۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
مطهری:

از نظر آزادی بیان در شرایط خوبی نیستیم!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی آرمان انقلاب اسلامی را حاکم کردن اسلام در دنیا عنوان کرد و گفت: اسلام داعیه جهانی دارد و خالی از هر رنگ و نژاد و خون است و به دنبال تشکیل حکومت واحد جهانی است.
کد خبر : ۲۷۲۸۲۵
صراط: علی مطهری در نشست جمهوری اسلامی از آرمان تا واقعیت که عصر امروز (یکشنبه) در دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به مکتب آرمانی جمهوری اسلامی اظهار داشت: هر مکتب و جهان‌بینی باید آرمانگرا باشد و اگر مکتبی نتواند به پیروان خود آرمان دهد پیروان آن مکتب دچار پوچی می‌شوند.

وی ادامه داد: آرمان انقلاب اسلامی حاکم کردم اسلام بر دنیاست و این اساس آرمان اسلام است و اسلام داعیه جهانی دارد و خالی از هر رنگ و نژاد و خون است.

این نماینده مجلس افزود: اسلام به دنبال تشکیل حکومت واحد جهانی است اگر بخواهیم آرمان‌های اسلام را تشریح کنیم باید به مسئله آزادی عدالت و استقلال توجه داشته باشیم. 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث عدالت در جامعه گفت: باید روشن شود مقصود ما از شعارهایی که می‌دهیم چیست؟ اینکه به ما کمک می‌کند که در انتخاب‌هایمان دچار اختلاف نشویم زیرا اهمیت عدالت از نظر اسلام بسیار زیاد است. 

مطهری تصریح کرد: اگر عدالت در جامعه برقرار نباشد جامعه دچار دو طبقه متضاد می‌شود که طبقه اول برخوردار، لوس و گروهی هستند که از رانت‌ها استفاده می‌کنند ولی در مقابل طبقه محروم طبقه‌ای هستند که از برخی موارد محرومند و این محرومیت باعث ایجاد فشارهای روانی بر آن‌ها می‌شود. 

وی افزود: ما در مسئله عدالت در مقاطع مختلف متفاوت بوده‌ایم و اگر جایی اختلافات طبقاتی زیاد را مشاهده می‌کنیم نشان دهنده آن است که در مسئله عدالت موفق نبودیم زیرا معتقدم باید عدالت به درستی مدیریت شود.

مطهری  در خصوص آزادی نیز گفت: آزادی از شعارهای انقلاب ما بوده است و در مباحث اجتماعی و معنوی مطرح می‌شود زمانی آزادی مخدوش می‌شود که انسان نفهمیده آن را مخدوش کند و یا گاهی آزادی انسان توسط عوامل و افراد دیگر محدود می‌‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به آزادی بیان در جامعه گفت: ما در دوره اصلاحات از حد خوبی در آزادی بیان برخوردار بودیم در دولت نهم نیز این موضوع تا حد خوبی ادامه داشت اما از سال 88 تاکنون آزادی بیان وضعیت مطلوبی ندارد در دوره سازندگی نیز آزادی بیان ایده‌ال نبوده تحمل انتقادها نیز کم بود. البته در دوران جنگ به دلیل وجود مشکلات نمی‌توان به این موضوع به درستی پرداخت اما در حالت کلی امروز از نظر آزادی بیان در شرایط خوبی نیستیم.

مطهری در پاسخ به سوالی در خصوص حوادث سال 88 و حصر سران فتنه گفت: بنده در حوادث 88 از ابتدا معتقد بودم این حوادث یک مقصر ندارد بلکه مقصرین این ماجرا 3 گروه بودند که می‌توان خطاهای برخی نهادهای حکومتی و شیطنت‌های احمدی‌نژاد و عدم تمکین به قانون از سوی موسوی و کروبی را نام برد. 

وی گفت: اگر بناست که مجازاتی صورت گیرد باید سهم هر سه گروه مشخص شود و روال قانونی آن طی شود و باید براساس حکم قانونی به آن پرداخته شود. 

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: مسئله ممنوع‌التصویری ایشان مانند مسئله حصر بدون حکم قضایی است و این موضوع قابل قبول نیست. زیرا نمی‌توان بدون حکم قضایی شخص یا اشخاصی را از حق اجتماعی خود محکوم کرد زمانی که بنده از معاون اول قوه قضائیه پیگیر این مسئله شدم فرمودند این از طرف دادستان تهران صادر شده است و زمانی که از دادستان جویای این ماجرا شدم موردی دستگیرم نشد. 

مطهری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه عدالت در جمهوری اسلامی وجود دارد، گفت: یکی از عوامل انهدام و انقراض جوامع ظلم است و اگر ظلم حاکم شود جامعه از بین خواهد رفت. اما اگر جامعه‌ای باقیمانده است بدانید که عدالت و ظلم حاکم است، بحث در جامعه میزان عدالت است ولی آنچه که در حال حاضر وجود دارد ایده‌آل نیست و آنچه که ما به دنبال آن هستیم بالاتر از این حر‌ف‌هاست. 

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص استفاده از واژه فتنه در محافل گفت: استفاده از این کلمه اشکالی ندارد ولی باید دانست که کجا از آن استفاده می‌شود. فتنه مانند گرد و خاک‌های میدان نبرد است و تشخیص حق از باطل در سال 88 مشکل بود و می‌توان گفت اولین فردی که کلمه فتنه را به کار برد بنده بودم. اما معتقدم سوءاستفاده از این کلمه غلط است. 

