۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴

خاطره سیدمحمد حسینی از جزیره بردگان

او در پایان گفت: «من دو سال قبل در سفری به سنگال، به جزیره بردگان که محل اعزام سیاهان به آمریکا و اروپا بود، برده شدم...
کد خبر : ۲۶۵۳۹۴
صراط: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه کنفرانس افق نو ضمن انتقاد از تبعیض علیه سیاه‌پوستان در آمریکا، گفت واشنگتن با وجود داشتن ادعای حقوق بشر، حتی به مردم خود نیز رحم نمی‌کند.

محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز اختتامیه همایش بین‌المللی «افق نور» که به بررسی خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهان می‌پردازد، حضور یافت و در ابتدا ورود میهمانان را «به سرزمین شهیدان و دلیران»، خیر مقدم گفت.

حسینی در ادامه خطاب به میهمانان گفت: «اینجا سرزمین امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای است که همواره حمایت از مظلومان را در راس برنامه‌های‌شان قرار داده‌اند.»

وی ادامه داد: «اگر درباره جنایت دولت‌های آمریکا و خشونت صحبت می‌شود و اگر بخواهیم منشأ قرآنی برای آنها بیابیم، مصداق اکمل فرعون و جنایات فرعون است. امروزه که رویه ظالمان را بررسی می‌کنیم، همان روحیه تفرعونی را شاهد هستیم.»

حسینی تصریح کرد: «برخی فکر می‌کنند ظلم و ستم آمریکا فقط در کشورهای دیگر است، اما ظلم و ستم آمریکا در خود این کشور و علیه شهروندان این کشور روا می‌رود. امروز اگر شاهد بمباران در یمن هستیم، آل‌سعود با حمایت آمریکا این جنایات را مرتکب می‌شود. نام آمریکا با ناکازاکی و هیروشیما گره خورده است. آمریکا در ویتنام، السالوادور و شیلی دست به جنایت زده است. در ایران نیز دولت‌های آمریکا از زمان کودتای سال 1332، همواره به مردم ما ظلم کرده‌اند.»

وی افزود: «آمریکا کشوری است که خود را داعیه‌دار حقوق بشر می‌داند، اما به مردم خودش و آفریقایی‌تبارها ظلم کرده است. شیوه‌های سرکوب رژیم صهیونیستی در فلسطین، در برخورد سرکوبگرانه پلیس آمریکا وجود دارد. بر اساس اعتراف پلیس خود آمریکا نیروهای پلیس این کشور در اسرائیل آموزش دیده‌اند.»

حسینی ادامه داد: «از واقعه 11 سپتامبر، خشونت‌ها علیه سیاهان در آمریکا شدت گرفته و متأسفانه دولت و دستگاه قضایی آمریکا از قربانیان حمایت نمی‌کنند، بنابراین شاهد سریال ادامه‌دار قتل سیاهان در آمریکا هستیم. هیچ سیاهی نیست که در آمریکا به چشم گناهکار به او نگاه نشده باشد. نژادپرستی در آمریکا هنوز به‌طور کامل از بین نرفته و هم‌چنان میراث برده‌داری بر روی این کشور سایه افکنده است.»

وی تصریح کرد: «در قانون اساسی کشورها پلیس حافظ جان مردم است، اما در آمریکا و در ارتباط با سیاهان، پلیس بلای جان آنها شده و این کشتارها به رویه‌ای عادی تبدیل شده‌ است. همواره شاهد برخورد دوگانه در آمریکا در قبال شهروندان هستیم که یکی رفتار پلیس با سیاهان آفریقایی‌تبار و دیگری رفتار پلیس با سفیدپوستان است که دو برخورد دوگانه هستند.»

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «اگر سیاهی متهم باشد، حتماً به‌عنوان جنایتکار، تروریست و یا قاتل معرفی می‌شود، اما اگر یک مجرم مسلم سفیدپوست باشد، به‌عنوان یک بیمار روانی قلمداد می‌شود. نحوه برخورد سیستم قضایی در قبال شهروندان آمریکا متفاوت است.»

وی ادامه داد: «علی‌رغم ادعاهای آمریکا برای حقوق برابر شهروندان، در این کشور به سیاهان به‌عنوان شهروند درجه دو نگاه می‌شود. از همان روز اول و ورود کشتی بردگان از آفریقا به آمریکا و حتی پس از اعلامیه استقلال و جنگ‌های متعدد داخلی برای لغو برده‌داری، هنوز برخورد تبعیض‌آمیز در چشم سفیدپوستان اروپایی حاضر در آمریکا نسبت به سیاهان وجود دارد.»

او در پایان گفت: «من دو سال قبل در سفری به سنگال، به جزیره بردگان که محل اعزام سیاهان به آمریکا و اروپا بود، برده شدم. هنوز بعد از گذشت سالیان سال و شنیدن نحوه برخورد اروپائیان با بردگان آفریقایی، در آن مکان که ایستگاه برگشت‌ناپذیر نامیده می‌شد، انسان دچار بیم و هراس می‌شود، اما امپراطوری رسانه از بازتاب این مسائل امتناع کرده و اکنون وظیفه رسانه‌ها و مورخین است که حقایق را منتشر کنند. همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید کردند؛ خواندن کتاب ریشه‌ها که در توصیف وضعیت بردگان است را توصیه می‌کنم.»
منبع: فارس
برچسب ها: صراط حسینی بردگان