۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶

توهین آشکار روزنامه دولت به "چادر"

روزنامه دولتي ايران در ویژه‌نامه رایگان امروز که به مسئله حجاب و پوشش اختصاص دارد، ضمن بیان انتقادات تند علیه طرح امنیت اخلاقی، "چادر مشکی" را پدیده‌ای نامتناسب با زنان و دختران ایرانی که از سوی ناصرالدین‌شاه قاجار به زنان تحمیل شده، معرفی کرد.
کد خبر : ۲۸۲۶۹
به گزارش  مشرق ، در این ویژه‌نامه که "خاتون" نام دارد و نام بسیاری از اعضای رسانه‌ای جریان نفوذی در دولت نیز در تحریریه آن به چشم می‌خورد، مطالب ساختارشکنانه‌ای در مورد مساله حجاب و پوشش زنان ایرانی بیان شده است که عجیب‌ترین این ادعاها، توهین مستقیم به حجاب برتر یعنی چادر است.

"ایران" در مصاحبه با مهدی کلهر مشاور معزول رسانه‌ای رئیس‌جمهور، رنگ مشکی چادر را "متکبرانه" نامیده و آن را حاصل تحمیل شاهان قاجار به زنان و دختران ایرانی دانسته است که از مجلس عیاشی شبانه در اروپا بیرون آمده است.

کلهر در پاسخ به این سوال که "چادر مشکی از چه زمانی وارد ایران شد؟" گفته است: «از سفرهای اروپایی ناصر الدین شاه. شب که به مجلس عیاشی در اروپا می‌رفت، می‌دید آنجا لباس مردها مشکی است. کلاه سیلندری مردها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌ایند. این به نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت داریم که رنگ تیره مکروه است. این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه آورد. خدالعنتش کند. همین‌جور آتش به قبرش ببارد. خیلی مرد ملعونی است.»

به گزارش رجا، مشاور معزول احمدي‌نژاد در حالي خود را در مقام افتا ديده و فتوا مي‌دهد كه رنگ مشكي چادر مكروه است كه اتفاقاً براساس فتاوای مراجع عظام رنگ مشکی در چادر و عبا و عمامه به‌هیچ وجه کراهت نداشته و بلکه در مورد چادر استحباب دارد.

کلهر به همین هم اکتفا نکرده و ضمن آنکه چادر مشکی را پوشش اشرافی که بازمانده شاهان قاجاریه است، نامیده، در اظهار نظر ديگري که در تقابل صریح و جدی با نظر تمام مراجع، علما و بزرگان است، چادر مشکی را بدترین پوشش در زمینه فلسفه حجاب نامیده و قانون حجاب و عفاف را با "یاسای چنگیز" -فرمانده خونخوار مغول- مقایسه کرده است.

در ادامه این ویژه‌نامه هم که با عنوان "روایتی از هفت هزار سال نجابت و شیدایی" منتشر شده، به طور مستقیم و با لحنی تمسخرآمیز به طرح افزایش امنیت اخلاقی و گشت ارشاد حمله شده است؛ رویکردی که به طور معناداری در هماهنگی کامل با مواضع فرهنگی جریان فتنه در سال‌های اخیر است که موجب شده تا این مساله به‌عنوان یک ابزار فشار به جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های حقوق بشری استفاده شود.

به‌عنوان نمونه، فائزه هاشمي حدود يك ماه قبل از انتخابات رياست جمهوري دهم در يك برنامه تلويزيوني اظهار داشت: هميشه سعي مي‌کنم از کليشه‌ها فرار کنم، نمي‌خواهم تابع کليشه‌ها باشم، متأسفانه بعد از انقلاب ما يک سري رفتارها براي خانم ها ارزش شد، رنگ مشکي ارزش شد، چادر مشکي، مانتو مشکي، مقنعه مشکي، روسري مشکي، و رنگ هاي تيره و مرده ارزش شد. اين ارزش‌ها خوب نبود از هر لحاظ بهداشتي، پزشکي، و روانشناسي، عمل مثبتي نيست.

یکی دیگر از نکات جالب این ویژه‌نامه که به صورت تمام رنگی و با کاغذ گلاسه منتشر شده، لیست 40 نفر از زنان برتر و الگوی نمونه ایرانی است؛ لیستی که از بازیگران معروف سینما تا همسر یکی از پادشاهان ایران باستان و حتی یک مجری برنامه کودک تلویزیون هم در آن حضور دارند.

مهناز افشار، آزاده اردکانی، الهام حمیدی، ترانه علیدوستی، فهیمه رحیمی، هدیه تهرانی و آزاده آل ایوب از جمله زنانی هستند که عکس آنها به عنوان "چهل بانوی نقش آفرین ایران اسلامی" به نشانه الگوبرداری دختران مسلمان ایران، بر پیشانی روزنامه دولت قرار گرفته‌اند.

