تا در طی سفر به ایران ملاقاتی را با مقامات مختلف ایرانی داشته باشیم و شاهد پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول ثابت و منطقه‌ای این کشور بودیم.

وی ادامه داد: با آقای ولایتی درباره انتظارات دو ملت به عنوان دو کشور مقاوم ایران و لبنان صحبت و گفت‌وگو کردیم و اعتقاد دارم که ما باید در مرحله اول مسئولیت خودمان را در مقابله با تروریست‌ها علیه بشریت به عهده بگیریم و ما و ملت‌هایمان قصد داریم تروریست‌ها را از سرزمین خود ریشه‌کن کنیم.

وزیر امور خارجه لبنان با بیان اینکه ما قدرت لازم را برای ریشه‌کن ساختن تروریسم در اختیار داریم، تصریح کرد: ما می‌توانیم جلوی قدرت نظامی و فکری تروریسم را بگیریم و لبنان الگویی است که می‌تواند به عنوان یک نمونه برای مقابله با تروریسم نقش ایفا کند.

جبران باسیل در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مسئولیت دوم ما آن است که در کنار مقابله با تروریسم در جهت پیشرفت و توسعه کشورهایمان گام برداریم و اکنون با توجه به اینکه ایران وارد مرحله جدیدی شده است می‌تواند توانمندی‌های خود را به کشورهای دیگر منتقل کند.

وی تصریح کرد: از ایران از آنچه در مقابله با اسرائیل انجام داده و آنچه در مقابله تروریسم ارائه می‌دهد تشکر می‌کنیم و معتقدیم همه باید در جهت مبارزه با تروریسم گام برداریم.

جبران باسیل ادامه داد:‌ با اینکه تمام تلاش خودشان را کردند که ایران از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی دور بماند اما جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت‌های صنعتی و علمی خود در همه حوزه‌ها توانست خودش را به دنیا نشان دهد که امیدواریم لبنان نیز از این تحول ایجاد شده بتواند استفاده کند.

وزیر امور خارجه لبنان با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاطرنشان کرد: ایران نقش حساس و مهمی را در منطقه به خصوص در زمینه محور مقاومت دارد چرا که ما اعتقاد داریم خطر تروریسم و جریانات افراطی بسیار بزرگ است و باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهیم تا با همکاری‌های منطقه‌ای بتوانیم در مقابله با جریانات تکفیری و تروریستی مقابله کنیم.

وزیر امور خارجه لبنان تصریح کرد: لبنان نقش ایران را در مقابله با اسرائیل و مقابله با تروریست‌ها به خاطر خواهد داشت و از یاد نخواهد برد.
منبع: فارس