۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

الجبیر: حج زائران ایرانی تعطیل نمی‌شود

عادل الجبیر در یک نشست خبری سخن گفت که دولت عربستان تصمیم گرفته تا تمامی شهروندان سعودی را از سفر به ایران منع کند.
کد خبر : ۲۷۸۹۰۳
صراط:  عادل الجبیر در یک نشست خبری سخن گفت که دولت عربستان تصمیم گرفته تا تمامی شهروندان سعودی را از سفر به ایران منع کند.

وزیرخارجه کم‌تجربه و خام عربستان گفته است که با قطع روابط دیپلماتیک با ایران، پروازهای مستقیم و روابط اقتصادی بین دو کشور نیز قطع می شود و شهروندان عربستان سعودی از سفر کردن به ایران منع خواهند شد.
 
اما وی بلافاصله گفت که زائران ایرانی کماکان می توانند برای حج به مکه و مدینه سفر کنند.
 
سایت آمریکایی رادیوفردا با تیتر "عادل الجبیر: قطع مناسبات با ایران شامل حج نمی‌شود" نوشت: «وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که زائران ایرانی حج همچنان مجاز به سفر به مکه و مدینه هستند.»
 
وزیر خارجه عربستان به خبرگزاری رویترز گفت که برای برقراری دوباره روابط میان دو کشور، ایران باید مانند یک کشور عادی و نه "یک انقلاب" رفتار کند و به عرف بین المللی احترام بگذارد.
 
روز دوشنبه "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری به سران سعودی نصیحت کرد تا دست از خرابکاری بردارند و گفت: این شما هستید که از قطع رابطه با ایران ضرر می کنید، ایران کشور بزرگی است و با بزرگ باید با بزرگی رفتار کرد.
 
وی تاکید کرد که اگر بزرگی با خویشتنداری با شما رفتار می کند، شما هم باید این رفتار را یاد بگیرید.
 
جهانگیری افزود: به سران سعودی نصیحت می کنم از این کارهای خرابکاری و کارهای عجولانه، بی منطق، احساسی و به دور از مدیریت خود دست بردارند.
 
بی بی سی با استفاده از فضای تنش آمیزی که پادشاهی سعودی در منطقه ایجاد کرده، نوشته است: روابط ایران و عربستان، دو رقیب منطقه ای در سال های اخیر بسیار پر تنش بوده است. دو کشور بر سر نفوذ در منطقه رقابتی سخت دارند و بسیاری از ناظران معتقدند که ایران و عربستان در سوریه و یمن در نوعی جنگ نیابتی با هم درگیر هستند.
 
از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه عرب نیز تصمیم گرفته‌است در ارتباط با مناقشه تازه ایران و عربستان یک نشست اضطراری برگزار کند.
 
سازمان حج و زیارت ایران نیز دیروز در اطلاعیه‌ای آورد: «اتخاذ هرگونه تصمیم درخصوص برنامه‌های حج تمتع صرفا از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با درنظر گرفتن مسائل شرعی و نظر مسوولان محترم بلندپایه نظام و دولت محترم صورت خواهد گرفت.»

منبع: جام نیوز
برچسب ها: صراط الجبیر حج