۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

بروجردی: کابینه به‌سرعت تغییر کند

معاون سیاسی حزب اتحاد ملت به روزنامه بهار گفت: متاسفانه ما این ضعف را در قوه مجریه می‌بینیم که همه کسانی که آنجا حضور دارند، کسانی هستند که نه منتسب به اصلاح‌طلبان هستند و نه کارآمدی لازم را دارند.
کد خبر : ۲۷۲۵۵۷

صراط:  معاون سیاسی حزب اتحاد ملت به روزنامه بهار گفت: متاسفانه ما این ضعف را در قوه مجریه می‌بینیم که همه کسانی که آنجا حضور دارند، کسانی هستند که نه منتسب به اصلاح‌طلبان هستند و نه کارآمدی لازم را دارند.

اشرف بروجردی، از چهره‌های اصلاح طلب و معاون سیاسی حزب اتحاد ملت امروز شنبه 94/9/14 گفت‌وگویی با روزنامه بهار انجام داده که بخش‌هایی از آن را در ادمه می‌خوانید:

وی در قسمتی از این گفت‌وگو تاکید می‌کند: ما با کسی که در جناح مقابل است به‌عنوان یک گزینه که قابلیت انتخاب را داشته باشد نگاه نمی‌کنیم. ما نگاه و تاکید بر گزینه‌ای داریم که یا از گذشته ایام اصلاح‌طلب بوده یا اگر اصلاح‌طلب نبوده امروز به نام اصلاح‌طلبی شناخته می‌شود. حالا چنین افرادی می‌توانند چهره‌های مختلفی در جامعه باشد که شما نیز از یکی‌دو نفر از آنان (علی مطهری و علی لاریجانی) را اسم آوردید. البته بستگی دارد به اینکه ایشان در مقطع انتخابات چقدر بتوانند این قرابت را با اصلاح‌طلبان حفظ کنند. اما مهم‌تر از همه این‌ها و با همه این احوال، باز ملاک عمل و اولویت ما با کسانی است که هم سابقه اصلاح‌طلبی و هم لاحقه‌ اصلاح‌طلبی دارند؛ افرادی که کارآمد، توانمند و قابل اعتماد بوده و رای‌آوری بالا داشته و در جامعه مقبولیت بالا داشته باشند. این افراد تبعا انتخاب اول ما خواهند بود اگرچه افراد دیگری هم ممکن است در جامعه با عناوین دیگری شناخته‌شده باشند ولی چون جزو مجموعه اصلاح‌طلبان قرار ندارند، به‌عنوان گزینه اول برای ما مدنظر نخواهند بود.

شما می‌گویید که باور حضور 30درصدی زنان در انتخابات، حتی در بین آقایان اصلاح‌طلب نیز ایجاد نشده است. یعنی الان بین اصلاح‌طلبان اختلافی برای رسیدن به قله 30‌درصدی نمایندگان زن وجود دارد؟
برخی دوستان فکر می‌کنند این 30‌درصد زیاد است و ما نمی‌توانیم و با توجه به سابقه‌ای که در استان‌ها داریم خیلی سخت است که به این‌درصد برسیم. ولی ما مذاکرات خودمان را انجام می‌دهیم. ضمن اینکه خانم‌های اصلاح‌طلب اتفاق‌نظر به‌این مسئله دارند که 30‌درصد از نمایندگان مجلس آتی خانم باشند. 
 

فکر می‌کنید مجلس دهم چه سرانجامی داشته باشد؟
قطعا مجلس دهم، مجلس پایداری نیست. قطعا مجلس دهم، مجلس صددرصد اصلاح‌طلب هم نیست. قطعا مجلس دهم، مجلسی که اصول‌گرایان حرف اول را بزنند هم نیست. به‌نظرم مجلس دهم مجلسی ترکیبی با رویکرد اصلاح‌گرایی خواهد بود و بیشتر دغدغه آن حفظ نظام و ایجاد توسعه در جامعه است. فکر می‌کنم مجلس دهم یک مجلس مطلوب برای جامعه باشد. 
فکر می‌کنید سرنوشت زنان دراین مجلس چگونه باشد؟ بیشتر می‌شوند؟
قطعا زنان از این تعداد که هستند حداقل سه تا چهار برابر بیشتر از وضعیت فعلی می‌شوند. ممکن است 30‌درصد محقق نشود، ولی به‌نظر من عدد بسیار بالاتری از این خواهد بود. 