این رویکرد ساختارشکنانه فرهنگی روزنامه رسمی دولت در زمینه حجاب و عفاف درحالی اتخاذ شده که پیش از این بسیاری از فعالان فرهنگی و دلسوزان انقلاب با يادآوري تحركات جريان نفوذي، نسبت به خط مشی منحرف و سكولار آن هشدار داده و از رئیس‌جمهور خواسته بودند تا سکان مدیریت فرهنگی را از دسترس این افراد خارج کند؛ درخواستی که متاسفانه تاکنون با پاسخ مناسبی روبرو نشده است.

مطالب اين ويژه‌نامه كم‌محتوا سال گذشته از سوي يكي از اعضاي جريان نفوذي به كاوه اشتهاردي مديرعامل وقت روزنامه ايران براي انتشار تحويل داده شده بود اما وي اين ويژه‌نامه را منتشر نكرد تا علي‌اكبر جوانفكر كه روزنامه ايران را به بولتن جريان انحرافي تبديل كرده، عامل بازي با اعتقادات ديني مردم نيز شود و اين ويژه‌نامه را منتشر كند.

جوانفکر همچنین در سرمقاله این ویژه‌نامه تامل‌برانگیز، قرار دادن موضوع حجاب در حوزه امر به معروف و نهی از منکر را اشتباه نامیده و خواستار برچیده شدن طرح امنیت اخلاقی شده است.
 
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
۸
۷
مشاورهاي اينچنيني بودند كه ............... اح........... . بيچاره اش كردند ، خانه نشينش كردند . بي آبرويش كردند . هيچ جا تحويلش نمي گيرند و ....
ممل
|
Iran (Islamic Republic of)
اتفاقا اوستا خودشه !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
۴
۷
بهش بگين بهتر بره ..................... بيشتر بهش مياد ............. سخنراني مي كنه اينقدر كه آقا گفتن چادر حجاب برتر اون موقع اين .......... مياد .............. پوشش اشرافي
بنده ی خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
۰
۷
اقای اح......نمی تواند اینهارا بردارد
هوشنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
از كي تا حالا آدم عصاي دستشو ميزنه ميشكونه ؟
مهران آزادپی
|
Iran (Islamic Republic of)
سبوئی بشکند ، ماستی بریزد ، شود دنیا به کام کاسه لیسان - این ممل و هوشنگ و غلام ، روی خبرائی که با صراحت از سوی صراط منتشر میشه ، چه مانوری میدن !!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
۱۳
۳
احتمال دارد راست بگوید شما کی شنیدید حضرت زهرا یا دیگر بزرگان اسلام از رنگ مشکی استفاده کنند؟!
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
۱۰
۳
بالاخره نفهمیدیم چادر سر کنیم یا نه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
قطعا اگر معطل حرف این و آن هستید، توصیه می کنم چادر سرتان نکنید؛ محض حفظ حرمت چادر
يزيد
|
Iran (Islamic Republic of)
اين سوال كردن داره ؟ جوابش نه محكم است ... طبق احتياط من اصلح است اسمش را هم بر روي زبان نياوريد ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
۸
۱
خوب واقعا هم رنگ مشکی کراهت دارد . بهتر نیست خانم ها همه چادر سفید به سر کنند که از نظر بهداشتی بهتر هم هست . سفید از آغاز رنگ مسلمانان بوده است.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
۰
۱
........... ......... مش......... ، جو......... ................. ............ و امثالش ...
لباس حضرت زهرا مسخره گرفتن آیه قران داریم در باره ی چادر :
ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ...
مهران آزادپی
|
Iran (Islamic Republic of)
ای وای از دست این برداشت های سطحی و سرسری از آیات بینه اسلام توسط امثال محمد !
آخه محمد جان این آیه که نوشتی چه ربطی به چادر داره - کجای این آیه رنگ این جادر خیالی تو رو تائید کرده ؟؟؟؟ کجای این آیه نوشته شده که این لباس حضرت زهرا ( س ) است ؟؟؟
برای تبیین ذهن سایر کاربران محترم اصل آیه و ترجمه اون رو می نویسم - خدا کنه این برداشتهای گزینشی و این تعبیرات شخصی از آیات کریمه قرآن به حق همین قرآن تکرار نشه !!!!!!
اعوذ بالله من الشیطان رجیم

