۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

النصره اجلاس ریاض را خیانت خواند

سرکرده ارشد جبهه تروریستی النصره وابسته به القاعده، اجلاس اخیر ریاض درباره سوریه را "توطئه و خیانت" توصیف کرد.
کد خبر : ۲۷۳۹۵۳
 صراط: سرکرده ارشد جبهه تروریستی النصره وابسته به القاعده، اجلاس اخیر ریاض درباره سوریه را "توطئه و خیانت" توصیف کرد.

ابو محمد الجولانی سرکرده جبهه تروریستی النصره که شاخه شبکه القاعده در سوریه به شمار می رود، در گفت وگو با شبکه تلویزیونی مخالفان خارج نشین سوری موسوم به "اورینت نیوز" اجلاس ریاض را توطئه خواند.

شماری از مخالفان خارج نشین نظام سوریه و نمایندگان تعدادی از گروههای مسلحی که در سوریه علیه مردم این کشور می جنگند، در اجلاس ریاض شرکت داشتند.

سرکرده جبهه تروریستی النصره در این گفت وگو که به محل انجام آن اشاره ای نشد، بر لزوم "به شکست کشاندن" اجلاس ها و نشست هایی از این نوع تاکید کرد و گفت: "این اجلاس یک توطئه است و حقوق اهل شام را تامین نمی کند".

این دومین ظهور علنی ابو محمد الجولانی در ماههای اخیر در رسانه های عرب حوزه خلیج فارس است. الجولانی پیشتر با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر گفت وگو کرده بود.

الجولانی در گفت وگوی خود افزود که مشارکت برخی از گروههای مسلح و جنگجو در اجلاس ریاض "خیانتی بزرگ" است.

الجولانی پیش بینی کرد که عناصر گروههای مسلح به دستورات فرماندهان خود متعهد نباشند.

وی افزود: "ما برای اجلاس ریاض دعوت نشدیم و اگر دعوت شویم، هرگز آن را نخوایم پذیرفت."

الجولانی با نادیده گرفتن تقویت موضع سیاسی و نظامی دولت سوریه و پیروزیهای نظامی گسترده آن در سایه پشتیبانی روسیه و سایر هم پیمانانش گفت: "شتاب جامعه بین المللی برای راه حل سیاسی بعد از آن صورت گرفت که نظام سوریه در شرف پایان عمر خود بود".

این سخنان الجولانی بیانگر عمق اختلافات بین گروههای معارض و مسلح در سوریه دارند که عربستان و قطر و ترکیه از آنها حمایت می کنند.

الجولانی همچنین برقراری آتش بس بین گروههای مسلح و نیروهای دولت سوریه در برخی مناطق از جمله در غوطه شرقی را تنها به نفع دولت سوریه دانست و گفت: "ما برای مانع تراشی در برابر آتش بس در غوطه تلاش می کنیم و هرگز آن را نخواهیم پذیرفت و این امر نمی تواند تسری یابد و ما در آنجا حضور داریم".

الجولانی درباره منابع حمایتی از جبهه تروریستی النصره گفت: "حمایت مالی ما از غنایم و منابع تجاری است."

برخی منابع غربی و سوریه پیشتر بارها از رسیدن سلاح های آمریکایی و تجهیزات نظامی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای گروه جبهه النصره خبر داده بودند که در فهرست سازمانهای تروریستی آمریکا قرار دارد.

الجولانی همچنین هرگونه ارتباط خود با قطر یا ترکیه را برخلاف ارزیابی بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان رد کرد و درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه گفت: ترکیه فقط به خاطر منافع خود خواهان ایجاد این منطقه است زیرا خطر کُردها برای امنیتش بیشتر از داعش است.

منبع: تسنیم