۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴

زندگی پروفسور حسابی به روایت فرزندش

فرزند پرفسور حسابی با بیان اینکه پدرم هیچگاه به مراجعه‌کنندگان نمی‌گفت کار دار‌م یا وقت ندارم، گفت: خانواده‌ها به فرزندان خود فرصت دهند تا با آن‌ها درد دل کنند.
کد خبر : ۲۷۲۶۵۱

صراط: دکتر ایرج حسابی امشب در نشست صمیمی با فرهیختگان و دانشجویان دانشگاه پیام‌نور استان مازندران با اشاره به منزلت و جایگاه معلمان در جهان، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها خانه معلمان به موزه تبدیل شده اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد.

وی با اشاره به قدمت 10 هزار ساله ایران در جهان، افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته شاگردان به خانه معلمان گل می‌برند و در خانه معلمان شاهد گلدون‌های بزرگ هستیم اما در ایران چنین‌ چیزی بسیار کم دیده می‌شود درحالی که ملت ایران از فرهنگ غنی برخوردار هستند.

فرزند پرفسور حسابی با بیان اینکه حدود 70 درصد کسانی که در دنیا برنده جایزه نوبل شدند پدر یا مادر آن‌ها معلم بوده است، ادامه داد: در کشور ما ویروسی وجود دارد که هر زمانی یک نفر به کشورش خدمت کرد بعد از سال‌ها باید از ذهن‌ها فراموش شود.

حسابی با بیان اینکه باید به جوانان کشور جایگاه و ارزش دهیم و شخصیت‌های علمی برجسته کشور را به آن‌ها معرفی کنیم تا از کشور خارج نشوند، اضافه کرد: اینکه نمی‌گذارند مردم افراد خدمتگزار کشور خود را بشناسند یک نوع بیماری است.

وی با بیان اینکه هر کسی برای دکتر حسابی نامه نوشت تمامی نامه‌ها وجود دارد و در منزل وی نگهداری می‌شود، افزود: اگر دولت حمایت کند نامه‌های رسیده و پاسخ داده شده دکتر حسابی چاپ و در اختیار جوانان و دانشجویان قرار داده می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پروفسور حسابی یک دانشمند که برنده جایزه نوبل شد را از خودکشی نجات داد، اضافه کرد: باید با یکدیگر درست صحبت کنیم و در بعضی مواقع ما تعارف کردن را بلد نیستیم.

حسابی با بیان اینکه پدرم همیشه می‌گفت نباید از کلمه «باید» در برابر ملت ایران استفاده کرد، گفت: ملت ایران اگر قرار بود زیر بار «باید» برود از همان گذشته زیر بار ظلم مغول می‌رفت.

وی با بیان اینکه مشهد نخستین جایگاه جذب جهان‌بین یا گردشگر جهان را دارد، ادامه داد: چرا تعطیلی ایام را شهادت ائمه می‌گیرند؟ تعطیلی ایام بهتر است در ولادت ائمه گرفته شود تا جوانان در این روزها مراسم ازدواج خود را بگیرند و شادی کنند.

فرزند پروفسور حسابی با بیان اینکه پدرم هیچگاه به مراجعه‌کنندگان نمی‌گفت کار داریم یا وقت ندارم، اضافه کرد: خانواده‌ها به فرزندان خود فرصت دهند تا با آن‌ها درد دل کنند.

حسابی با اشاره به اینکه شب یلدا در ایران سابقه 10 هزار ساله دارد ولی در حال حاضر تنها به خوردن هندوانه و انار خلاصه می‌شود، تصریح کرد: در شب یلدا باید غزل حافظ خوانده شود و در واقع این شب پایان نادانی و آغاز دانایی است.

وی با بیان اینکه طبق اعلام اندیشکده‌های جهانی ایران دارای 11.2 درصد هوش جهان است، تصریح کرد: باید بساط وضعیت کنونی را بگذاریم کنار و جوانان و اندیشمندان کشور را حمایت کنیم.

فرزند پروفسور حسابی با بیان اینکه دکتر نخعی‌زاده در اتاق فکر شرکت مرسدس‌بنز قرار دارد و ما باید از این ظرفیت‌ها برای پیشرفت کشور خود بهره‌گیری کنیم، افزود: باید بگذاریم پروفسورهایی مانند نخعی‌زاده در کشور بمانند و برای آن‌ها ارزش قائل شویم.

وی با انتقاد از اینکه در بسیاری از سریال‌ها اسم‌های ایرانی را روی نقش‌های منفی می‌گذارند، اضافه کرد: باید قبول کنیم در بسیاری موارد در برخورد با مشاهیر علمی کشورمان اشتباه کردیم.

بیان خاطرات زندگی روزهای سخت پروفسور حسابی از زبان فرزندش موجب ایجاد بغض در بین دانشجویان شد و برخی از دانشجویان برای روزهای سخت پروفسور حسابی در خارج از کشور و حتی روزهای پایان عمر او اشک ریختند.

منبع: فارس