۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵

آخرین‌اقدامات برای احیای‌ارومیه اززبان‌ابتکار

معاون رئیس‌جمهور گفت: تعدادی از کشورها از جمله ژاپن برای کمک به احیای دریاچه اعلام آمادگی کرده‌اند.
کد خبر : ۲۷۶۵۴۴
صراط: معصومه ابتکار عصر امروز در نشست شورای اداری استان آذربایجان‌غربی با اشاره به جایگاه توسعه در برنامه‌های دولت اظهار داشت: موضوع توسعه در برنامه‌ هر کشوری مهم بوده اما مسئله مهمتر پایداری توسعه است.

وی بیان کرد: هیچ کشوری توسعه را به دلیل مسائل زیست محیطی متوقف نکرده و دولت هم چنین قصدی ندارد بلکه می‌خواهیم این دو با هم در یک راستا قرار گرفته و پیش بروند.

ابتکار افزود: اقتصاد نوین به نوعی اقتصاد سبز و یا اقتصاد خلاق نوعی اقتصاد سبز است چراکه علم و دانش ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی با تبیین مقوله‌های اقتصاد پایدار تصریح کرد: باید در کشور به دنبال سه مقوله و سه منحنی رشد اقتصادی یعنی جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، فرسایش خاک و نابودی سفره‌های زیر زمینی و عدم وجود آلودگی‌ها باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر اساس یک مطالعه در سال 2003 سالانه 9 میلیارد دلار هزینه آلودگی هوا است.

وی با اشاره به اقتصاد سبز در برنامه‌های دولت بیان کرد: اقتصاد سبز، یعنی سبزکردن اقتصاد و اینکه با اقداماتی منحنی رشد اقتصادی را افزایش داد اما منحنی تخریب و آلودگی کاهش نیابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: وقتی که 170 هزار هکتار زمین‌های زراعی به 400 هزار هکتار افزایش یافته و محصولات با آب‌بری بالا در استان کشت می‌شود، دریاچه دیگر نمی‌تواند مقاومت کند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون تلاش بسیاری در زمینه احیای دریاچه ارومیه انجام شده اما نمی‌توان گفت که کار تمام است چرا که اصل مهم انسجام در کارها، بسیج همگانی و هم‌پیمانی دولت و مردم است.

ابتکار گفت: به هیچ عنوان نمی‌توانیم بگوییم که کار 100 در صد تمام شده، بلکه این مهم منوط به شکل‌گیری اراده ملی است و تدوین برنامه‌ها، نظارت و کنترل ویژه را می‌طلبد.

وی با اشاره به جایگاه جهانی دریاچه ارومیه بیان کرد: دریاچه ارومیه نه تنها یک نعمت استانی و یا ملی بلکه یک مسئله بین‌المللی است و در این حوزه تعدادی از کشورها مثل کشور ژاپن برای کمک به احیای دریاچه اعلام آمادگی کرده‌اند.

منبع: تسنیم