۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱

در "دیاربکر" چه می‌گذرد؟ +نقشه و تصاویر

ناآرامی‌های شرق ترکیه و شهر "دیاربکر" وارد مرحله جدیدی شده است.
کد خبر : ۲۷۸۳۲۸
صراط: از سال 1984 به بعد  "جنوب شرق ترکیه" همواره نگرانی‌های امنیتی مختلفی را تجربه کرده  و نگرانی ها درباره گسترش اختلالات امنیتی در این منطقه افزایش یافته است.

این نگرانی‌ها در جنوب شرق ترکیه به نحوی بوده که اعتراضات حزب کارگر کردستان این کشور به خوبی محسوس بوده که در یک هفته اخیر تظاهرات شهر "دیاربکر" وارد مرحله جدیدی شده است.

در

در
**ناآرامی‌های دیاربکر به روایت رسانه ها

شبکه "یورو استار" با اشاره به اعتراضات داخلی در جنوب شرق ترکیه گزارش داد:  براثر این ناآرامی‌ها چند نفر از سوی "پ ک ک" و نیروهای دولتی کشته و زخمی شدند و شهر "دیاربکر" ناآرام و ملتهب است.

در

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع حاضر در بیمارستانی در دیاربکر امروز اعلام کرد: یک نوزاد سه ماهه و پدر بزرگ او که در درگیری میان نیروهای امنیتی ترکیه و اعضای حزب کارگران کردستان(پ ک ک) در جنوب شرقی این کشور گرفتار شده بودند ،‌ براثر اصابت گلوله کشته شدند.

شاهدان در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گزارش دادند: نوزاد از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت . پدر بزرگ 73 ساله این نوزاد که تلاش می کرد او را به خودرو امداد نجات دهد  نیز هدف گلوله قرار گرفت.

بنا بر اعلام رسانه‌های ترکیه، حدود دو هزار نفر در تظاهرات شهر "دیاربکر" در جنوب شرق این کشور شرکت داشتند و اکثر مغازه‌داران نیز در اعتراض به مقررات منع رفت و آمد، فروشگاه‌های خود را تعطیل کردند.

از زمانی که نیروهای امنیتی ترکیه عملیات گسترده ای را علیه جدایی طلبان پ ک ک در مناطق کردنشین ترکیه آغاز کرده اند، شرایط امنیتی خاص و ممنوعیت رفت و آمد در ساعات خاص در این مناطق برقرار شده و دولت می گوید تا کنون دویست عضو  "پ ک ک" را کشته است.

**توپولوژی و جغرافیای "دیاربکر"

"دیاربکر" یکی از استان‌های جنوب شرق ترکیه به حساب می‌آید و وسعتی معادل بیش از 15 هزارکیلومتر مربع را داشته و بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد. مرکز استان "دیاربکر" شهر "دیاربکر" بوده و این موضوع باعث شده تا دولت تدابیر ویژه‌ای برای این استان و استان "حکاری" درنظر بگیرد.

در

"دیاربکر" از جمله مهترین شهرهای کردستان ترکیه نیز به حساب می‌آید که همواره یک موضوع مورد اختلاف بین "حزب کارگر کردستان" با حاکمیت این کشور است. دولت ترکیه سعی کرده تا از دهه 80 با تخلیه اطراف "دیاربکر" از همراهی مردم با شورشیان جلوگیری کند.

با روی کار آمدن حزب "عدالت و توسعه" و با انتخاب "هاکان فیدان" به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه، برخی رایزنی‌ها با رهبران حزب کارگر کردستان انجام و نهایتا یک آرامش نسبی بوجود آمد که البته پس از سال 2013 شرایط خوبی در شرق و جنوب شرق این کشور حاکم نیست.

**ریشه اختلافات عمیق در "دیاربکر" با دولت چیست؟

در سال 2014 میلادی و همزمان با پیشروی داعش در کردستان سوریه و استان "حسکه" و به خصوص شهر "کوبانی" در نزدیکی سقوط قرار داشت که البته کردهای سوری با تلاش‌های گسترده‌ای که داشتند از سقوط شهر جلوگیری کردند.

برخی تحلیلگران معتقدند در زمان عملیات آزادسازی "کوبانی" با اینکه تانک‌های ارتش ترکیه در 5 کیلومتری مرز آرایش نظامی گرفته بودند؛ اما هیچ اقدامی انجام ندادند و این موضوع خشم مردم شرق و جنوب شرق این کشور را برانگیخته و این شبهه را بوجود آورد که آیا دولت متبوع "حزب عدالت و توسعه" بین کردها و داعش؛ داعش را انتخاب می‌کند؟

به نظر می‌رسد ریشه التهابات هفته اخیر در شهر "دیاربکر" به دلیل نارضایتی‌های عمومی و همچنین خشم مردم منطقه شرق و جنوب شرق این کشور از بابت پشتیبانی "حزب عدالت و توسعه" از داعش است.

شرایطی که اخیرا در شهر "دیاربکر" تجربه شده و اعتراضات مردمی که وجود دارد؛ سیگنال‌های قدرتمندی از یک درگیری جدی نظامی بین نیروهای دولتی و اعضای "پ ک ک" را منعکس می‌کند؛ چرا که اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر استقرار تانک و ادوات نظامی در این شهر و درگیری در پاسگاه‌های  "دیاربکر " به گوش می‌رسد.