۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹

پاسخ ظریف به قطعنامه سازمان ملل

وزیر امور خارجه کشورمان از سیاست‌های عربستان سعودی در برخورد با موضوع حقوق بشر به شدت انتقاد کرد.
کد خبر : ۲۶۹۸۶۶
صراط:  وزیر امور خارجه کشورمان از سیاست‌های عربستان سعودی در برخورد با موضوع حقوق بشر به شدت انتقاد کرد.

محمدجواد ظریف پس از حضور در افتتاحیه همایش "هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد" که عصر امروز (شنبه) برگزار شد در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آن‌ها پاسخ گفت.

او در پاسخ به سوالی در رابطه به تصویب پیش‌نویس قطع‌نامه حقوق بشری علیه فعالیت‌های روسیه و ایران در سوریه گفت: متاسفانه در سازمان ملل برخی محافظه کاری‌های سیاسی وجود دارد. برخی از دولت‌ها به خطر اصلی منطقه که خطر افراط و حرکت‌های افراطی است طی این سال‌ها دامن زده‌اند و هم‌چنین در سال‌های اخیر فعال‌تر شده‌اند و به خود اجازه می‌دهند بدون داشتن هیچ مزیتی در زمینه حقوق بشر قطع‌نامه‌های حقوق بشری تدوین کنند که حتی این کار آن‌ها دوستان خودشان را نیز نگران کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه آن‌ها با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی حاکم و با روش‌های غیردموکرات کار را پیش برده‌اند و این امر بی‌اعتباری حرکت‌های آن‌ها را نشان می‌دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: احساس می‌کنیم بهتر است در حوزه‌های حقوق بشری، سازمان ملل خطرات موجود در منطقه و مباحث امنیتی در منطقه از روبه‌رو درک کرده و با آن‌ها برخورد کند که با وجود این که موضوع حقوق بشر از اهداف اصلی سازمان ملل متحد و وظایف اصلی کشورها است به هیچ وجه نباید اجازه داده شود این هدف مقدس بازیچه کارهای سیاسی، اهداف و اغراض کوته‌نظرانه گروه‌هایی قرار گیرد که با حقوق بشر بیگانه بوده و تاکنون هیچ نقشی در زمینه حقوق بشر ایفا نکرده‌اند.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با راکتور اراک نیز گفت:‌ سند بازطراحی راکتور اراک توسط وزیران خارجه 1+5، من و موگرینی امضا شده است. این یک بحث پیچیده سیاسی و فنی است که بخش سیاسی آن حل و فصل شده است. هم‌چنین در بازطراحی راکتور اراک قسمت فنی آن شامل توافق‌های متعددی خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران مسوولیت اصلی را به عهده دارد و سازمان انرژی اتمی با همکاری سایر اعضای 1+5 کار را به پیش خواهد برد.

او ادامه داد: یقین داریم در نتیجه این اقدام راکتور اراک بسیار پیشرفته‌تر و دارای قابلیت‌های بیش‌تری خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با نشست سه‌شنبه در وین بین ایران و 1+5 تصریح کرد: نشست‌هایی که ما در روزهای آینده در وین خواهیم داشت یک نشست مربوط به دومین جلسه کمیسیون مشترک وین خواهد بود که در آن نحوه اجرای توافق را مشخص خواهیم کرد و دیگری در رابطه با نتیجه توافق وین خواهد بود که نتیجه آن در رابطه با حاشیه مذاکراتی است که در وین داشتیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: صراط ظریف
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم