۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
در پی صد گله شدن کاپیتان سابق تیم ملی

آمار خیره کننده نکونام در 35 سالگی

جواد نکونام کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال کشورمان در 515 بازی باشگاهی خود به عنوان یک هافبک دفاعی رکورد گل‌زنی فوق‌العاده‌ای دارد.
کد خبر : ۲۷۴۳۹۶
صراط: جواد نکونام کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران با گلی که در هفته چهاردهم لیگ برتر وارد دروازه استقلال اهواز مرد به رکورد صد گل زده در مسابقات لیگ دست یافت.
 
نکونام این تعداد گل را در 440 بازی که در لیگ‌های ایران، امارات، اسپانیا، کویت و دسته دوم فوتبال اسپانیا انجام داده ثبت کرده است.
 
میانگین گل‌زنی جواد نکونام در این پنج لیگ 0/22 گل به ازای هر بازی است.  
 
نخستین تیم دوران باشگاهی نکونام پاس تهران بود. جواد در هفت فصل و نیم بازی با پیراهن سبز‌پوشان سابق پایتخت آمار 180 بازی و 45 گل در لیگ و مجموع 188 بازی و 49 گل را به جا گذاشته است.
 
نکونام در فصل 2006-2005 به لیگ امارات رفت. وی در الوحده دوران چندان پر‌فروغی نداشت و در 11 بازی لیگ به همراه سرخ‌پوشان ابوظبی تنها سه بار موفق به دروازه حریفان شد.
 
نکونام در نیم‌فصل دوم به شارجه پیوست و آمار 11 بازی و پنج گل در لیگ امارات و سه بازی و سه گل را در جام حذفی این کشور ثبت کرد. در مجموع وی با انجام 14 بازی ، هشت گل را برای پادشاهان دبی به ثمر رساند. اما شاید یکی از مهم‌ترین اتفاق دوران فوتبالی جواد نکونام لقب نخستین ایرانی تاریخ لالیگا اسپانیا باشد.
 
شماره شش سابق تیم ملی در شش سال حضور نخست خود در جمع سرخ‌پوشان پمپلونا آمار 149 بازی و 24 گل را در لالیگا به جا گذاشت . هرچند وی در جام حذفی اسپانیا و یورو لیگ نیز آمار 25 بازی و 2 گل را در کارنامه دارد.
 
در مجموع نکونام در نخستین بازی خود در اوساسونا 174 بازی انجام داد و 26 گل به ثمر رساند. در ابتدای لیگ دوازدهم جواد نکونام به آرزوی دوران کودکی خود دست یافت و پیراهن استقلال را در لیگ برتر به تن کرد. 44 بازی و هشت گل عملکرد یک ساله و نیمه جواد پس از بازگشت از لالیگا به فوتبال ایران بود.
 
16 بازی و چهار گل نیز آمار نکونام در رقابت‌های جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا با پیراهن استقلال است. در مجموع جواد با 60 بازی ، 12 گل برای نکونام آبی‌پوشان پایتخت به ثمر رساند. در میانه‌های سال 1392 در پی اختلاف با امیر قلعه‌نویی به سواحل خلیج فارس سفر کرد و با پوشیدن پیراهن الکویت در لیگ این کشور آمار 11 بازی و 7 گل را به جا گذاشت.
 
البته با احتساب 12 بازی و 7 گل این بازیکن در جام حذفی کویت و رقابت‌های AFC  کاپ عملکرد نکونام در این تیم کویتی به 23 بازی و 14 گل می‌رسد.
 
پس لز جام جهانی 2014 برزیل جواد نکونام به اسپانیا بازگشت و این‌بار با اوساسونا در دسته دوم فوتبال باشگاهی اسپانیا به میدان رفت. 23 بازی و پنج گل زده عملکرد نکونام در دوره دوم حضور در این تیم است.
 
به احتمال قوی سایپا تهران آخرین تیمی است که نکونام در دوران باشگاهی برای آن به میدان می‌رود.
 
13 بازی و سه گل در کارنامه جواد تا پایان هفته چهاردم لیگ پانزدهم با پبراهن سایپا به چشم می‌خورد. البته وی 2 بازی نیز در جام حذفی برای شاگردان مجید جلالی انجام داده است.
 
در مجموع آمار 515 بازی و 121 گل زده و میانگین 0/23 گل به ازای هر بازی حامل عملکرد 19 ساله نکونام در عرصه باشگاهی است. که برای یک هافبک دفاعی آماری فوق‌العاده به شمار می‌رود.