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال که آیا فضایی برای نقد رهبری در جامعه وجود دارد یا خیر گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان به صراحت فرمودند که چه کسی گفته از رهبری نمی‌توان انتقال کرد و یا در جایی دیگر فرمودند "عده‌ای خیال می‌کنند که باید حرف‌های بنده را بزنند اما هر کس باید حرف خود را بزند"، عده‌ای در حال تلاش هستند که فضای انتقادپذیری از رهبری را ایجاد کنند و برخی ها مانند کاسه داغتر از آش شدند و اجازه نقد رهبری را نمی‌دهند که این اشکال را باید از اصولگرایان دنبال کرد.

مطهری ادامه داد: اشکال در عده‌ای از ولایتمداران است و افراد کم بصیرت و متاثر به دنبال بت‌سازی هستند حضرت امیر که معصوم بودند می‌فرمودند از بنده نیز انتقاد کنید.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فعالیت مارکسیست‌ها در قالب تشکل در دانشگاه‌ها گفت: آنچه که در آستانه انقلاب مطرح می‌شد این بود که احزاب غیراسلامی نیز مجاز به فعالیت هستند ولی این فعالیت مشروط به آن است که باید با تابلوی خود فعالیت کنند. ولی فعلا با قوانین موجود در جمهوری اسلامی چنین امکانی وجود ندارد. 

نماینده مردم تهران در مجلس  در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پرداخت وام 25 میلیونی خودرو و عدم وام ازدواج به جوانان گفت: تعیین اولویت‌ها با دولت است و پرداخت وام 25 میلیونی خودرو حرکتی بود که دولت قصد خروج از رکود اقتصادی را داشت، کاهش تعرفه خودروهای خارجی همیشه مسئله بوده در گذشته یک بار این کار صورت گرفت اما عکس‌العمل زیادی را به همراه داشت. به نظرم کاهش تعرفه خودروهای خارجی می‌تواند باعث شود خودروسازان داخلی به فکر بالا بردن کیفیت محصولات خود شوند. 

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص حدود رابطه جمهوری اسلامی با آمریکا گفت: رابطه با آمریکا از ابتدای انقلاب قرار نبود که قطع شود اما سیر حوادث به سمت تسخیر سفارت آمریکا رفت که در نتیجه آمریکا رابطه‌اش با ایران را قطع کرد، مهم این است که از مواضع اصلی خود در مواجهه با هیچ کشوری عقب‌نشینی نکنیم و در این شرایط برقراری رابطه با آمریکا و یا قطع این رابطه موضوع اصلی نیست بلکه مهم این است ما با تاکید بر اصول خود با هر کشوری رابطه داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شعار مرگ بر آمریکا گفت: این شعار یعنی مرگ بر سیاست‌های آمریکا و تا زمانی که آمریکا از اسرئیل حمایت می‌کند تکرار این شعار اشکالی ندارد. 

مطهری در خصوص نظارت مجلس گفت: ما برخی مواقع خطوط قرمز مصنوعی را ترسیم می‌کنیم که بنده معتقدم مجلس باید نظارت کافی بر مسائل مختلف را داشته باشد. مخالفت بنده در رابطه با طرح رفتار نظارت بر نمایندگان به این دلیل بود که ممکن است این مسئله باعث محدود کردن نمایندگان شود و دست آنها را ببندد. 

نماینده مردم تهران در مجلس  ادامه داد: مجلس در خیلی از اوقات به وظیفه خود درباره نظارت عمل کرده است البته برخی مواقع کوتاهی‌هایی نیز وجود داشته که این به دلیل این است که متاسفانه برخی‌ها در جاهایی خطوط قرمزی مشخص کردند که ممکن است نظارت دقیقی در آن وجود نداشته باشد اگرچه در بیت رهبری نظارت وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز فرمودند که می‌توانید حتی از دفتر بنده تحقیق و تفحص کنید اما گاهی خود مجلس ملاحظاتی می‌کند و وارد برخی حوزه‌ها نمی‌شود و یا حتی برخی نهادهای نظامی که وارد اقتصاد شدند که در آینده مشکلاتی را به وجود خواهند آورد ملاحظاتی کرده و ورود نمی‌کنند.

مطهری در خصوص پرونده پروژه پدیده شاندیز نیز گفت: اطلاعات من در خصوص این پرونده کامل نیست اما این پروژه با سرمایه اولیه و فروش سهامش توانست شهرکی را احداث کند و در دوره‌ای نیز فعالیت‌هایش متوقف شد و در حال حاضر می‌تواند به کار خود ادامه دهد ولی اجازه تبلیغات ندارد و همانطور که من اطلاع دارم مدیریت خوبی داشته اما ظاهرا برخی دستگاه‌ها و شخصیت‌ها با ادامه کار این مجموع مخالف بودند.

وی در پایان در پاسخ به سوال در خصوص کیفیت کرسی‌های آزاداندیشی‌ها در دانشگاه‌ها گفت: این نشست‌ها همانطور که از نامشان مشخص است باید بستر آزاداندیشی را هموار کنند همانطور که در صدر اسلام مجالس مشابهی برگزار می‌شد که حتی در آن افراد خدا و پیامبر(ص) را هم زیر سوال می‌بردند اما برخورد امامان با آنها توام با نرمخویی بود در حال حاضر نیز نباید قیدی را برای آزاداندیشی در نظر گرفت و بنده به خطوط قرمز مصنوعی که در این زمینه ترسیم شده اعتقادی ندارم و آنها را مناسب نمی‌دانم.

منبع: تسنیم