۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

"جرم اول کشور" چیست؟

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه گفت: اهانت جرم اول کشور است و دلالت بر شکست اخلاق در کشور دارد.
کد خبر : ۲۶۵۶۷۱
صراط: معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه گفت: اهانت جرم اول کشور است و دلالت بر شکست اخلاق در کشور دارد.

محمدباقر الفت صبح امروز در جلسه مشترک شورای پیشگیری از وقوع جرم و شورای قضایی استان کرمان با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه اظهار داشت: طلاق، عدم رعایت عفاف و حجاب، مواد مخدر، خشونت، حاشیه‌نشینی و مهاجرت از جمله موارد مهمی است که ممکن است، جامعه ما را در آینده به چالش بکشد.

وی بیان داشت: پیشگیری از رفتارهای ناهنجار اجتماعی در واقع اقدامی است، اعم از پیشگیری از وقوع جرم و امروز آسیب‌های اجتماعی می‌تواند مبنای جدی وقوع جرم در کشور ما باشد، جرایمی که فراگیر است و پهنه کشور را تحت تاثیر قرار داده و در واقع جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

الفت عنوان کرد: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا منتظر تحقق آسیب‌های اجتماعی و مقابله با این آسیب‌ها نمی‌مانند، بلکه مانع از ورود آسیب‌های اجتماعی می‌شوند و عنوان تخصصی آن را پیشگیری از وقوع جرم تلقی می‌کنند.

وی ابراز داشت: تحکیم خانواده یک بحث جدی است و طلاق مبنای خانواده در کشور ما به عنوان یک کشور فرهنگی را متزلزل کرده و در کشور ما آمار طلاق بالاست و در شکل‌های مختلف رو به افزایش است.

این مقام قضائی ادامه داد: امر طلاق امروز به صورت توافقی و در اثر اقدام مشترک زوج‌های جوان صورت می‌گیرد و بستر جرایم اخلاقی با وقوع طلاق بین زوج‌های جوان در کشور بیشتر فراهم می‌شود.

الفت اضافه کرد: اقداماتی در زمینه کاهش وقوع طلاق صورت گرفته است و آموزش‌های قبل و حین ازدواج و بعد از وقوع طلاق باید به زوج ها داد و آنها را از ورود به مباحث ضد اخلاقی دور کرد.

وی افزود: عفاف یک امر جدی و صیانت اجتماعی است و مورد کم توجهی قرار می‌گیرد و حجاب بدون عفاف تاثیرگذاری مناسبی در جامعه ندارد و عفت بر حجاب ظاهری مقدم است و باید زنان و مردان را به سمت عفاف باطنی ببریم و خودکنترلی را جزو برنامه‌ها قرار دهیم.

الفت عنوان کرد: امروز شاهد هستیم در آمارهای ارائه شده صحبت از آمار بی‌حجابی می‌شود و این آمار در کنار آمار بدحجابی، نگران‌کننده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه استان کرمان ورودی مواد مخدر است، گفت: جمعیت قابل توجهی از مردم کشور درگیر موادمخدر هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ابراز داشت: اگر آمار مصرف‌کنندگان موادمخدر روزانه 3 میلیون نفر باشد، حدود 20 میلیون نفر درگیر بحث مصرف مواد مخدر هستند و این هزینه سنگینی را به اقتصاد خانواده تحمیل می‌کند و اخلاق را مورد تهدید قرار می‌دهد.

الفت ادامه داد: جمعیتی که مصرف روان‌گردان دارند، رو به افزایش است، اما برای مقابله با مصرف موادمخدر موفق نبوده‌ایم و آلوده شدن به مواد روان‌گردان بازگشت ندارد و فرد بعد از شش ماه اثرگذاری مثبت را در جامعه از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: رفتارهای خشن و کلام خشونت‌آمیز در کشور به صورت جدی دیده می‌شود و اهانت جرم اول کشور است و دلالت بر شکست اخلاق در کشور دارد و امری خطرناک است، زیرا اهانت لفظی است که در دل خود غیبت و تهمت را به همراه دارد.

