۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
متن و حاشیه نشست امروز مجلس

مسئولان منع‌شده از اظهارنظر انتخاباتی

خانه ملت در جلسه امروز خود منع تبلیغات انتخاباتی اعضای شورای نگهبان و رئیس جمهور همچنین اعلام وصول برخی نمایندگان به وزیر علوم را زیر ذره‌بین خود قرار داد.
کد خبر : ۲۶۵۰۵۲
صراط: خانه ملت در جلسه امروز خود منع تبلیغات انتخاباتی اعضای شورای نگهبان و رئیس جمهور همچنین اعلام وصول برخی نمایندگان به وزیر علوم را زیر ذره‌بین خود قرار داد.

نشست علنی صبح امروز سه شنبه(5آبان ماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

آغاز نشست بدون حضور 92 نفر از نمایندگان

195 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 92 نماینده مجلس خالی بود.

ادامه بررسی گزارش کمیسیون شوراها درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز

به دنبال آن اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند است:

1- وحید احمدی نماینده مردم کنگاور

2- محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا

3- روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران

4- محمد دامادی نماینده مردم ساری

*ترکیب کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات مجلس مشخص شد

نمایندگان در ادامه جلسه امروز به بررسی ماده 11 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس پرداختند.

در این ماده که به تصویب نمایندگان رسید به منظور نظارت و کنترل نحوه تبلیغات نامزدها و هزینه آن در هر استان کمیسیونی به نام کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی زیر نظر رئیس ستاد انتخابات استان در محل استانداری مرکز حوزه انتخابیه با ترکیب وی تشکیل می‌شود:

1- نماینده هیات نظارت استان

2- نماینده رئیس دادگستری استان

3- نماینده صدا و سیمای مرکز استان

4- نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

5- نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

به موجب تبصره 1 ماده مذکور کمیسیون بازرسی تبلیغات موظف است پیش از شروع تبلیغات راهنمایی ها و ارشادات لازم را در چارچوب قوانین و مقررات در خصوص نحوه تبلیغات به نامزدها و ستادهای انتخاباتی ارائه و بر نحوه اجرای قانون توسط کاندیداها در طول انتخابات نظارت نماید و نامزدها و ستادهای انتخاباتی موظفند براساس راهنمایی های کمیسیون مذکور عمل کنند و از انجام هزینه‌های غیر متعارف خودداری کنند.

همچنین نمایندگان در تبصره 2 ماده 10 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات کمیسیون بازرسی تبلیغات را موظف کردند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در انجام تبلیغات توسط نامزدها و یا ستادهای انتخاباتی مراتب را به نامزدها و مسئولان ستادهای مذبور تذکر دهد که در صورت تکرار کمیسیون مذبور پس از بررسی تخلف موضوع را به هیات نظارت استان اعلام می‌کند.

ممنوعیت نصب پوستر و آگهی تبلیغاتی انتخاباتی در تمام اماکن دولتی و خصوصی 

در همین راستا نمایندگان در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با بازگشت ماده 14 این طرح به ماده 12 طرح اصلی به پیشنهاد محمد دهقان موافق کردند.

به موجب مصوبه مجلس، الصاق اعلامیه، پوستر و هر گونه آگهی تبلیغاتی انتخاباتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها و تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمان‌های عمومی و ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت و اتومبیل‌های دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست،‌باجه‌های تلفن،‌ پست‌های برق و تلفن،‌ تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) در سراسر کشور ممنوع است.

وکلای ملت با 125 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 229 نفر نماینده حاضر در جلسه این ماده را به تصویب رساندند.

*اعضای شورای نگهبان و رئیس جمهور از اعلام‌نظر به نفع و یا ضرر نامزدها در انتخابات منع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به اصلاح ماده 60 این قانون پرداختند.

طبق این اصلاح اعضای شورای نگهبان، اعضای هیأت‌های نظارت شورای نگهبان، رئیس جمهور، وزیر کشور و معاونان و مشاوران آنها، رئیس و اعضای ستاد انتخابات کشور، رئیس و اعضای ستاد انتخابات استان، استانداران، فرمانداران و معاونان و مشاوران آنها و اعضای هیأت‌های اجرایی انتخابات و بازرسان و سایر دست‌اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات نمی‌توانند به نفع و یا به ضرر نامزدها و جریانات سیاسی در انتخابات اعلام نظر کنند.

