۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

رد صلاحیت شدیم می‌ریزیم تو خیابان‌ها!

" چون می‌دانیم که شورای نگهبان نامزدهای اصلاح‌طلب را ردصلاحیت می‌کند باید از حالا به فکر باشیم و نسبت به این عمل شورای نگهبان «اعتراض اجتماعی» بکنیم."
کد خبر : ۲۷۵۹۴۳
صراط:  " چون می‌دانیم که شورای نگهبان نامزدهای اصلاح‌طلب را ردصلاحیت می‌کند باید از حالا به فکر باشیم و نسبت به این عمل شورای نگهبان «اعتراض اجتماعی» بکنیم."

سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات پس از دوم خرداد تاکتیک "فشار از پائین؛ چانه‌زنی از بالا" را تئوریزه کرد و جریان متبوع وی نیز بر اساس همین راهبرد در مناسک سیاسی و اجتماعی برای حضور خود برنامه‌ریزی کردند تا بتواند در "فتح سنگر به سنگر" به اهداف و خواسته‌های خود در تغییر ساختارهای نظام برسند.  با تورقی در تاریخ نه چندان دوران کشور می‌توان اجرای این تئوری را در انتخابات‌های مختلف کشور در جریان اصلاحات مشاهده کرد.

در انتخابات پیش رو نیز شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به منظور تأمین تاکتیک "فشار از پائین؛ چانه‌زنی از بالا" کمیته‌‌ی رایزنی با شورای نگهبان را تشکیل داد.

کمیته‌ای که می‌تواند "چانه‌زنی از بالا" را در تاکتیک سعید حجاریان ساختارمند کند. عبدالله ناصری عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه "تعامل با شورای نگهبان تصمیم تشکیلاتی اصلاح‌طلبان است" می‌گوید:" تعامل و رایزنی افراد حقیقی با نهادهای حکومتی به اندازه جایگاه و قدرتی که دارند، همچنان به قوت خود باقی است ولی اصل این کار ازجمله وظایف تشکیلاتی و انتخاباتی این کارگروه ذیل شورای سیاستگذاری است."

رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتمادملی نیز درباره کمیته رایزنی با شورای نگهبان گفته بود:" برای جلوگیری از رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، کمیته‌ای در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای رایزنی با شورای نگهبان تشکیل شده است".

منتجب‌نیا از اصرار همه اصلاح طلبان برای فعالیت این کمیته می‌گوید:" کمیته رایزنی و تعامل در جبهه اصلاحات تشکیل شده که وظیفه‌اش بر قراری ارتباط با اعضای شورای نگهبان و دیگر مؤثرین است؛ از قبل هم کار‌هایش را شروع کرده بود، و ملاقات‌هایی هم داشت که امیدوار کننده بود؛ همه اصرار دارند که کار این کمیته ادامه پیدا کند."

همچنین محمدرضا تابش فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز چندی پیش از دیدار برخی از روحانیون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با برخی از فقهای شورای نگهبان در قم و تهران خبر داده بود و محمدرضا خباز معاون سابق تقنینی معاونت پارلمانی هم دیدار برخی از اصلاح‌طلبان با اعضای حقوقدان شورای نگهبان خبر داده بود که نشان‌دهنده کار تشکیلاتی و تلاش اصلاح‌طلبان برای اجرای تاکتیک"چانه‌زنی از بالا؛ فشار از پائین" سعید حجاریان  است.

البته اصلاح‌طلبان برای تکمیل تاکتیک خود در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی باید پازل "چانه‌زنی از بالا؛ فشار از پائین" بتوانند ساختاری را برای "فشار از پائین" هم طراحی کنند. در این راستا ابتدا "نهضت ثبت‌نام حداکثری" را مطرح کردند.

از سوی دیگر نیز صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در راستای پروژه "فشار از پائین" بحث "اعتراض اجتماعی را مطرح می‌کند و در این باره می‌گوید:" چون می‌دانیم که شورای نگهبان نامزدهای اصلاح‌طلب را ردصلاحیت می‌کند باید از حالا به فکر باشیم و نسبت به این عمل شورای نگهبان «اعتراض اجتماعی» بکنیم."

همچنین زیباکلام در جای دیگری نیز تئوریزه کردن اعتراض اجتماعی در کشور و در بین مردم را مطرح کرده و می‌گوید:" طرح موضوع نظارت استصوابی از سوی روحانی صرف نظر از اینکه ایشان بتواند جلوی رد صلاحیت گسترده اصلاح طلب ها را بگیرد یا نه چیزی که مهم است نفس مطرح کردن نظارت استصوابی است ما نباید این انتظار را داشته باشیم که قدرت شورای نگهبان در مورد نظارت استصوابی را یک شبه از این شورا بگیریم این کار خیلی زمان می برد  نقطه شروع این نیست که کودتا کنیم و قدرت نظارت استصوابی را از شورای نگهبان بگیریم کار صحیح این است که رییس جمهور تلنگر بزند و این بحث در جامعه مطرح شود تا در بلند مدت گشایشی دراین کار به وجود بیاید."

سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات و مبدع تئوری "چانه‌زنی از بالا؛ فشار از پائین" هم نحوه اجرای این تاکتیک را در گفتگو با نشریه ایران فردا اینگونه مطرح می‌کند: " همین مردم برای پاشایی به خیابان آمدند و حمایت کردند. باید برای دیگر خواسته‌ها هم فشار اجتماعی وارد کنند!"؛ پیشتر نیز احمد پورنجاتی از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان خواست تا برای نقش‌آفرینی خود را آماده کنند.

محمدرضا عارف نیز که پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم عزم خود را برای حضور در انتخابات مجلس دهم جزم کرده است هم می‌گوید با تهدید ردصلاحیت عقب‌نشینی نمی‌کنیم و تلاش ما این است که انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری مردم را در اسفندماه داشته باشیم.

*** انتخابات ریاست جمهوری دهم

شرایط سیاسی کشور در آخرین روزهای سال 87 برای اتفاق بزرگی در صحنه سیاسی کشور برای انتخابات ریاست جمهوری دهم آماده می‌شد که اصلاح‌طلبان برای مذاکره و پیگیری مطالبات خود کمیته صیانت از آراء را تشکیل دادند تا در راستای تاکتیک "چانه‌زنی از بالا؛ فشار از پائین" ساختاری را برای "چانه‌زنی از بالا" تشکیل دهند. امین‌زاده درباره تشکیل کمیته صیانت از آراء می‌گوید:" آقای خاتمی معتقد بود که مسئول کمیته باید شخصیتی باشد که بتواند مشکلات را با شورای نگهبان حل کند و حساسیت‌های سیاسی در مورد وی وجود نداشته باشد."

پس از آن فرمان "فشار از پائین" توسط عفت مرعشی صادر شد و وی در روز رای گیری اعلام کرد اگر موسوی نیاورد جوانان به خیابان‌ها بریزند. این روند تا جایی ادامه داشت که 8 ماه کشور درگیر اغتشاشات خیابانی شد و محمدخاتمی به عنوان لیدر جریان اصلاحات عنوان کرد:" باور داشته باشید که رهبری از این جمعیت ترسیده است و همین نقطه درست جای فشار وارد کردن است" اما در نهایت "فشار از پائین" جنبش سبز با خروش مردم در 9 دی به پایان رسید.

*** سابقه اصلاح‌طلبان برای بکارگیری تاکتیک "چانه‌زنی از بالا؛فشار از پائین"

وقایع انتخابات مجلس ششم که کارنامه اصلاح‌طلبان را در مقابله با نهادهای رسمی و قانونی کشور به خوبی نشان می دهد بر اساس تاکتیک "چانه‌زنی از بالا؛فشار از پائین" تئوریزه شده بود.

در جریان انتخابات مجلس هفتم٬ شورای نگهبان در راستای وظیفه‌ای که قانون اساسی بر عهده‌اش گذاشته است به بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات مجلس هفتم پرداخت. پس از اعلام نظر شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها محسن میردامادی عضو شاخص حزب مشارکت و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت نامزدها را "کودتای غیرنظامی" عنوان کرد و گفت:"من این نوع ردصلاحیت را کودتای نظامی و تغییر رژیم به نحوه غیرنظامی می‌دانم".

ساعت 4 بعداظهر 21 دی‌ماه 1382 تحصن در راهروی مجلس آغاز شد و بهزاد نبودی به خبرنگاران اعلام کرد تمام تدارکات لازم برای تداوم تحصن٬ پیش‌بینی شده است و لوازم خواب و خوراک مهیا شده است.

این تحصن ادامه داشت تا اینکه متحصنین در بیانیه ششم اجرای تاکتیک "چانه‌زنی از بالا؛ فشار از پائین" را اعلام کردند. آنها در بیانیه ششم خود مذاکره و رایزنی را در سطح بزرگان نظام به عنوان کانال اصلی امتیازگیری نفی نکردند و ادامه تحصن را به عنوان ابزار فشار تا تجدیدنظر در ردصلاحیت‌شان عنوان کردند.

همانطور که شواهد تاریخی نشان می‌دهد اصلاح طلبان در انتخابات‌های مختلف به دنبال اجرای تاکتیک "چانه‌زنی از بالا؛ فشار از پائین" هستند و بر اساس این تئوری هم اقدامات خود را در مجلس ششم از تحصن تا استعفا پیگیری کردند.

منبع: تسنیم