الفت با بیان اینکه تخریب شخصیت‌های سیاسی به عنوان سرمایه‌های کشور به صورت جدی در نشریات، رسانه‌ها، محافل و مجالس صورت می‌گیرد، تصریح کرد: هیچ جامعه‌ای با بزرگان خود این گونه رفتار نمی‌کند که ما در کشور خود شاهد آن هستیم و در استان کرمان که محل پرورش فرهیختگان و افراد موثر جامعه است نیز این موارد را داریم.

وی با اشاره به اینکه باید به صورت جدی به خشونت گفتاری و رفتاری پرداخته شود، افزود: امروزه منازعات به سمت استفاده از سلاح‌های گرم می‌رود و سرعت در به کارگیری از این سلاح‌ها افزایش یافته است و اگر جامعه روند خشونت را طی کند در آینده جمع کردن موضوع سخت می‌شود.

این مقام قضائی از حاشیه‌نشینی 10 میلیون نفر در کشور سخن به میان آورد و متذکر شد: حاشیه‌نشینی، بی‌هویتی اجتماعی را به دنبال دارد و معمولا افرادی را پرورش می‌دهد که با بدنه اصلی جامعه نمی‌توانند ارتباط منطقی برقرار کنند و به تعبیری مانند یک بمب متحرک هستند.

الفت با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی در کشور ما رو به افزایش است و خشکسالی یکی از عوامل افزایش حاشیه‌نشینی به شمار می‌رود، افزود: پرداختن به مسائل فرهنگی حاشیه‌نشینی از اولویت‌هایی است که باید در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: هرچه به مسائل فرهنگی حاشیه‌نشینان دیرتر رسیدگی شود، آنها را تبدیل به غده سرطانی می‌کند که موجب ناکارآمدی جامعه شهری می‌شود و حاشیه‌نشینی را جدای از پیکره جامعه شهری نبینیم و آن را با راه‌کارهای صحیح مورد پذیرش قرار دهیم.

معاون قوه قضائیه با اشاره به اینکه استان کرمان با اتباع بیگانه افغانی درگیر است، ابراز داشت: شاهد ازدواج اتباع بیگانه با ایرانی‌ها هستیم و ترکیب جمعیتی در برخی شهرهای کشور رو به تغییر است و 65 درصد شهروندان در یکی از شهرهای تهران اتباع بیگانه هستند.

الفت از برگزاری انتخابات در سال جاری هم سخن به میان آورد و ابراز داشت: جلوگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی بر عهده دستگاه قضایی است.

وی با اشاره ممکن است انتخابات سال جاری رنگ و لعاب فوق‌العاده سیاسی به خود بگیرد، عنوان کرد: دوستان را به تقوا، رعایت حقوق مردم و  منافع ملی توصیه می‌کنیم.

الفت با تاکید بر اینکه قوه قضاییه در مواضع سیاسی انتخابات ورود نمی‌کند و پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخابی را دنبال می‌کنیم، یادآور شد: مردم با نتایج نامناسب ناشی از انتخابات مانند بطلان انتخابات برخورد خوبی نمی‌کنند و آن را در قالب عدم مشارکت در انتخابات نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد: کنترل فضای مجازی کار بسیار مهمی است، بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی که از فضای مجازی داریم شاید قابل محاسبه نباشد و سرعت در ورود این آسیب‌ها زیاد است و شاهد بی‌دفاع بودن افراد آسیب‌دیده هستیم.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به اینکه قطع شبکه‌های مجازی پسندیده نیست، تصریح کرد: حاکمیت قوی باید فضای مجازی را کنترل کند و قطع شبکه‌ها آخرین راه است.

الفت با اشاره به جرایم متصور بعد از برداشتن تحریم‌ها ابراز داشت: پیش‌بینی کردن کار خردورزان و عقلاست و اگر متوجه می‌شویم در اثر ایجاد یک وضعیت ویژه در کشور بعضی از آدم‌ها به حرکت درآیند و کیسه‌های خود را از آن وضعیت پر کنند از الان باید فکر کنیم و آن وضعیت‌ها را مورد شناسایی قرار دهیم.   

وی افزود: 35 مورد برای جلوگیری از سودجویان در زمینه انجام جرایم در دوران پساتحریم شناسایی شده است و باید روزنه‌های سوء‌استفاده را ببندیم تا به تونل‌های بزرگ تبدیل نشود.
منبع: فارس