۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶

روستایی با کلکسیونی از مشکلات +تصاویر

با گذشت 36 سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود محرومیت‌زدایی، روستاهایی در کشور وجود دارد که از امکانات اولیه محروم هستند و در این میان بسیاری از روستاهای جنوبی و شرقی استان کرمان همچنان از ابتدایی‌ترین امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی، بهداشتی و درمانی محرومند.
کد خبر : ۲۷۲۴۷۶

صراط: با گذشت 36 سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود محرومیت‌زدایی، روستاهایی در کشور وجود دارد که از امکانات اولیه محروم هستند و در این میان بسیاری از روستاهای جنوبی و شرقی استان کرمان همچنان از ابتدایی‌ترین امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی، بهداشتی و درمانی محرومند که یکی از این روستاها قوچ‌آباد کهنوج از نبود آب آشامیدنی، برق و مسجد در مضیقه‌ قرار دارد.

بنابراین گزارش امروز با وجود هجمه‌های فرهنگی دشمنان، کمبود امکانات و عدم فعالیت فرهنگی در روستاها می‌تواند، ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره این قشر وارد کند.

اهالی این بخش که بیشتر کارگر و کشاورز هستند در اوج تابستان با وجود امکانات کم منطقه دست از تلاش برای کسب روزی حلال بر نمی‌دارند و سختی‌ها را بر خود هموار می‌کنند، اما آن چه سبب گلایه و ناراحتی مردم این دیار محروم شده عوامل طبیعی، فقر و تنگدستی نیست، بلکه افت ولتاژ دائم و قطع مکرر برق آن هم در میانه‌های روز و اوایل شب است که رنج و سختی اهالی را مضاعف کرده است.

روستایی با کلکسیونی از مشکلات در کهنوج + تصاویر

سال‌ها برق این بخش به دلیل مشکلات شبکه و کم‌توجهی اداره برق شهرستان کهنوج با نوسانات و افت ولتاژ موجب آسیب‌دیدن لوازم خانگی برقی از قبیل یخچال، کولر، تلویزیون و... شده و خسارت مالی زیادی را به مردم تحمیل کرده است که با ابراز تأسف پیگیری‌ها و مکاتبات مردم و شوراها بی‌نتیجه مانده است.

مردم در اوج گرما نمی‌توانند از لوازمی که با کارگری، مشقت زیاد و گاه به صورت قسطی خریده‌اند، استفاده کنند، گاهی اوقات بسیاری از خانواده‌ها نان، خوراک و پوشاک فرزندان خود را کاهش داده و  با رنج و سختی وسایلی را به صورت قسطی خریداری کرده‌اند، اما با ابراز تأسف به علت افت ولتاژ برق لوازم برقی آن‌ها سوخته و اکنون اقساط وسایل باقی‌ مانده است و مسئولان باید خواسته به حق مردم قوچ‌آباد را برای رفع مشکل شبکه برق و تأمین برق خانگی جمعیت این بخش دریابند.

روستایی با کلکسیونی از مشکلات در کهنوج + تصاویر

یکی از ساکنین این روستا در کهنوج اظهار داشت: دراین روستا تانکر آب هر 10 روز به این روستا می‌آید تا مردم آب آشامیدنی را ذخیره کنند که مشکلات زیادی را در این زمینه برای مردم به وجود آورده است.

یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: مشکل عمده این روستا نبودن آب لوله‌کشی و آشامیدنی است، با ابراز تأسف با وجود نزدیکی روستای قوچ‌آباد به شهرستان کهنوج از نبود آب آشامیدنی رنج می‌بریم و این در حالی است که روستاهای همجوار و همچنین نیروگاه برق که روبه‌روی این روستا قرار دارند، دارای آب لوله‌کشی هستند.

جوانی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در حالی که تابستان‌ها هر روز بر شدت گرمای هوا در این روستا و منطقه افزوده می‌شود، میزان ضعیفی برق در نقاط مختلف به ویژه روستاها افزایش می‌یابد.

