۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹

گفت‌وگوی تلفنی شیخ زکزاکی با بستگانش

یک فعال نیجریه اعلام کرد که رهبر شیعیان این کشور در گفتگوی تلفنی کوتاه با بستگانش وضعیت جسمی خود را وخیم توصیف کرده است.
کد خبر : ۲۷۴۷۷۷
صراط: شیخ "احمد زنگو" یکی از فعالان نیجریه دلیل اصلی حمله به حسینیه شیعیان این کشور را هراس غربی‌ها از گسترش تشیع در نیجریه و به خطر افتادن منافعشان در این کشور دانست و گفت: در نیجریه جنبش اسلامی به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی را داریم که فعالیت‌ها زیادی دارند که همگان از آن مطلع هستند، ما بدون تجاوز به حقوق کسی به فعالیت‌های خود می‌پرداختیم.

وی ادامه داد: این جنبش با رهبری شیخ زکزاکی موفقیت‌های فراوانی کسب کرد و تعداد زیادی از مردم نیجریه به آن گرایش پیدا کردند، این مسئله باعث شد تا کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی از گسترش فعالیت‌های جنبش اسلامی و پیوستن مردم به آن احساس خطر کنند.

احمد زنگو با اشاره به منابع نفت در این کشور گفت: در نیجریه منابع زیادی همچون نفت وجود دارد که کشورهای غربی از آن سود می‌برند، این کشورها تشیع را که به سرعت درحال گسترش در نیجریه بوده و مردم را آگاه می‌کند تهدید جدی برای منافع خود می‌دانند؛ به همین دلیل به دنبال راهی برای ضربه زدن به جنبش اسلامی هستند، آنان در خصوص خطر تشیع به دولت نیجریه هشدار دادند.

وی گفت: به خاطر دارم که جورج بوش در زمان ریاست جمهوری خود به صراحت گفته بود که ما شاهد حزب الله در نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی هستیم و باید آن را از بین ببریم. پس از این بود که دولت حملات خود به جنبش اسلامی را به بهانه‌های مختلف آغاز کرد. به طوری که در راهپیمایی روز قدس ارتش نیجریه اقدام به شلیک به سوی راهپیمایان کرده و 33 نفر از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی را به شهادت رساندند.

وی در خصوص حمله به شیعیان این کشور گفت: امسال نیز در مراسم روز اربعین حسینی یک عامل انتحاری که به نظر می‌رسد از سوی دولت اجیر شده بود خود را میان عزاداران حسینی منفجر کرد که بر اثر آن 23 نفر به شهادت رسیدند، پس از آن نیز مردم به مناسبت شهادت امام رضا (ع) در حسینیه تجمع کرده بودند که ناگهان نیروهای ارتش به حسینیه یورش برده و مردم را قتل عام کردند، بهانه آنان این بود که تعدادی از شیعیان به سوی کاروان یک فرمانده نظامی تیراندازی کرده‌اند؛ آنان با این اتهام و بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای بیش از یکصد نفر را شهید کرده و حسینیه ما را ویران کردند، پس از آن به سوی منزل شیخ زکزاکی رفته و تعدادی از افراد خانواده او و افرادی که در نزدیکی منزل قرار داشتند را به شهادت رساندند.

احمد زنگو این سؤال را مطرح کرد: حتی اگر فرض کنیم که ادعای ارتش نیجریه صحیح باشد آیا باید به دلیل اقدام یک شخص بیش از یکصد نفر را قتل عام کرد؟ این مسئله چرا باید باعث تخریب یک حسینیه شود؟

وی درباره وضعیت رهبر شیعیان نیجریه گفت: اخباری که به دست ما می‌رسد گویای وضعیت بسیار بد شیخ الزکزاکی در زندان است او به دلیل اصابت گلوله نیاز به خدمات پزشکی فوری دارد، متأسفانه از محل نگهداری او اطلاعی در دست نداریم و شیخ الزکزاکی پس از بازداشت توسط ارتش تنها یک بار با یکی از نزدیکان خود تماس گرفته و تاکید کرده که وضعیت جسمی بسیار وخیمی دارد.

این فعال نیجریایی در پایان تاکید کرد: این حادثه دو روز به طول انجامید اما دولت در این خصوص هیچ موضع نگرفت، دنیا شاهد بود که دولت نیجریه با شیعیان چه کرد ارتش بیش از 300 نفر را کشته و زخمی کرد.

منبع: تسنیم