با تبصره‌ای که نمایندگان به این ماده الحاق کردند در صورت تخلف از حکم این ماده مرتکبان به جزای نقدی درجه 6 موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت 92 محکوم می‌شوند.

 

با 123 رأی منفی نمایندگان صورت گرفت

مخالفت مجلس با فوریت لایحه دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه

سپس نمایندگان پارلمان یک فوریت لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (3) را مورد بحث و بررسی قرار داده و با آن مخالفت کردند.

لایحه مذکور که با مخالفت نمایندگان با یک‌فوریت‌اش به صورت عادی در دستور کار خانه ملت قرار خواهد گرفت، در واقع لایحه دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

وکلای ملت با 59 رأی موافق، 123 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از 222 نماینده حاضر در صحن علنی، با یک‌فوریت لایحه دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کردند.

در این جلسه، محمدباقر نوبخت به عنوان نماینده دولت، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مخالفت با یک‌فوریت و جعفر قادری نماینده شیراز در موافقت با یک‌فوریت لایحه مذکور در صحن علنی سخنرانی کردند.

*نوبخت:تشکیل کارگروهی برای کنترل احکام و مواد تکراری در برنامه ششم توسعه

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نشست علنی امروز پارلمان برای دفاع از فوریت لایحه دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی حضور یافت و اظهار داشت: لایحه‌ای که با عنوان تنظیم برخی از احکام مربوط به برنامه‌های توسعه تقدیم می‌شود، پاسخی به مطالبه‌ مجلس است، چرا که اصلاح نظام برنامه و بودجه، مطالبه و انتظاری بوده که نمایندگان در نشست‌های مشترک بین دولت و مجلس درخواست می‌کردند که در خصوص تدوین نظام بودجه این کار صورت گرفت و بودجه در زمان مقرر به مجلس ارائه شد.

وی افزود: با اقدامات صورت‌گرفته دیگر تبصره‌های تکراری در بودجه لحاظ نشد چون در قالب قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت مطرح شد و برای تدوین برنامه ششم توسعه نیز همین وضعیت وجود دارد.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: هر برنامه میان‌مدت، تعداد قابل توجهی ماده و حکم دارد به طوری که قانون برنامه پنجم توسعه با 235 ماده به مجلس آمد و در دستور کار قرار گرفت، برخی از احکام و مواد برنامه‌های سوم و چهارم در قانون پنجم توسعه نیز در دستورکار دولت قرار دارد و در واقع تکراری از احکام و موادی است که در برنامه قبل بوده است؛ بنابراین برای آنکه در برنامه ششم آسیب‌ برنامه‌های قبلی تکرار نشود این مهم صورت گرفت و در عمل میزان اثربخشی خود را نشان داد.

وی تصریح کرد: می‌دانیم چه تعداد از احکام برای برنامه ششم به صورت دائمی مورد توجه باشد و تکرار مواد قانونی باعث شده که بیش از 141 حکم در قانون برنامه پنجم وجود داشته باشد که تکراری از برنامه‌های گذشته است و این باعث شده مجلس و دولت برای کنترل 141 حکم به مسئله برخورد کنند، در برنامه‌های گذشته ابتدا قانون برنامه اول با 10 ماده، قانون برنامه دوم با 21 ماده، قانون برنامه سوم با 37 ماده، قانون برنامه چهارم با 38 ماده، قانون برنامه پنجم که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود با 9 ماده و مجددا تعداد ماده‌ها زیاد شد و در برنامه اول توسعه بعد از انقلاب با 52 ماده، در برنامه دوم بعد از انقلاب با 101 ماده، در برنامه سوم بعد از انقلاب با 199 ماده، در برنامه چهارم بعد از انقلاب با 234 ماده و در برنامه پنجم بعد از انقلاب 235 ماده وجود دارد که در برنامه چهارم 141 ماده تکراری وجود داشت.

نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: بدون‌شک نباید از آن آسیب‌ها و اشکالاتی که در برنامه‌های قبلی وجود داشت در برنامه یازدهم که در واقع همان برنامه ششم توسعه است، تکرار شود؛ لذا کارگروهی تشکیل شد و همه این احکام و مواردی که طی برنامه‌های گذشته تکرار شد مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که بعضی از احکام نیاز به تکرار در برنامه ششم را ندارد.

