۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
رکوردزنی در برخی گروه های کالایی

چرا ادعای دولت قابل باور نیست؟/ تورم واقعی؛ 12 یا 55 درصد؟!

نرخ تورم دو ساله در كالاهاي غير‌خوراكي و خدمات بالاي 32 درصد بوده و در اين گروه كالايي، آب، برق و سوخت با تورم 55 درصد ركورد شكسته است.
کد خبر : ۲۷۷۲۶۸
صراط: هفته گذشته مركز آمار ايران از تك‌رقمي شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر ماه خبر داد و اعلام كرد كه نرخ تورم هم در اين ماه به 12.6 درصد كاهش يافته است.

به‌‌رغم اينكه گزارش مركز آمار از كاهش متوسط نرخ تورم در سبد انواع كالاها و خدمات مصرفي مردم خبر مي‌دهد، ولي بررسي جزئيات نرخ تورم در گروه كالاها و خدمات مهم مصرفي مردم در دو سال اخير نشان از رشد قابل توجه قيمت‌ها در كالاها و خدمات اساسي مردم دارد، به‌گونه‌اي كه تورم حدود 55درصدي را هم در برخي كالاها در دولت روحاني شاهد بوديم. 

نكته قابل تأمل در اين باره كاهش قيمت‌هاي جهاني مواد اوليه در بسياري از اين كالاها است كه بر خلاف جريان اقتصاد جهاني گران شده‌اند كالاهايي مانند خوراكي و روغن، شير خشك و... از اين دسته‌اند و تأسف‌بارتر آنكه اغلب كالاهايي كه با تورم بالا مواجه هستند در سبد خانوار قابل حذف نيستند كه مهم‌ترين كالاهاي با تورم شاخه خوراكي‌ها،  ميوه و سبزيجات است.

با بررسي افزايش دوساله نرخ تورم از آذر ماه 92 تا آذر‌ماه 94 در برخي از مهم‌ترين كالاها و خدمات مصرفي مردم بر اساس جداول مركز آمار ايران به اين نتيجه مي‌رسيم، متوسط نرخ تورم در خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها در آذر‌ماه امسال 10.5 درصد و آذر ماه سال گذشته 14 درصد اعلام شده و نرخ تورم در برخي اقلام غذايي اساسي نشان از تورم‌ بالاي 30 درصد در اين گروه كالايي دارد.  بر اساس مستندات مركز آمار ايران، نرخ تورم در ميوه و خشكبار در اين دو سال بالاي 32 درصد بوده و نرخ تورم نان و غلات هم به 28.2 درصد رسيده است، اين در حالي است كه نرخ تورم دوساله در محصولات خوراكي طبقه‌بندي نشده نيز 30.2 درصد گزارش شده است.

 بر اساس اين آمار، متوسط نرخ تورم در شير، پنير و تخم‌مرغ طي اين دو سال 26.7 درصد، سبزيجات 25.8 درصد، قندوشكر و شيريني‌ها 27 درصد، روغن‌ها و چربي‌ها بالاي 20 درصد و گوشت قرمز و سفيد هم حدود 16 درصد بوده است. گزارش مركز آمار ايران نشان مي‌دهد نرخ تورم دو ساله در كالاهاي غير‌خوراكي و خدمات بالاي 32 درصد بوده و در اين گروه كالايي، آب، برق و سوخت با تورم 55 درصد ركورد شكسته است.

 در حالي نرخ تورم در خوراكي‌ها حول و حوش 30 درصد بوده كه مردم در اين دو سال در برخي خدمات اساسي متحمل فشارهاي بيشتري از ناحيه گراني شدند. به‌رغم تمامي اظهاراتي كه از سوي مسئولان در خصوص كاهش هزينه بهداشت و درمان مطرح مي‌شود، ولي گزارش مركز آمار ايران حاكي است، نرخ خدمات بهداشت و درمان در اين دو سال تورم 42 درصد رشد داشته است كه پس از سوخت در رتبه دوم قرار دارد. 

بر اساس اين گزارش، نرخ تورم دو ساله در خدمات حمل و نقل به 36 درصد و در هتل و رستوران به 4/35 درصد رسيده و در نرخ خدمات آموزش هم شاهد تورم بالاي 33 درصد بوديم.  گزارش مركز آمار ايران حاكي است، نرخ تورم در بخش مسكن و اجاره در اين دو سال حدود 32 درصد، پوشاك و كفش 30 درصد و در بخش تفريح و فرهنگ هم به حدود 29 درصد رسيده است. تورم مبلمان و لوازم‌خانگي هم حدود 22 درصد اعلام شده است.