۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

نفوذ روزافزون ایران و روسیه در منطقه

«ایران و روسیه در تلاشند تا خلاء ایجاد شده از عقب نشینی آمریکا در منطقه را پر کنند. حضور این دو کشور در سوریه مشهودتر است.»
کد خبر : ۲۷۵۷۰۱
صراط: «ایران و روسیه در تلاشند تا خلاء ایجاد شده از عقب نشینی آمریکا در منطقه را پر کنند. حضور این دو کشور در سوریه مشهودتر است.»

وبگاه خبرگزاری فرانسه (afp) در یادداشتی به بررسی نقش ایران و روسیه در حمایت از دولت سوریه و تاثیر روزافزون این دو کشور در معادلات منطقه پرداخت و نوشت که ایران و روسیه رهبری خاورمیانه را به دست خواهند گرفت.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به حمایت های هوایی روسیه از دولت اسد برای مبارزه با شورشیان و تروریست ها، آمده است: « ... و بعد از سال ها تحریم های فلج کننده و جداشدن از جامعه جهانی، تهران نیز به عنوان یک قدرت منطقه ای نوظهور جایگاهی در مذاکرات صلح سوریه بدست آورده که نشان از مشروعیت بین المللی روبه افزایش آن است.»
 
کریم بیتار مسئول تحقیقات اندیشکده امور استراتژیک و بین الملل (IISA) با خبرگزاری فرانسه می گوید: «ایران و روسیه در تلاشند تا خلاء ایجاد شده از عقب نشینی آمریکا در منطقه را پر کنند. حضور این دو کشور در سوریه مشهودتر است. روسیه با حملات هوایی طیف وسیعی از دشمنان سوریه از شورشیان مورد حمایت آمریکا تا گروه های تکفیری را هدف قرار می دهد.»

این خبرگزاری با ادعای اینکه سوریه آخرین جای پای روسیه در خاورمیانه است که از دست دادن آن باعث تنزل این کشور به یک قدرت مرتبه دوم خواهد شد؛ افزود: «انعطاف ناپذیری روسیه در موضوع سوریه ناشی از تمایل این کشور به حفظ روابط دوجانبه با متحدش در خاورمیانه است. البته روسیه خود را حافظ اقلیت مسیحیان در خاورمیانه نیز می داند.»

آجار کورتوف رئیس ژورنال مشکلات راهبردی ملی در روسیه در رابطه با دلیل حمایت روسیه از سوریه می گوید: «منافع ملی روسیه باعث شد که این کشور در خاورمیانه وارد عمل شود تا مجبور نشود با آتشی (ایدئولوژی تکفیری) در نزدیک مرزهایش مقابله کند. سران روسیه می خواهند جایگاه این کشور را در سیاست بین الملل مانند آنچه شوروی سابق داشت؛ بازیابند.»
 
خبرگزاری فرانسه با نام بردن از برقراری ارتباط روسیه با مصر، اردن و کشورهای عربی بعنوان ثمره حضور در سوریه اضافه کرد: «جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نقش روسیه را سازنده توصیف کرد. ایران نیز سرمایه های زیادی برای محافظت از دولت دمشق خرج کرده است.»
 
نویسنده این یادداشت با بیان اینکه نفوذ منطقه ای ایران از زمان امضای توافق هسته ای افزایش یافته است؛ ادعا کرد: «ایران برای کاهش قدرت عربستان سعودی به عنوان رقیب منطقه ای اش، نفوذ خود را در عراق و لبنان افزایش داده است. محمد مرندی معتقد است روسیه و ایران برای جلوگیری از فروپاشی منطقه همکاری با یکدیگر را آغاز نموده اند.»
منبع: جام نیوز
برچسب ها: صراط ایران روسیه