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۳۱﴾ النور

و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بی ‏نيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده‏اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه ‏اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته می ‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد (۳۱)
حق یار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
۳
۴
توهین آشکار روزنامه دولت به "چادر" !!!!
شب بخير . تازه فهميديد ؟ وقتي رييس جمهور مملكت علنا" از بي حجاب و هرزه گي آنهم در سيماي ملي حمايت كند شما انتظار د اريد از چادر چيزي بماند ؟
شادمان
|
Germany
|
۱۱:۳۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
۲
۵
خوب کاری نداره این آقایون مثلا ............... و یا جناب .......... از امروز زن و دخترانشون رو با چادر مثلا آبی و یا صورتی روانه ی خیابونا کنن تا هم تبلیغی بشه و هم دلشون آروم بگیره تا بعدا همه بگن نور به قبرش بباره.
آقایون هیچ شناختی از مسائل فقهی ندارند, مرجع شدن و فتوا میدن. چی مکروهه و چی نیست.
جنابان عالی! اسلام به طور کلی میگه رنگ سیاه مکروهه نه آنطور که شما میگین. مثلا زن در خانه لباس رنگی بپوشه خیلی هم خوبه به ثواب هم نزدیک و پوشیدن رنگ مشکی در خانه مکروهه.
در ثانی چادر رنگی در خیابون برای مردان مریض مهیّج می باشه و از نظر اسلام,علما و مراجع آنچه تهییج کننده باشه حرامه.
یک چیزی رعایتش در خانه حلاله در بیرون حرام و یا بالعکس. آقایون یک چیزی رو از اسلام میگیرن و لی فهمشو ندارن.
آیا حضرات که در خانه ................. هستند میتونن در خیابون هم چنین باشند.
مادر همه ی علوم, علم دین است یا فرا بگیریم یا که با تواضع و فروتنی به مراجع, علما و قرآن و پیغمبر خرده نگیریم.
یا فاطمه الزّهراء و البطول.
سعید
|
Germany
خوشم میاد سریع هم موضوع رو شخصی می کنین و پای ............................. طرف رو وسط میکشید. جدا کیف می کنم از این ادب و اخلاق اسلامی ولایی شما عزیزان ارزشی
فرامرز
|
Germany
کامنت بالا خیلی هم مودبانه است . میشه بگید کجاش بی ادبی صورت گرفته؟
در ضمن وقتی حرفی منطقی ندارید که در جواب بزنید بهتره بجای این آسمون ریسمون بافتن های الکی ، سکوت اختیار کنید !
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
۱
۲
پدرم گفت گل از رنگ و لعابش پیداست
دختر مومنه از طرز حجابش پیداست
اگه این آقایون اینطور اعتقاد دارن و به خاطر رای اوردن تو مجلس نیست خب به دخترا و زناشون بگن چادر قرمز بپوشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
۵
۳
چقدر همه زود قضاوت می کنند! من چادری هستم و متن کامل مصاحبه را خواندم اصلاً توهینی به چادر نشده بلکه تاریخچه مشکی شدن چادر را گفته که کاملاً درسته. لطفاً اگر مطالعات تاریخی نمی کنید حداقل از مادربزرگهای بالای 60 سال بپرسید بهتون خواهند گفت که چادر مشکی چقدر جدیده. چرا تحمل بیان عقاید مخالفتون رو ندارید؟
شادمان
|
Iran (Islamic Republic of)
یکی شنیده بود در فلان جا یک نفر به خاطر فلان کار تبدیل به سگ شده. دست آخر که کسی حرفشو باور نمیکنه, طرف میگه آخه من اونو با چشام دیدم.
حالا جناب ناشناس میگه من چادری هستم. شما کاملا دروغ میگی ؛اگه چادری بودی ازش دفاع میکردی!
گذشته از این در زمانه ی ما اسلام دوباره جان گرفته و حجاب برتر چادره, تمام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بله ، شما راست میگی . ما تاریخ نمی دونیم . ولی آقای معتضد که شب و روزش رو با تاریخ این مملکت گذرونده چی ؟!؟!؟!؟ معتضد هم گفته که " کلهر " چرت و پرت میگه .
6-k
|
Iran (Islamic Republic of)
شاذمان جان صرف نظر از اینکه کراهت رنگ مشکی به کرات در اسلام گفته شده ، حتی در عزاداری ها ( البته ما به خاطر اینکه نشون بدیم از این غم دلمون هم مثل جامه مون سیاهه در عزاداریها سیاه می پوشیم وگرنه در بسیاری از عزاداری های اهل تسنن به وضوح دیده ام که جامه تمیز و سفیدی به تن می کنند و مراسم خاکسپاری را انجام می دهند . ) - دلم میخواست فقط یک روز توی آفتاب داغ تیر ماه و مرداد ماه یه چادر به سر می کردی و میومدی توی خیابون ، مخصوصا وقتی از چهل سالت بیشتر بود .
