۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸

مرثیه‌ مطیعی برای جاماندگان از کربلا+صوت

حاج میثم مطیعی در مرثیه‌ای که جواد پرئی شعر آن را سرود، حال جاماندگان سفر کربلا در ایام اربعین را توصیف کرد.
کد خبر : ۲۷۱۸۹۶
صراط: ایام منتهی به مراسم اربعین حسینی و آغاز راهپیمایی شیعیان از مسیر نجف به کربلا شوق و شعفی بخصوص در شهرهای ایران بوجود می‌آورد. شاید بسیاری از مردم از ابتدای ماه محرم برای راهپیمایی اربعین برنامه‌ریزی می‌کنند، عده‌ای برای سفر گروه تشکیل می‌دهند، آنهایی که قصد سفر هوایی دارند بلیط‌های پرواز خود را رزرو می‌کنند و همگی از چگونگی اخذ روادید و شرایط آن از یکدیگر پرس‌و‌جو می‌کنند.

اما در این میان برخی عاشقان سید‌الشهدا موفق به شرکت در راهپیمایی مراسم اربعین به دلایل مختلف نمی‌شوند؛ یکی هزینه سفر ندارد، دیگری مبتلا به بیماری شده است، آن یکی مشکل خروج از کشور دارد و قس علیهذا.

حاج میثم مطیعی که شهره‌ای در نوحه‌های حماسی و انقلاب دارد؛ این بار در هیات میثاق با شهدا در وصف حال جاماندگان از سفر کربلا خوانده است: «میاد خاطراتم جلوی چشام/ من اون خستگی تو راهو می خوام»، «می‌خواستم مثه اهل بیت حسین/ با اهل و عیالم، پیاده بیام».

«سید جواد پرئی» شاعر شعر فارسی نوحه حاج میثم مطیعی، از زبان جاماندگان از سفر اربعین اینگونه ندبه می‌کند که لیاقت سفر کربلا و حضور در خیل عزاداران مسیر نجف تا کربلا را نداشتم:  «آه حسرت توو سینمه و می باره چشام به پای غمت/ این غم کم نیست لیاقتشو ندارم آقا، بیام حرمت».

امام خامنه‌ای که همواه بر پرشکوه برگزار شدن مراسم اربعین تاکید دارند، طی بیاناتی در جلسه درس خارج فقه به حال زائران اربعین غبطه می‌خورند و می‌فرمایند: «ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم ای کاش همراه شما بودیم».

شعر جواد پرئی با نوای مطیعی به جاماندگان کربلا اینگونه می‌گوید که پریشانی ام‌المصائب(س) و غم غربت حضرت رقیه(س) در خرابه شام بقدری بلایی عظیم بود که غم هر بازمانده‌ای از سرزمین نینوا در مقایسه با آن کوچک بشمار می‌آید: «پریشونه حالم فدای سرت/ فدای پریشونی خواهرت»،

«من جاموندم، ولی نه مثه، سه ساله ای که غمت رو خرید/ من جا موندم شبیه کسی که هر چی دووید ولی نرسید».

دانلود 

منبع: مهر