۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
می‌دانم از اشغالگری اسرائیل عصبانی هستید

بان‌کی‌مون به فلسطینی‌ها: خشن نباشید!

دبیرکل سازمان ملل خطاب به فلسطینی‌ها گفت که عصبانیت آنها از اشغالگری مداوم و گسترش شهرک‌سازی صهیونیست‌ها را درک می‌کند با این حال از آنها خواست «سلاح ناامیدی» خود را زمین بگذارند.
کد خبر : ۲۶۳۹۹۵
صراط: دبیرکل سازمان ملل خطاب به فلسطینی‌ها گفت که عصبانیت آنها از اشغالگری مداوم و گسترش شهرک‌سازی صهیونیست‌ها را درک می‌کند با این حال از آنها خواست «سلاح ناامیدی» خود را زمین بگذارند.

«بان کی مون» در پیام ویدئویی به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها گفت: «دیگر بس است!‌ ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم افراد جوان و کودکان سلاح به دست گرفته‌اند و به دنبال کشتن هستند».

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، او خطاب به جوانان فلسطینی گفت: «عصبانیت شما را درک می‌کنم و می‌دانم امید شما برای دستیابی به صلح بارها از بین رفته است. شما از اشغالگری مداوم و گسترش شهرک‌سازی عصبانی هستید. بسیاری از شما از رهبران خود، ما و جامعه بین‌المللی به خاطر ناتوانی در پایان دادن به اشغالگری خشمگین هستید. از شما نمی‌خواهم که منفعل باشید اما باید سلاح ناامیدی را زمین بگذارید».

بان کی مون همچنین ابراز امیدواری کرد با رهبران فلسطینی گفت‌وگو کند و از آنها بخواهد تا از انرژی مردم خود به روشی صلح‌آمیز استفاده کنند تا آرزوهای خود را به حقیقت تبدیل کنند.

وی در ادامه افزود: «این کار تنها از طریق تاسیس کشور فلسطینی که در صلح با اسرائیل زندگی کند، امکان‌پذیر است، نه از طریق اقدامات خشنی که شاهد آن هستیم».

دبیرکل سازمان ملل سپس اسرائیلی‌ها را خطاب قرار داد و با بیان اینکه نگرانی‌ آنها درباره صلح و امنیت را تحسین می‌کند و عصبانیت آنها را درک می‌کند، گفت: «اما کشیدن دیوار، برپایی ایست‌ و بازرسی و واکنش تند نیروهای امنیتی و تخریب خانه‌ها نمی‌تواند به صلح و امنیتی که شما نیاز دارید و باید داشته باشید، منجر شود».

بان کی مون با بیان مطالب فوق افزود: «هیچ راه‌حل امنیتی وجود ندارد اما به یک افق فکری نیاز است که این چرخه خشونت و ترس را بشکند».

وی از دو طرف خواست به افراط‌گرایان اجازه ندهند که از مذهب برای تحریک خشونت استفاده کنند و قاطعانه علیه ترور و خشونت بایستند.

بان کی مون گفت: «عدم خشونت نیازمند شجاعت و قدرت بیشتری است بنابراین اجازه ندهید که آینده مردم و منطقه فنا شود».

دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است امروز (سه‌شنبه) برای گفت وگو با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان وارد اراضی اشغالی شود.
منبع: فارس