۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

مشاور فرانسوی وزارت اقتصاد که بود؟

مشاور معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه خروجی نظام جامع مالیاتی بسیار کند است، بیان داشت: برای این نظام مالیاتی مشاور فرانسوی با هزینه درشت در نظر گرفته شد و با شروع تحریم، آنها همکاری خود را قطع کردند، اکنون نیز سرعت کار اندازه‌ای نیست که باید باشد و مدیریت طرح نظام مالیاتی احتیاج به تغییر دارد.
کد خبر : ۲۶۵۹۰۳
صراط: مشاور معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه هزینه زیادی برای اجرای طرح تحول نظام مالیاتی شده، اما حرکت آن لاک پشتی است، گفت:‌ بانک جهانی در ارتقاء تجارت فرامرزی هنوز سامانه گمرک را به رسمیت نشناخته است.

سیدحسین میرشجاعیان در مورد ارتقا 12 پله‌ای ایران در فضای کسب و کار بین‌المللی اظهار داشت: برای رشد و ارتقا جایگاه ایران براساس مفروضات، تغییر روشی‌شناسی، اطلاعات ارسالی بخش خصوصی از فرایندها به بانک جهانی بود، به همین علت آنچه پیش بینی می‌کردیم، رخ نداد.

وی گفت: البته از تحرک کشورهای دیگر برای تسهیل این فضا بی اطلاع بودیم.

مشاور معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه بانک جهانی برخی اصلاحات پذیرفته شده را در جایگاه ایران اعمال نکرده، گفت: دسترسی به انرژی برق کاهش داشت و این شاخص را بانک جهانی پذیرفت، اما در رتبه ما اعمال نشد.

وی در مورد نزول جایگاه نظام مالیاتی و تجارت فرامرزی بیان داشت: در موضوع مالیات عملکرد دیگر کشور‌ها نسبت به ما بهتر بوده و در تجارت فرامرزی روش شناسی به طور کلی تغییر کرد.

میرشجاعیان تاکید کرد: امسال به جای بررسی تمامی کالاها،‌ یک طبقه از کالای صادراتی مربوط به کالای شیمیایی از تهران به بندر شهید رجایی و از آنجا به چین و روی کالاهای وارداتی قطعات خودرو از سئول کره جنوبی به شهید رجایی و از آنجا به تهران ملاک عمل قرار گرفت.

این مقام مسئول، در بحث واردات و صادرات زمان و هزینه کل کالاها در نظر گرفته می‌شد و اکنون تجارت فرامرزی روی کالای خاص بررسی شده است.

میرشجاعیان در پاسخ به این سوال که قرار بود با ایجاد سامانه جامع گمرکی زمان کوتاه شود، بیان داشت: زمان کوتاه شده، اما بانک جهانی قبول نکرده و اجرای آن را آزمایشی می‌داند، بدان معنا که استقرار کامل پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی گمرکات به پنجره واحد تجارت فرامرزی متصل است، عنوان کرد: بانک جهانی معتقد است بخش خصوصی باید ادعاها را تأیید کند و احتمالا این بخش رویکردها را به درستی اظهار نکرده است. استقرار کامل سامانه الکترونیکی نیاز به زمان دارد و بانک جهانی نیز خواهد پذیرفت، زیرا سرعت عمل در سامانه بالا است.

میرشجاعیان در مورد نظام مالیاتی و نزول جایگاه آن گفت: از 3 دهه پیش موضوع این نظام مطرح بوده و تاکنون اعتباری زیادی به آن اختصاص یافته است، با نظام جامع مالیاتی ارتباط مؤدی و ممیز قطع و فرایندها شفاف خواهد شد.

مشاور معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه خروجی نظام جامع مالیاتی بسیار کند است، بیان داشت: برای این نظام مالیاتی مشاور فرانسوی با هزینه درشت در نظر گرفته شد و با شروع تحریم، آنها همکاری خود را قطع کردند، اکنون نیز سرعت کار اندازه‌ای نیست که باید باشد و مدیریت طرح نظام مالیاتی احتیاج به تغییر دارد.

وی پیشنهاد داد: باید این طرح از دل سازمان مالیاتی خارج شود و مجموعه‌ای متمرکز در وزارت اقتصاد مانند سازمان فناوری اطلاعات وظیفه توسعه تمامی زیرساخت‌های الکترونیک مجموعه را برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: چندین سال نظام جامع مالیاتی تعطیل شد، با اوج گرفتن تحریم‌ها شرکت فرانسوی ادامه فعالیت نداد. در حالی که حدود 400 میلیارد تومان پرداخت شده بود. سوال اینجاست، بهتر نیست روی توان بومی جوانان حساب باز کرد.

میرشجاعیان با بیان اینکه نظام جامع مالیاتی نیاز به حرکت قوی‌تر دارد، اظهار داشت: حرکت در بخش نظام مالیاتی لاک‌پشتی است که وزارت اقتصاد از این باب مورد سوال قرار می‌گیرد، بسیاری از جاها فرار مالیاتی وجود دارد، اما تا زمانی که مالیات مبتنی بر شفافیت نباشد، مشکل ایجاد می‌کند. اکنون این ضعف را داریم که نظام مالیاتی دقیق و شفاف نیست و با قدرت عمل نمی‌کند.
منبع: فارس