وی تأکید کرد:‌ برخی از این‌ موارد نیاز به قانون ندارد چرا که در قوانین قبلی به نوعی دائمی شده است؛ در واقع حدود 50 ماده وجود دارد که کمک می‌کند تا برنامه‌های توسعه را اجرایی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت تا 15 آذرماه لایحه بودجه سالانه را تقدیم  مجلس می‌کند، لذا بعد از این تاریخ لایحه برنامه را که مشتمل بر منابع، اهداف کمّی و جداول است با حداقل بندها به مجلس تقدیم خواهیم کرد تا قبل از پایان سال جاری، احکام دائمی، بودجه و لایحه دوم برنامه ششم مورد بررسی قرار گیرد.

 

مصادیق ممنوعیت در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات مجلس تعیین شد

نمایندگان در ادامه بررسی جزییات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، ماده 15 این طرح را پس از رسیدگی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات، انجام امور زیر ممنوع است و مرتکبان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند:

1- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع

2- دیوار نویسی

3- انتشار اعلام‌نظر مقامات و اشخاص موضوع ماده 60 این قانون

4- فریب و اغوای مردم از طریق سوءاستفاده از اعلام نظر یا عکس شخصیت‌ها و مقامات دولتی مذکور در ماده 29 این قانون

5- تبلیغ علیه نامزدها و هر گونه هتک حرمت و حیثیت آنان

6- تخریب و یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغاتی که در محل‌های مجاز الصاق‌شده و یا قرار گرفته باشد.

7- انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خاص خارج از مهلت قانونی تبلیغات

8- اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها

9- استفاده از هر گونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدهای و طرفداران آنان اعم از آثار کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 50 در 70 سانتیمتر

10- استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج محیط سخنرانی

11- استفاده هر یک از موارد فوق از طریق همه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی

وکلای ملت همچنین در تبصره این ماده مقرر کردند که متخلفان از مفاد این ماده به یکی از مجازات‌های درجه 6 محکوم می‌شوند.

وکلای ملت با 138 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 201 نماینده حاضر در جلسه، ماده 15 این طرح را به تصویب رساندند.

*تأخیر در جابجایی برخی معاونان و سرپرستان دانشگاه‌ها «فرهادی» را به مجلس کشاند

ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران در حوزه صنایع دستی اعلام وصول شد.

همچنین نوذر شفیعی از طرح سؤال خود از محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره علت عدم نظارت کافی بر مراکز آموزش عالی و فقدان مالکیت ساختمان‌های آموزشی انصراف داد که اعلام وصول شد.

سؤال ملی 4 نفراز نمایندگان مجلس از وزیر علوم در زمینه علت تأخیر در جابجایی برخی معاونان و سرپرستان دانشگاه‌ها و سؤال منطقه‌ای ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد از حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در مورد علت رکود کاری در وزارتخانه اعلام وصول شدند.

سؤال ملی مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب از وزیر علوم درخصوص نظارت وزارتخانه بر نحوه رعایت قانون کار در مراکز دانشگاهی و جامع علمی کاربردی اعلام وصول شد.

همچنین عیسی‌زاده از طرح سؤال خود از وزیر نیرو درباره علت انتقال آب رودخانه‌های استان آذربایجان به استان‌های مجاور و عدم رسیدگی به موضوع آب استان انصراف داد که اعلام وصول شد.

سؤال منطقه‌ای آقامحمدی، کاییدی و بیرانوند نمایندگان استان لرستان درباره علت حضور مدیرکل ارشاد استان لرستان در همایش اصلاح‌‌طلبان کوهدشت اعلام وصول شد.

سؤال محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران از رحمانی‌فضلی وزیر کشور در زمینه علت توقف قانون تقسیمات کشوری و عدم پیگیری لازم از سوی وزارتخانه، سؤال عوض حیدرپور نماینده شهرضا از وزیر نیرو درباره عدم پاسخگویی درخصوص مطالبات مردم و پیمانکاران و همچنین سؤال کریمیان نماینده مریوان از وزیر نیرو در مورد علت تبعیض در ارائه خدمات به سکونت‌گاه‌های غیررسمی اعلام وصول شدند.

*جلسه علنی بعدی مجلس،‌ 10 آبان

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام ابوترابی‌فرد پایان یافت.

جلسه علنی بعدی مجلس رأس ساعت 8 صبح یکشنبه هفته آینده 10 آبان‌ماه با دستور کاری که اعلام خواهد شد، تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه، یک‌فوریت لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران را با حضور محمدباقر نوبخت مورد بحث و بررسی قرار دادند و با آن مخالفت کردند که بدین ترتیب لایحه مذکور به صورت عادی در پارلمان بررسی خواهد شد.

منبع: فارس