۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲

خاتمی:زوج‌ها ‌زندگی دینی را بلد نیستند

امام جمعه موقت تهران گفت: در حال حاضر جهیزیه‌های آن چنانی برای دختر خانم‌ها داده می‌شود که فقط چشم و هم‌چشمی است.
کد خبر : ۲۷۷۳۵۱

صراط: آیت‌الله سیداحمد خاتمی امشب در حرم مطهر رضوی ضمن تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع)، اظهار کرد: بحث ما در این اجتماع عظیم در شب میلاد پیامبر اسلام(ص) بررسی بصیرت از نگاه نبی مکرم اسلام(ص) است.

خطیب جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه پس فردا روز نهم دی ماه بوده که روز بصیرت نامیده شده، اظهار کرد: هیچ پیامبری وعده نان، مسکن و آزادی به پیروانش نداد گرچه همه انبیاء هم نان و هم مسکن و آزادی را در کنار سعادت مردم در نظر داشتند اما حرف اصلی این است که بشر با خدا آشتی کند چرا که در این صورت است که خود را پیدا می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نباید مثل کسانی بود که با خدا قهر و خود را فراموش کردند، انبیاء آمدند تا بشر خود را پیدا کند و به آنها بگویند دنیا در خدمت شما است تا به قله بندگی خدا برسید.

وی ادامه داد: امام باقر (ع) فرمودند فردی شرفیاب پیامبر(ص) شد و به ایشان فرمود مردم را به چه چیزی دعوت می‌کنید؟ لذا باید گفت آنکه با خداست بصیرت دارد و تمام حرف در بصیرت همین یک کلمه است که دشمن لبه تیز تهاجمش را جوانان قرار داده است.

آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: مسئله نظام اسلامی با دنیای استکبار این است که هواداران اسلام ناب محمدی در پی آن هستند که بشر را با خدا آشتی بدهند و رهروان راه شیطان نیز در پی این هستند که بشر با خدا و دین و معنویت قهر کند لذا نخستین نقطه در بصیرت‌زایی که پیامبر بر روی آن تاکید دارند مسئله دین است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: باید خدا را به صحنه زندگی و عرصه‌های آن آورد و در تمامی امور و برای اقدام به انجام هرکاری خداوند را در نظر گرفت اما امروز می‌بینیم که در عرصه سیاست سردمداران دنیا دروغ و فریب را ستون فقرات کارشان قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: سیاستمدار الهی حضرت علی(ع) است زمانیکه برخی در دوران حضرت علی(ع) گفتند امیرالمومنین سیاستمدار نیست مولا سوگند یاد می‌کنند که معاویه از من سیاستمدارتر نیست چرا که اهل کلک و حقه است و ما اهل این چیزها نیستیم و  در حالی که سیاست علوی سیاست الهی و بصیرت نبوی بصیرت حضور دین در همه عرصه‌های زندگی است مردم معاویه را قبول می‌کنند.
 
آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه اگر در عرصه خانواده دین را حاکم کردیم یک نسل با بصیرت رشد خواهد کرد، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم خانواده‌ای با بصیرت داشته باشیم باید فرامین دینی را در خانواده اجرایی کنیم اما متاسفانه آمار طلاق در جامعه ما آمار خوشایندی نیست حتی در برخی موارد نگران‌کننده است و در بین متدینان جامعه نیز نگرانی از این موضوع کمتر از سایرین نیست و دلیل اصلی این موضوع این است که شعار دینی می‌دهیم اما رفتار دینی نداریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاثیر مولفه‌های دینی در ارائه یک زندگی موفق اسلامی، عنوان کرد: زوج‌های جوان به خانه بخت می‌روند اما زندگی دینی را بلد نیستند لذا باید با ارائه سبک زندگی و ترویج فرهنگ مطالعه روابط بین همسران استحکام خانواده‌های آنها را افزایش دهیم، همچنین باید ببینیم با چه خانواده‌هایی در ارتباط هستیم و دین را باید به خانه‌ای که به آن پایبند نیست برد.

وی تصریح کرد: اینکه از کودکی بارها گفته‌اند پسر نوح با بدان ننشست و خاندانش نبوتش گم شد یکی از این موارد است و برای حفظ دین در محیط خانه باید در رفت و آمدها دقت کرد و نماز، توسل و دعا را باید به خانه‌ها آورد.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر در خانه‌ها باید صورت گیرد و در عرصه حجاب باید والدین الگو باشند، اظهار کرد: متاسفانه در عرصه حجاب جامعه ما اسلامی نیست و اگر امر به معروف و نهی از منکر با شیوه اسلامی در محیط خانه صورت گیرد آنگاه دین به عرصه زندگی آمده و دیگر شاهد بی‌حجابی در جامعه نخواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید یک معروف در جامعه باشد چرا که در کشور ما آمار کتابخوانی خوب نیست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر جهیزیه‌های آن چنانی برای دختر خانم‌ها داده می‌شود که فقط چشم و هم‌چشمی است، یادآور شد: به جای این‌ها اگر تفسیر نمونه چندین جلدی در خانه‌ها باشد و آن را دختر خانم‌ها بخوانند می‌شود گفت که یک کالای ارزشمند فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: فارس