۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷

خسارت 200 میلیاردی سیل به کوهدشت

استاندار لرستان از خسارت 200 میلیارد تومانی سیل به کوهدشت خبر داد.
کد خبر : ۲۶۵۸۴۸
صراط: مهندس «هوشنگ بازوند» در شورای اداری استان، اظهار کرد: از امروز برآورد خسارت سیل در شهرستان کوهدشت توسط بنیاد مسکن آغاز شده و عنایت ویژه‎ای از سوی دولت برای پرداخت این خسارت‎ها لازم است.

وی ادامه داد: خسارتی که سیل به شهرستان کوهدشت وارد کرده شامل زیرساخت‎ها، واحدهای مسکونی و تجاری، تأسیسات برق و آب و پل‎های ارتباطی بوده که 200 میلیارد تومان تخمین داده شده است.

بازوند با اشاره به مصوبات سفر هیئت دولت به لرستان در اردیبهشت‌ماه 93 گفت: سفر ریاست جمهور منشأ خیر و برکت برای استان بوده و از مجموع اعتبارات 300 میلیارد تومانی مصوب سال 93 بین 95 تا 97 درصد تخصیص ابلاغ شده و در کارهای زیربنایی نظیر سدها هزینه شده به گونه‎ای سال گذشته شاهد افتتاح دو سد مروک و ایوشان با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در استان بودیم.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: در خشکسالی تابستان امسال این سدها به ویژه سد ایوشان کمک شایانی به کشاورزان منطقه کرد و 7 مترمکعب بر ثانیه خروجی داشت که در خشکسالی سیمره و رودکشکان کارگشا بود.

وی با تأکید بر این‌که مصوبات سفر در سال جدید و بر اساس تصویب‎نامه در بحث چهارخطه‎ها کار فوق‎العاده‎ای بود و براساس آنها پروژه‎های زیادی را آغاز و به اتمام رساندیم اما متأسفانه در لایحه بودجه 94، 280 میلیارد تومانی که قرار بود به این پروژه اختصاص داده شود دیده نشد و انتظار داریم این اعتبار از ردیف‎های متفرقه، اسنادی و اوراق مشارکت جبران شود، چون براساس این مصوبه پیمانکاران کار کرده و هم‌اکنون بدهکار آنها هستیم.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به این‌که در بخش پروژه‎های بیمارستانی نیز با مشکلاتی مواجه‎ایم، گفت: قرار بود به بیمارستان بروجرد 17 میلیارد تومان اختصاص داده شود تا بتوانیم آن را تکمیل کنیم اما تنها 6 میلیارد تومان اعتبار به آن دادند.

بازوند با انتقاد از این‌که اختصاص اعتبارات استانی و ماده 180 وضعیت خوبی ندارد، خاطرنشان کرد: باید دولت عنایت ویژه‎ای روی تخصیص‎ها داشته باشد.

وی گفت: پس از اجرای اصل 44 که راه نجات کشور بوده است، بخش خصوصی در اقتصاد نقش‎آفرینی کرده و نیاز است در استان برخی موانع که اغلب زیرساختی هستند برطرف شوند زمانی که می‎گویند اصل 44 اجرایی شود در کنار لرستان، استان‎های برخورداری نظیر اصفهان نیز به این مهم اصرار دارد که نیاز است استان‎هایی نظیر زاگرس میانی ویژه دیده شوند.

استاندار لرستان گفت: طرح تطویل و توسعه فرودگاه، راه‎آهن «دورود - خرم‎آباد - پلدختر - اندیمشک» از طرح‎های زیرساختی استان هستند که برای فرودگاه 10 میلیارد تومان لحاظ شده بود اما هنوز تخصیص آن نیامده، هم‌چنین عملیات اجرایی راه‎آهن در 114 کیلومتر از محل فروش سهام فولاد و درآمدهای اعتباری دولت آغاز شده که پیشرفت مناسبی دارد اما در قطعه دوم پروژه که شامل راه‎آهن «خرم‎آباد - پلدختر - اندیمشک» است وزیر راه و شهرسازی از تسهیلات صندوق ارزش تخصیص‎هایی را مدنظر گرفته تا در سال 95 بتوانیم عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

بازوند آزادراه «خرم‎آباد - اراک» را از دیگر طرح‎های زیرساختی استان عنوان کرد و با اشاره به این‌که این طرح با 960 میلیارد تومان اعتبار و با همکاری قرارگاه خاتم عملیات اجرایی آن آغاز شده است، افزود: مسیر 250 کیلومتر است که با انجام این پروژه به 135 کیلومتر می‌رسد و این مهم می‎تواند در اقتصاد لرستان اثربخش باشد و بناست 1300 میلیارد تومان برای آن هزینه شود که درخواست می‎کنیم در بودجه 95 به آن توجه ویژه شود.

