۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶

آخرین وضعیت مسمومین عزادار خوسف

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی با اشاره به مسمومیت 98 نفر از عزاداران حسینی، گفت: بیشتر بیماران مرخص شده‌اند و تاکنون هیچ بیمار بدحالی نداشته‌ایم.
کد خبر : ۲۶۴۳۹۱

صراط: علیرضا عباسی در بیرجند، اظهار داشت: امروز ظهر تعدادی از عزاداران حسینی در روستای کاریزنو از توابع شهرستان خوسف به دنبال مسمومیت غذایی راهی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های شهرستان‌های خوسف و بیرجند شدند.

وی تعداد مسمومان را 98 نفر اعلام کرد و افزود: در لحظات اولیه 25 بیمار در روستا تحت درمان قرار گرفته و نیاز به هیچ درمانگاهی پیدا نکردند.

معاون اورژانس 115 خراسان جنوبی بیان داشت: 10 نفر از مسمومان با آمبولانس به مرکز بهداشتی درمانی روستای گل اعزام شده و پس از مراحل درمان مرخص شدند.

اعزام 5 بیمار مسموم به بیرجند با بالگرد اورژانس

عباسی تصریح کرد: در دقایق اولیه بالگرد اورژانس به محل اعزام شد و در دو نوبت تعداد پنج بیمار را به بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) بیرجند منتقل کرد و مابقی بیماران مسموم نیز به درمانگاه خوسف اعزام و تحت درمان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: تعداد هشت نفر از بیماران که دچار مسمومیت غذایی هستند هنوز تحت درمان بوده و تا امشب پس از بهترشدن وضعیت عمومی‌شان مرخص می‌شوند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اعلام این حادثه به دلیل گستردگی زیاد دو دستگاه اتوبوس آمبولانس از بیرجند به محل اعزام شد که به دلیل تعداد بالای بیماران مسموم از یکی از این دستگاه‌ها در محوطه مرکز درمانگاه خوسف به عنوان کلینیک استفاده شد.

عباسی با بیان اینکه هر اتوبوس آمبولانس 15 تخت درمانی دارد، تصریح کرد: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز به محل اعزام شد و بیماران را به درمانگاه منتقل کرد.

اعزام 7 آمبولانس اورژانس به محل حادثه

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از مسمومان توسط هفت آمبولانس اورژانس جهت مداوا به درمانگاه خوسف منتقل شدند، افزود: در امدادرسانی از هر پایگاهی که به محل حادثه نزیک‌تر باشد کمک گرفته می‌شود بنابراین این تعداد آمبولانس از پایگاه‌های خور، مختاران، بیرجند و خوسف به محل اعزام شدند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی گفت: این حادثه نزیک به ساعت 13 اعلام شد و با توجه به تعداد بالای مسمومان از سایر دستگاه‌ها و نهادها مانند نیروی انتظامی، هلال احمر، فرمانداری، درمانگاه‌های خوسف و روستاهای اطراف و بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند کمک گرفته شد که همکاری بالایی با اورژانس داشتند.

عباسی با بیان اینکه تمامی افراد بر اثر مسمومیت غذایی علایمی مانند تهوع، استفراغ و شکم‌درد را از خود نشان می‌دادند، اذعان داشت: این حادثه ظاهراً بر اثر استفاده از غذای محلی نذری پخت شده در روستا بوده است.

وی با اشاره به اعزام آمبولانس‌های هلال احمر به محل این رویداد، ادامه داد: بیمارستان ولی عصر(عج) نیز به دنبال اعلام نیاز اورژانس یک تیم پزشکی به همراه تجهیزات ضروری مانند دارو به خوسف اعزام کرد تا نیازی به اعزام بیماران به بیرجند نباشد.

بستری 9 نفر از بیماران در بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر 9 نفر از بیماران در بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند بستری هستند که پنج نفر با بالگرد و چهار نفر با آمبولانس اعزام شدند.

عباسی اذعان داشت: تاکنون هیچ بیمار وخیم و بدحالی نبوده و چون آثار مسمومیت در تعدادی از افراد روستا دیده شده بقیه افراد روستا نیز تحت تأثیر قرار گرفتند و به این علت تعداد بیماران افزایش یافت.

وی ضمن توصیه‌های بهداشتی به عزاداران حسینی(ع)، خاطرنشان کرد: در مراسمات عزاداری باید صرف غذا به اندازه معمول رعایت شود و در آشپزخانه‌ها نیز نکات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی با تأکید بر استفاده از آب سالم شهری در پخت غذای نذری، یادآور شد: آشپزها در این ایام باید حتماً کارت بهداشت و سلامت فردی داشته باشند.

منبع: فارس