۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲

رهبری: معترضان اپرای عاشورا حق داشتند

علی رهبری گفت: در همان شب اول اجرا «اپرای عاشورا» وقتی کنسرت تمام شد، به مدیر ارکستر پیام دادم که میکروفن صدای دوم را باید قوی‌تر کنید. آنهایی هم که اعتراض کردند حق داشتند چرا که این قضیه مدیریت نشد و باید از من پرسیده می‌شد که چرا این اشتباه را کردید.
کد خبر : ۲۶۶۳۱۴
صراط: علی رهبری گفت: در همان شب اول اجرا «اپرای عاشورا» وقتی کنسرت تمام شد، به مدیر ارکستر پیام دادم که میکروفن صدای دوم را باید قوی‌تر کنید. آنهایی هم که اعتراض کردند حق داشتند چرا که این قضیه مدیریت نشد و باید از من پرسیده می‌شد که چرا این اشتباه را کردید.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نشست خبری مستر کلاس رهبری ارکستر با حضور ارول اردینج رهبر میهمان سمفونیک تهران و علی رهبری مدیر هنری این ارکستر در تالار وحدت برگزار شد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در این نشست ضمن اشاره به آغاز فعالیت‌هایش در ارکستر گفت: وقتی فروردین ماه برنامه را ارائه کردم دوستی به من گفت که علی جان اینجا ایران است نمی‌توانیم بدین گونه عمل کنیم اما ما به هر حال با هزار مشکلی که پیش‌رویمان بود تا به امروز ادامه دادیم و اگر بچه‌های ارکستر نبودند بی‌تردید من نمی‌توانستم کار کنم و اگر فقط به امید قول‌هایی که به ما داده می‌شود می‌نشستیم قطعاً به هیچ جا نمی‌رسیدیم بچه‌ها علیرغم اینکه حقوقشان بارها عقب افتاده کار را رها نکرده و ادامه دادند.

رهبری ادامه داد: من آمد‌ه‌ام اینجا کار انجام بدهم من نیامده‌ام که همرنگ جماعت بشوم و پست بگیرم. 10 سال پیش که آمدم صادقانه گفتم که با شرایط کنونی ارکستر را نمی‌توان اداره کرد. ما تا به امروز که بیش از 7 ماه از فعالیت‌های ارکستر می‌گذرد کار را ادامه داده‌ایم اما حالا با مشکلاتی که به وجود آمده سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توانیم برنامه‌های آینده را نیز اجرا کنیم یا خیر؟ اما آنچه مسلم است اینکه اگر به فکر چاره نیفتیم شاید نتوانیم ادامه دهیم.

وی افزود: ارکستر سمفونیک مستقل است خودش باید برنامه بگذارد و خودش هم باید کنسل کند. در کشور ما آمادگی برای اداره ارکستر وجود نداشته است. نه مسئولان اداری و معاونت هنری تجربه کار با ارکستر را نداشتند. من در مقاله‌ای خواندم که شهردار تهران به هنر علاقه‌مند است و بر همین اساس گفتم اگر ارکستر سمفونیک تهران ارتباطی با شهرداری تهران نداشته باشد اشتباه بزرگی است. بر همین اساس با آقای مختاباد تماس گرفتم و این موضوع را مطرح کردم که ایشان هم با احترام زیاد استقبال کردند. ایشان علاقه زیادی به وجود یک ارکستر درجه یک در تهران دارد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه گفت: رئیس جمهور اتریش اعلام کرده که فستیوال بروکنر اتریش در سال 2017 توسط ارکستر سمفونیک تهران افتتاح می‌شود. ما برنامه‌های مشابه این چنینی زیاد داریم و شاید در آینده بخواهیم در چند شهر دنیا برنامه داشته باشیم اما با توجه به مشکلات پیش‌رو و امکاناتی که ما داریم من نگران آینده ارکستر هستم متأسفانه امروز در کار ارکستر دخالت می‌شود و وقتی مشکلی که برای ارکستر پیش می‌آید کسی سراغ من نمی‌آید.

وی در خصوص آینده ارکستر سازهای ملی نیز گفت: وقتی دیدم ارکستر سازهای ملی دارد از بین می‌رود ناراحت شدم و این موضوع را با آقای مختاباد مطرح کردم. خوشبختانه ایشان قبول کردند که پروژه‌های ارکستر سازهای ملی را برایشان ببریم و شهرداری هم هزینه این ارکستر را بر عهده بگیرد.

رهبری با بیان اینکه بنیاد رودکی بودجه‌‌ای که برای این کار پیش‌بینی کرده بود به طور کامل تخصیص نداده است، گفت: وقتی من می‌بینم که بودجه پیش‌بینی شده آن مبلغی نیست که ما فکر می‌کردیم باید به فکر چاره‌اندیشی بیفتم. من مسئولیت 75 نوازنده جوان را به عهده دارم و دلشوره آنها را دارم. اگر می‌دانستم وضعیت  این چنین خواهد بود برنامه مهر تا مهر را اجرا نمی‌کردم.

وی در ادامه ضمن اشاره به لغو کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، گفت: من واقعاً نمی‌فهمم که چه اتفاقی افتاده است که آقای طالبی به این قطعه که تک‌خوانی هم ندارد و موسیقی غم‌انگیزی هم است مجوز نمی‌دهم ما یک خط قرمز را هم رد نکردیم. امروز صدا و سیما که در ایام محرم هستیم انواع و اقسام موسیقی‌های شاد را در قالب تبلیغات پخش می‌کند اما ارکستر سمفونیک تهران نمی‌تواند مرثیه غم‌انگیز موتزات را اجرا کند.

رهبری در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون اجرای اخیر ارکستر سمفونیک تهران گفت: در ماجرای اپرای عاشورا دلخوری من این است که چرا به سراغ وزیر و معاونش رفتند و کسی نیامد سراغ من، من در همان شب اجرا وقتی کنسرت تمام شد برای آقای سفی مدیر ارکستر نوشتم که میکروفن صدای دوم را باید قوی‌تر کنید آنهایی هم که اعتراض کردند حق داشتند چرا که این قضیه مدیریت نشد و باید از من پرسیده می‌شد که چرا این اشتباه را کردید. ما تک‌خوانی قطعه مرثیه را حذف کردیم و با وجود اینکه قطعه شاد نبود مجوز به آن ندادند باید بروید دلیل لغو این کنسرت را از این آقایان بپرسید.

وی در پایان این نشست گفت: ما در آینده چندین اپرا را توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا می‌کنیم و هیچ کدام از اپراهای ما تک‌خوانی خانم ندارد. ما خط قرمزها را خوب درک می‌کنیم و به موضوعات این چنینی احترام می‌گذاریم.
منبع: فارس