وی با بیان این‌که در بحث آب، استانی با بارش‎های زیاد هستیم اما در جذب آب محدودیت داریم، یادآور شد: هم‌اکنون سدهای مروک و ایوشان سدهای بزرگ ما هستند، برای امسال نیز سد حوضیان به بهره‎برداری می‎رسد و سد کمندان آبگیری می‎شود اما متأسفانه برخی سدها نیز داریم که پیشرفت فیزیکی اندکی دارند و با توجه به این‌که سیاست‎های دولت تخصیص اعتبار به پروژه‎هایی با پیشرفت فیزیکی زیاد است چنانچه این روال ادامه پیدا کند سدهای ما مسکوت می‎مانند و نیاز است این مهم در جلسات هیئت دولت مطرح و اعتبار ویژه‎ای برای سد آبسرده، زیبامحمد و تاج‎امیر اختصاص داده شود تا بتوانیم آب را در استان ذخیره کنیم، چون یکی از چالش‎های اصلی ما عدم ذخیره‎سازی آب در استان است.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به این‌که یکی از سدهای بسیار مهم که می‎تواند کنترل سیلاب را به‌دنبال داشته و مانع خسارت‎های احتمالی سیل از طریق رودخانه کشکان باشد سد معشوره است که عملیات اجرایی آن آغاز و عقد قرارداد شده اما متأسفانه اعتبارش اندک است و نیاز است برای امسال از محل ماده 10 و 12 این مهم نیز ویژه دیده شود.

وی آزادسازی حریم قلعه فلک‎الافلاک را از مطالبات مردم لرستان عنوان کرد و با اشاره به این‌که سال گذشته با سپاه تفاهم‎نامه‎ای امضا کردیم و در برآورد اولیه قرار بود که 40 میلیارد تومان اعتبار برای جابجایی تأسیسات سپاه پرداخت شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‎شود امسال 10 میلیارد تومان دولت از محل ماده 180 و ما نیز 10 میلیارد تومان و سال آینده نیز از همین محل 20 میلیارد تومان اختصاص داده شود تا این جابجایی انجام شود.

بازوند با اشاره به این‌که استان‎هایی نظیر همدان، کرمانشاه و مرکزی از حق بدی آب و هوا برخوردار شدند، گفت: باید حق بدی آب و هوا را نیز برای لرستان لحاظ کنند، متأسفانه علیرغم این‌که در ماه، چند روزی را شاهد میهمان ناخوانده‎ای به نام ریزگردها هستیم اما با وجود مطرح شدن این مهم در جلسه دولت، تأیید نشد که انتظار داریم آقای نوبخت باز مسأله را مجدد در جلسات هیئت دولت مطرح کند تا لرستان بتواند از این امتیاز استفاده ببرد.

وی گفت: در لرستان در حال بسترسازی و اجرای زیرساخت‎ها هستیم و توقع داریم یک ردیف مستقلی در لایحه بودجه سال 95 در نظر گرفته شود تا بتوانیم بخشی از کاستی زیرساخت‎ها در لرستان جبران کنیم که نمونه بارز این مهم را در استان سیستان و بلوچستان شاهدیم.

استاندار لرستان با اشاره به این‌که نرخ بیکاری در استان زیاد و سرانه درآمد مردم 48 درصد میانگین کشور است، تصریح کرد: این نشان می‎دهد که وضعیت اقتصادی مردم مطلوب نیست و حتی اعتبارات استانی به تنهایی کفایت نمی‎کند که زیرساخت‎ها تأمین شود.

بازوند پیشنهاد داد: استان‎هایی که نرخ بیکاری زیادتری دارند از جمله استان‎های زاگرس میانی، در قانون برنامه ششم توسعه امتیازات و تشویق‎هایی برای آنها دیده شود تا بخش خصوصی نسبت به استان‎های دیگر رغبت بیشتری برای سرمایه‎گذاری در لرستان داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به این‌که جبران عقب‎ماندگی استان‎های محروم در گرو تفویض اختیارات به استان‎هاست، خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران اقتصادی استان نظیر بانک‎ها اختیاراتی ندارند و باید برای کسب تکلیف و اختیار به تهران بروند در حالی که اگر تفویض اختیار داشته باشند، سرعت توسعه در استان شتاب بیشتری به خود می‎گیرد.

منبع: ایسنا