۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
با اشاره به مواضع تهران در قبال سوریه

یک تحلیلگر: ایران به آرزوهای اوباما می‌خندد

«چارلز کراتهامر» تحلیلگر ارشد نومحافظه‌کار آمریکایی در مطلبی درباره سوریه و مواضع ایران و روسیه نوشت:‌ «این تحولات آرزوهای اوباما درباره تغییر رفتار ایران را به استهزا و مسخرگی می‌گیرد».
کد خبر : ۲۶۴۶۷۸
صراط: «چارلز کراتهامر» تحلیلگر ارشد نومحافظه‌کار آمریکایی در مطلبی درباره سوریه و مواضع ایران و روسیه نوشت:‌ «این تحولات آرزوهای اوباما درباره تغییر رفتار ایران را به استهزا و مسخرگی می‌گیرد».

در ادامه انتقادات در آمریکا به مواضع کاخ سفید در قبال بحران سوریه، یک تحلیلگر نومحافظه‌کار و حامی سرسخت جنگ‌های دولت بوش علیه افغانستان و عراق به شدت از «آرزوهای اوباما» درباره تغییر رفتار منطقه‌ای ایران پس از توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

«چارلز کراتهامر» چهره‌ تندرو و وابسته به نومحافظه‌کاران، در یادداشتی با عنوان «ایران می‌تازد، روسیه فرماندهی می‌کند و اوباما تماشا می‌کند»، به مواضع دولت آمریکا در بحران سوریه و آرزوهایش درباره رفتار ایران پس از برجام تاخت.

وی با عصبانیت تمام از سفر اخیر رئیس‌جمهور سوریه به مسکو مطلب خود را آغاز و تصریح می‌کند که این سفر «به جهان نشان می‌دهد که امروز سوالات درباره خاورمیانه نه در واشنگتن، بلکه در مسکو حل می‌شوند و رسما نشان از غالب شدن روسیه بر مذاکرات در حال پیگیری 4 کشور(آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان سعودی) درباره سوریه است».

در این مطلب آمده است: «آیا سرانجام دولت سردرگم اوباما می‌فهمد که روسیه در حال انجام چه اقدامی است؟ رئیس‌جمهور اوباما می‌گوید روسیه محکوم به شکست در باتلاق سوریه است اما روسیه درصدد فتح و تسلط مجدد بر سوریه به نفع (بشار) اسد نیست. روسیه در حال تحکیم دولت سوریه در حدود 20 درصد از مناطق تحت کنترلش در این کشور است که شامل مناطقی از شمال و غرب از دمشق گرفته تا لاذقیه و مناطق ساحلی طرطوس اطراف پایگاه دریایی روسیه است».

کراتهامر نوشت: «این یعنی تقسیم و تکه تکه شدن(سوریه) و داعش کنترل شمال و شرق را همچنان در دست خود خواهد داشت. چرا (روسیه) محکوم به شکست است؟ استراتژی گسترده‌تر پوتین بازسازی امپراطوری قدیمی شوروی نیست چرا که این یک ماموریت بیش از حد گسترده است بلکه او در حال بازسازی و ارزیابی مجدد توانایی روسیه برای نمایش قدرت فراتر از مرزهایش است. از زمان پطر کبیر، روسیه به الحاق کردن کریمه به سرزمین مادری و کنترل کامل بندر دریای سیاه طمع داشته است».

او مدعی شد: «تقویت آنچه از دولت علوی در سوریه باقی مانده، پایگاه‌های نیروی دریایی و هوایی روسیه در شرق مدیترانه را تضمین می‌کند. به این موضوع شلیک موشکهای پیشرفته کروز از ناوهای جنگی دریای خزر برای هدف قرار دادن شورشیان سوریه در 900 مایل دورتر، خارق‌العاده‌ترین نمایش  برد و توان نظامی روسیه از زمان جنگ سرد بود».

کراتهامر ادامه داد: «برای اوباما البته این مسائل اهمیت ندارند. او ماه گذشته در سازمان ملل کفت که "در جهان امروز، سنجش و میزان قدرت دیگر با کنترل بر سرزمین سنجیده نمی‌شود". او اعتقاد واقعی به این امر خیالی و فانتزی را با رها کردن کامل عراق، رها کردن و هدر دادن پایگاه‌های آمریکا در منطقه که می‌توانستند برای نمایش قدرت استفاده شوند، ‌نشان داده بود».

تحلیلگر نومحافظه‌کار تصریح کرد: «در حالی که اوباما روی جهان اخلاق‌محور که به سمت عدالت در حرکت است،‌ حساب می‌کند، ‌پوتین اقدام و عمل می‌کند. در حالی که هنوز جوهر توافق هسته‌ای ایران خشک نشده بود، قاسم سلیمانی از ایران به مسکو سفر کرد تا برای براه اندازی کمپین چندملیتی در سوریه که او اکنون اداره می‌کند، طرح و برنامه‌ریزی کند».

وی با اشاره به حملات هوایی روسیه و زمینی ارتش و نیروهای حامی داخلی و خارجی آن به مواضع مخالفان دولت بشار اسد مدهی شد: «آنها در حال هدف قرار دادن شورشیانی که عضو داعش نیستند و بسیاری از آنها از سوی آمریکا و ائتلاف ادعایی اوباما از 60 کشور  مجهز،‌ آموزش و حمایت شده‌اند، هستند».

کراتهامر ادامه داد: «هدف فوری روسیه بازپسگیری حلب که قسمت شرقی آن آخرین مقر و دژ شهری باقیمانده شورشیان است، می‌باشد. روسیه با داعش نمی‌جنگد بلکه برعکس به شورشیان ضد دولت و ضد داعش حمله می‌کند».

او تصریح کرد: ‌«جدای از خرابه‌ ناشی از آرزوهای اوباما "احیا و ازسرگیری" روابط با روسیه، به این فکر کنید که چگونه این تحولات آرزوهای اوباما درباره ایران را به مسخره می‌گیرد؛ آرزوهایی مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای رفتار ایران را میانه‌رو و تعدیل خواهد کرد».

وی ادامه داد: «از زمان امضای توافق در ماه جولای چه اتفاقی افتاده است؟ ایران خبرنگار آمریکایی را به جاسوسی محکوم کرد، آزمایش موشک بالستیک انجام داد که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود و اکنون در جنگ داخلی سوریه در حال  از بین بردن متحدان باقیمانده ما است».

کراتهامر افزود: «پاسخ اوباما به همه این اقدامات چه بود؟ هیچ. او خود را از منطقه‌ای که همچنان مرکز تولید نفت جهان است و همچنان بی ثبات ترین منطقه جهان است، کنار کشیده است. وقتی شما جایی را باتلاق می‌نامید یعنی شما از آن خارج هستید و خارج از آن باقی می‌مانید».
منبع: فارس