۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

زنگنه: پرونده پارس جنوبی بسته می‌شود

وزیر نفت گفت: پرونده پارس جنوبی در پایان دولت یازدهم بسته می‌شود.
کد خبر : ۲۸۰۱۱۸

صراط:  وزیر نفت گفت: پرونده پارس جنوبی در پایان دولت یازدهم بسته می‌شود.

بیژن نامدار زنگنه دقایقی قبل در آیین افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در حضور رئیس جمهور اظهار داشت: با تلاش و برنامه‌ریزی انجام گرفته در دولت تدبیر و امید، فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی مورد توجه قرار گرفتند و هر روز شاهد موفقیت بیشتر و بالاتری بودیم.

وی افزود: افزایش ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت نفت در میادین مشترک بوده و بحمدالله در این زمینه به توفیقات خوب و قابل توجهی نیز رسیده‌ایم.

وزیر نفت از افزایش 150 میلیون مترمکعب گاز روزانه به ظرفیت کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: طی 30 ماه گذشته چندین فاز در کشور به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی 150 میلیون‌ مترمکعب افزایش داشته است.

زنگنه در ادامه به تحریم‌ها اشاره کرد و با اشاره به اجرائی شدن برجام طی چند روز آینده گفت: امیدواریم با اجرای برجام هزینه‌های صنعت نفت کاهش یابد و بتوانیم برای ساخت تجهیزات و ارتقای توانمندی ملی در این صنعت تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران اجرایی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی افزود: از 9 سال پیش که پروژه فازهای 15 و 16 کلید خورد تاکنون بیش از 6 میلیارد دلار هزینه شده و تلاش‌ها و سختی‌های زیادی در مسیر تکمیل این پروژه متقبل شده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه پرونده پارس جنوبی در پایان دولت یازدهم بسته می‌شود گفت: به استثنای فاز 14 پارس جنوبی، تمام فازهای پارس جنوبی تا سال 96 تکمیل می‌شود و وارد مدار تولید خواهند شد و این یک موفقیت ارزشمند برای صنعت نفت به‌شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، فازهای 15 و 16 پارس جنوبی دقایقی قبل با حضور رئیس جمهوری در پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید.

هدف‌ از توسعه‌ فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، تولید روزانه‌ 56.6 میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، 75 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، 400 تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ یک میلیون‌ تن‌ گاز مایع "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

منبع: فارس