روستایی با کلکسیونی از مشکلات در کهنوج + تصاویر

بنابر گفته اهالی روستا سه سال پیش طرحی برای آبرسانی به روستا آغاز شد که با ابراز تأسف با وجود فاصله کم این روستا به مرکز شهر اما هنوز به اتمام نرسیده است و هم اکنون آب مصرفی مورد نیاز مردم از طریق تانکر به صورت هفته‌ای یا گاهی 10 روز یک یا دو مرتبه با وضعیت بدی به دست مردم می‌رسد.

در اکثر مواقع مردم روستا به ناچار آب را از موتور آب که با روستا فاصله دارد و نیز شور است بر روی سر خود حمل می‌کنند تا لیوان آبی برای آشامیدن داشته باشند و البته محلی که مردم روستا از آنجا آب می‌آورند، محل استفاده حیواناتی مانند سگ و گاو است.

روستایی با کلکسیونی از مشکلات در کهنوج + تصاویر

همچنین یکی دیگر از روستائیان اظهار داشت: افت شدید ولتاژ برق موجب آسیب‌دیدن وسایل برقی مردم روستا از قبیل کولر، یخچال، تلویزیون و…می شود و برخی از خانواده‌ها نمی‌توانند، کولر منزل خود را روشن کنند و از گرمای 50 درجه به سایه نخل و خانه‌ها پناه می‌برند.

به گفته اهالی روستا تاکنون چندین کولر و یخچال در خانه‌های این روستا سوخته شده است که با توجه به اوضاع بد معیشتی مردم به زحمت می‌توانند، دوباره نسبت به تهیه این وسایل اقدام کنند.

در صورتی که مسئولان باید قبل از وقوع بحران نسبت به رفع مشکلات ناشی از آن پیش‌بینی لازم را انجام دهند، تا مردم بیش از این متحمل ضررهای مالی نشوند.

روستایی با کلکسیونی از مشکلات در کهنوج + تصاویر

فقر فرهنگی مشکل دیگر این روستا بود، مکان فرهنگی و آموزشی که با توجه به جمعیت 90 خانواری این روستا معضل دیگر مردم این روستا بود.

یکی از اعضای شورای روستا با بیان اینکه با وجود جمعیت زیاد در این روستا مسجدی در اینجا به چشم نمی‌خورد، افزود: مردم از تمامی مراسمات مذهبی و فرهنگی محروم هستند و با توجه به عدم وجود مسجد، مبلغی هم برای راهنمایی مردم و روستا اعزام نمی‌شود، اما اخیراً مسجد کپری و بدون زرق و برق در روستای قوچ آباد کهنوج به همت گروهای جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کرمان ساخته شده است.

حسین زنگی‌آبادی اظهار داشت: در حال پیگیری آبرسانی به این روستا هستیم تا از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند شوند.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان کهنوج بیان داشت: روستاهایی که مشکل آب شرب و شستشو دارند با تانکر آب به صورت موقت آبرسانی می‌شوند و تمام روستاهای بالای 20 خانوار کهنوج به شبکه آب روستایی متصل هستند.

زنگی‌آبادی خاطرنشان کرد : 16 روستا در این شهر با تانکر آبرسانی می‌شود که اغلب آن‌ها روستاهای زیر 20 خانوار از نظر آب آشامیدنی به صورت مناطق کم‌آب و یا آب با کیفیت پایین است.

رئیس اداره برق شهرستان کهنوج با اشاره به وضعیت برق روستای قوچ‌آباد کهنوج اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا برق‌رسانی به منطقه قوچ‌آباد را با همت اعتبارات تکمیل کنیم و در این شهرستان تمامی روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت برق بهره‌مند هستند.

عباس انجم‌شعاع خاطرنشان کرد: ان‌شاء‌الله مشکل برق روستای قوچ‌آباد برطرف و امیدواریم که مردم به‌موقع هزینه‌های برق مصرفی را پرداخت و در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا بتوانیم مشکلات برق را در این منطقه برطرف کنیم.

منبع: فارس
برچسب ها: روستا آب کرمان صراط