شادمان
|
Iran (Islamic Republic of)
اول در شهرستان باخرز ما تشیع و تسنن در مراسم عزا سیاه میپوشند
دوم لباس سیاه در خانه پوشیدن کراهت داره نه در همه جا تا جایی که مثلا عبا ی سیاه حکم استحباب داره.
سوم خیلی پسرا کسی حتی اونا رو مجبور نکرده لباس سیاه میپوشند تا سفید تر نمایان بشوند.
چهارم نزدیک بودن انتخابات طرف رو به چند واداشته تا طیف مقابل رو هم جذب کنه مثلا همون 15 میلیون رای مخالف.
پنجم صراط مستقیم همان ولایت است و بس نه چپ و راست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
من هم مطمینم تو چادری نیستی
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
۳
۱
عموما اين روش صراطه كه در مورد مسائلي كه بر خلاف باور قرون وسطايي اونه جبهه بگيره .
اين كه رنگ مشكي از اول جزو رنگهاي پوشش نبوده چيزي نيست كه نياز به فتوا داشته باشه يه امر تاريخي و علمي مسلمه
سامان الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
۴
۲
به نظر من کاملا درست گفته اند رنگ مشکی چیه؟
چه اشکالی دارد از رنگ سفید استفاده شود به جای مشکی؟
با این افراط گری هاتون کاری نکنید که فردا کلا هیچ کس حجاب رو رعایت نکنه.
ناشناس
|
Germany
|
۰۵:۱۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰
۲
۰
در تفسير آيه ۵۹ سوره احزاب كه ترجمه آن اين است: «اي پيامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو كه خويشتن را به جلباب فروپوشند، اين كار براي آنكه آنها [به عفت و حيا] شناخته شوند تا از تعرض آزار نكشند، بهتر است...»، برخي جلباب را به چادر معنا كرده‏اند و برخي هم كه ديدگاه متفاوتي داشتند آن را نوعي روسري بزرگ دانسته‏اند، حتي برخي در توضيح نفي چادر، جلباب را فقط به زنان پيامبر نسبت داده‏اند.
sh
|
Germany
|
۰۵:۲۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰
۲
۲
: «چادر» در فرهنگ اسلامي و ايراني جايگاه ويژه‌اي دارد و امري نيست كه فقط محصول سليقه باشد. از همين رو، «مستر همفر» جاسوس انگليسي در خاطرات خود مي‏نويسد: «بايد زنان مسلمان را فريب داد و از زير چادر و عبا بيرون كشيد».
ناشناس
|
Germany
برادر عزیز کتاب مستر همفر جعلی است. برادران لبنانی آن را جعل کرده اند. از اساتیدی چون رسول جعفریان یا افراد کتاب شناس بپرسید پاسخ می گیرید. متاسفانه بارها شاهد استناد جوانان پاکی به این کتاب بوده ام در حالی که این کتاب ریشه ندارد. در نقد وهابیت دست شیعه پر از استدلال قوی است و نیازی به جعل نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۰
۲
۱
ولی حالا انصافا اگر فتوای علما رو در نظر نگیریم علم روانشناسی ثابت کرده این مطلب رو که رنگ مشکی تاثیر منفی تو روح و روان آدم میزاره. این بنده خدا هم هر کی بوده به رنگش گیر داده اینقدر بزرگش کردن حرفو.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
۳
۰
درود بر چادر بی رنگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
۳
۰
به نظر من كه حق با نويسندست،آقا محمد شما كه اين آيه رو نوشتيد حتما نمي دونيد كه معني چادر نميده تطفا معني كلام الهي رو به نفع خودتون نغيير ندين!در همين الان هم توي خيلي از روستاها دامن و شال و.....حجاب برتره اون بستگي به فرهنگ داره.
شادمان
|
Iran (Islamic Republic of)
بحث مانتو یا چادر نیست . بحث توهین به شعور چادریها است. و توهین به چادر به عنوان حجاب.والّی مانتو به شرط پوشاندن تمام اندامهای زن اشکال نداره
عيسي . م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
۱
۰
مانتوبراي زنان مناسب است
علی عطوفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
تو رو به زهرا قسم ویژه نامه ور بخونید و بعد نظر بدبد. نظر شما در مورد این ویژه نامه در حرکت کل عالم تاثیر داره. یعنی تمام حرکات ما در حرکت کلی عالم تاثیر دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
چرا روحانیون .....................جوابش را بر اساس روایات صحیح نمیدهند
حجاب حداقلی در اسلام آمده که آنهم احکام ثانویه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
خدا لعنتش کنه که به ما چادری ها توهین کرده