۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰

ارتش ترکیه در آزادسازی موصل؟!+ نقشه

اخیرا ترکیه در یک اقدام ویژه نیروهایی را به استان نینوا اعزام کرد.
کد خبر : ۲۷۲۷۰۲
صراط: اتفاقات دو هفته اخیر و تنش‌های ایجاد شده بین ترکیه، سوریه و روسیه نشان می‌دهد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بدنبال استفاده از ترکیه برای ضربه زدن به سوریه و روسیه است.

البته ارتش ترکیه برای قدرت‌نمایی به همسایه جنوبی خود اخیرا برخی اقداماتی را انجام داده که از جمله آن می‌توان به اعزام ده‌ها دستگاه تانک با قطار ترابری و خودروهای تانک‌بر به مرز سوریه و استقرار 15 هزار نیروی ویژه (که حدودا به استعداد یک لشکر نظامی می‌شوند) و به اشتراک گذاشتن پایگاه هوایی "اینجرلیک" با فرانسه، انگلیس و آمریکا برای طراحی حمله به سوریه (البته با هدف مطرح شده حمله به  مواضع داعش) اشاره کرد.

 البته اقدامات ارتش ترکیه تنها به همسایه جنوبی خود ختم نمی‌شود؛ بلکه دیگر همسایه ترکیه یعنی عراق هم در تیررس اقدامات نظامی ترکیه قرار گرفته و اعزام نیرو به این کشور هم در دستور کار مقامات ترکیه قرار دارد.

*** اعزام نیروهای ارتش ترکیه به عراق

اخیرا یک منبع عراقی از اعزام نیروهای زمینی ترکیه به استان "نینوا" (شمال عراق) خبر داده است. یک منبع عراقی در گفتگو با شبکه "المیادین" عنوان داشت: دولت عراق و دولت محلی استان "نینوا" برای جلوگیری از ورود نیروهای خارجی به کشور بدون موافقت رسمی هماهنگی می‌کنند.

وی ادامه داد: نیروهای ترکیه‌ای به همراه توپخانه (و تجهیزات نظامی خود) در پایگاه "زلیکان" نزدیک شهر "موصل" مرکز استان  "نینوا" مستقر خواهند شد و در جهت کمک به آزادسازی "موصل" شرکت خواهند کرد.

ارتش ترکیه در آزادسازی موصل؟!+ نقشه



ارتش ترکیه در آزادسازی موصل؟!+ نقشه

اولین نکته قابل طرح اینکه هنوز از استعداد دقیق نیروی زمینی ارتش ترکیه و ادوات نظامی آنها در پایگاه "زلیکان" اطلاعاتی در دست نیست، "اما نکته قابل طرح حضور غافلگیرانه این نیروها در شمال عراق است و در این زمینه سوال اینجاست که هدف اصلی استقرار نیروهای ارتش ترکیه در استان نینوا چیست؟

** نظر نخست وزیر عراق درباره حضور ارتش ترکیه در استان "نینوا"

 نخست وزیر عراق از ترکیه خواست فورا نظامیانش را از عراق خارج کند.
  "حیدر عبادی" در واکنش به اقدام ترکیه در اعزام صد‌ها نیرو به خاک عراق بر لزوم خروج فوری این نیرو‌ها تاکید کرد. وی از ترکیه خواست تا به حسن همجواری احترام بگذارد و عقب‌نشینی نیرو‌هایش را از خاک عراق فورا آغاز کند. 

وی با صدور بیانیه‌ای افزود: حضور نیروهای ترکیه‌ای در استان "نینوا" بدون درخواست یا اجازه دولت نقض خطرناک حاکمیت ملی عراق است.  "عبادی" تاکید کرد عراق نیازی به حضور نیروهای زمینی بیگانه ندارد و از هیچ کشوری برای اعزام نیرو درخواست نکرده است. 

در این بیانیه آمده است: ما اعزام نیروهای بیگانه به خاک عراق را  "اقدامی خصمانه" می‌دانیم؛ دولت عراق از کشورهای جهان و  "ائتلاف بین‌المللی" (ضد داعش) می‌خواهد تا از عراق در جنگ علیه داعش حمایت کنند.

البته با توجه به اینکه هنوز عملیات آزادسازی "الانبار" تکمیل نشده و پاکسازی "الرمادی" مرکز استان ادامه دارد و از این سو  "شرقاط" یکی از مراکز مهم حضور داعش در استان "صلاح‌الدین" پاکسازی نشده، نمی‌توان افق نزدیکی برای پاکسازی "موصل" از تروریست‌ها پیش‌بینی کرد؛ زیرا موفقیت در عملیات آزادسازی مرکز استان  "نینوا" به دو عملیات مذکور در استان‌های "الانبار" و "صلاح‌الدین" بستگی دارد.

** هدف ترکیه از اعزام نیرو به استان  "نینوا" چیست؟

ترکیه با توجه به اینکه براساس منابع و مدارک مشی حمایت از تروریست‌های را داعش دارد و حضور او در شمال عراق مشکوک به نظر می‌رسد، حضور ارتش ترکیه در استان  "نینوا" شاید به دو دلیل زیر باشد:

1-رصد عملیات هوایی قریب الوقوع جنگنده‌های ارتش روسیه علیه پایگاه‌های داعش در استان "نینوا" از جمله پایگاه‌های نظامی "الثوره"، "تلعفر"، "السلام"، "الغابات" و ... در این استان.

2-جلوگیری از اقدامات کردهای "اقلیم کردستان" در مرز ترکیه و عراق و رصد عملیاتی نیروهای پیشمرگه در شمال عراق

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست عملیات آزادسازی مرکز استان "نینوا" چه زمانی آغاز شود، حضور زودهنگام نیروی زمینی ارتش ترکیه به همراه ادوات در استان  "نینوا" جلب توجه می‌کند.

ارتش ترکیه در آزادسازی موصل؟!+ نقشه


ارتش ترکیه در آزادسازی موصل؟!+ نقشه

مقامات ترکیه در چند سال اخیر با مشکلاتی همچون ضعف امنیتی در شرق و جنوب شرق کشورشان مواجه هستند و به این نگرانی‌ها باید راهبرد حمایت از داعش را نیز اضافه کرد که پای ارتش ترکیه را به شمال عراق گشوده است. البته در نگاه اول برای مخاطبان این سوال مطرح می‌شود که آیا نیروی زمینی ارتش ترکیه قصد شرکت در عملیات آزادسازی استان "نینوا" را دارد که پاسخ این سوال در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.

برخی تحلیلگران معتقدند ترکیه با برخی اقدامات به دنبال احیا "امپراطوری عثمانی " بوده که نمونه‌های بسیاری از این موضوع در سوریه دیده شده و کارشناسان معتقدند دولتمردان "حزب عدالت و توسعه" به خاک سوریه و عراق و نفت این دو کشور چشم دوخته اند.


برچسب ها: ترکیه موصل صراط