دولت طی دو سال و چند ماهی که از عمر خود سپری کرد مدام مانعی به‌نام مجلس را بر سر راه خود داشت. فکر می‌کنید آقای روحانی و افراد نزدیک به دولت به اهمیت این انتخابات واقف شده‌اند؟
قطعا آقای روحانی به اهمیت این انتخابات و نقش پررنگ مجلس در ثبات دولت برای دور بعد و آرامش جامعه واقف شدند؛ لذا فکر می‌کنم که دولت به‌این نقطه رسیده است که اعتدال و توسعه نمی‌تواند فصل الخطاب باشد و نمی‌تواند به‌تنهایی اثرگذار باشد .اعتدال و توسعه حزبی شناخته‌شده در جامعه نیست تا بتواند پیش‌برنده انتخابات باشد. آن‌ها فقط می‌توانند در همین حد زمینه‌ای را برای حضور بیشتر احزاب فراهم کنند. اگر آنان با دیگر احزاب و گروه‌ها همراهی می‌کردند خیلی می‌توانست اثرگذاری بیشتری داشته باشد ولی درحال‌حاضر این‌ها وارد عرصه نشدند و سعی کردند تا چراغ خاموش حرکت کنند و برخی مواقع فکر می‌کنند که می‌توانند نمایندگانی را برای خودشان تعریف کنند. اما اینکه چه تعداد از این افراد به مجلس راه پیدا می‌کنند، به‌نظرم، نمایندگانی که به‌طور خاص حزب اعتدال و توسعه را نمایندگی کنند از تعداد انگشتان دو دست بیشتر نخواهد شد. قاعدتا این احزاب نمی‌توانند کارآمدی لازم را داشته باشند.
پس دولت باید حساب ویژه‌ای روی اصلاح‌طلبان در انتخابات هفتم اسفند باز کند. 
دولت باید به اصلاح‌طلبان تکیه کند؛ یعنی باید به آینده توجه داشته باشد. البته اصلاح‌طلب‌ها به‌این نتیجه رسیده‌اند که مهم نیست که از نیروهایشان در حاکمیت چقدر استفاده می‌شود. مهم این است که عقلا و کارآمدها انتخاب شوند. اما چون بسیاری از این عقلا از میان اصلاح‌طلبان هستند این می‌تواند برایشان کفایت کند، اما متاسفانه ما این ضعف را در قوه مجریه می‌بینیم که همه کسانی که آنجا حضور دارند، کسانی هستند که نه منتسب به اصلاح‌طلبان هستند و نه کارآمدی لازم را دارند. 
یعنی شما معتقد به اعمال تغییرات در کابینه هستید؟
فکر می‌کنم کابینه باید به‌سرعت تغییر کند. دولت حالا که در بحث برجام ثبات پیدا کرد باید به‌سمت تغییرات و پاسخگویی به خواست اکثریت مبنی بر حضور نیروهای اصلاح‌طلب، کارآمد و نیروهایی که دلسوز نظام هستند، حرکت کند. 
البته عاقلانه است که این تغییرات به بعد از مجلس نهم موکول شود؛ چون تغییرات با توجه به ساختار کنونی مجلس می‌تواند یک ریسک و خطر برای دولت در دو سال باقیمانده و حتی انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری باشد. 
امکان دارد که این فرضیه درست باشد. ما همیشه دلمان را خوش کردیم و از این مقطع به آن مقطع می‌رویم. اول می‌گوییم برجام تمام شود بعد دوباره می‌گوییم مجلس تمام شود بعد و پس از آن نیز معلوم نیست چه خواهیم گفت. امیدواریم چیز دیگری پیش نیاید که آقای روحانی را متقاعد کند و دست به تغییرات نزند. آقای روحانی باید یک تغییر را در ساختار دولتش انجام بدهد.

منبع: بهار