۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸

هزینه‌های سنگین برجام از نگاه 3 نماینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی می‌خواهند دشمن را منجی نشان دهند، اظهار داشتند: مذاکرات هسته‌ای حاصل لطف ایران به غرب و آمریکا بوده اما آنها به توافق برای ضربه زدن به ملت دلبسته‌اند، هر چند با هوشیاری و وحدت ما به نتیجه نخواهند رسید.
کد خبر : ۲۸۲۷۲۴
صراط: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی می‌خواهند دشمن را منجی نشان دهند، اظهار داشتند: مذاکرات هسته‌ای حاصل لطف ایران به غرب و آمریکا بوده اما آنها به توافق برای ضربه زدن به ملت دلبسته‌اند، هر چند با هوشیاری و وحدت ما به نتیجه نخواهند رسید.

برخی از جریانات داخلی با اهداف و نیات خاصی سعی دارند که توافق برجام را حاصل تغییر رفتار آمریکا و لطف کدخدا به مردم ایران جلوه دهند. رهبر معظم انقلاب در نامه خود به رئیس‌جمهور درباره سرانجام مذاکرات  تأکید کردند: «در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هایی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند.» ایشان در ادامه نامه تأکید کردند که «همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است.»

رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود با دست‌اندرکاران انتخابات نیز به این نکته تصریح داشتند که از این بهتر هم می‌شد توافق کرد اما ظرفیت و توانایی‌ها محدود بود، بنابراین باید با توجه به نتایج به دست آمده در برجام به جای خوش بینی متوهمانه، واقع‌گرا بود، به این معنا که بدانیم دشمن با «ماسک و لبخند» می‌آید اما هدفش «متوقف کردن پیشرفت و نفوذ» است. دشمن درصدد فلج کردن وضعیت اقتصادی کشور است و «دوختن چشم به دست دشمن» مشکل را حل نمی‌کند، بلکه مشکل با «تقویت اقتصاد برای محافظت از تکانه‌های خارجی» قابل حل است. نکته قابل تأمل در این است که جریانی تمایل دارد تا با بزک کردن آمریکا، به اهداف داخلی خود برسد که این امر بر اساس هشدار  رهبر معظم انقلاب «زشت و خطرناک» است.

دولت به جای آگاهی دادن فقط تبلیغات می‌کند

علیرضا سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از مذاکره‌کنندگان، تصریح کرد: اما این هشدار را هم باید به مذاکره‌کنندگان و دولت داد که نسبت به خدعه‌های طرف مقابل مراقبت داشته باشند؛ عده‌ای که قبله آمال آنها آمریکا است و هوش و حواس آنها متوجه دست و دهان مقامات آمریکایی است به دنبال این هستند که جا بیندازند آمریکا منجی و کدخدای عالم و به نوعی همه کاره جهان است. در قصه برجام هم به جای اینکه لیست بلند بالای مقاومت ایران، تلاش دانشمندان هسته ای، جانفشانی شهدای هسته ای، رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و مهندسی فضای مذاکرات توسط ایشان، پشتیبانی ملت و بسیاری از داشته‌های پروزن داخلی را به رخ طرف مقابل بکشند، درصدد این بودند که گزاره خود و کدخدایی آمریکا را اثبات کنند.

وی ادامه داد:  این جریان، سیاست‌مداران آمریکایی را در دو دسته معرفی می‌کند؛ کسانی که به ملت ایران و نظام ما تمایل نشان می‌دهند و کسانی که نسبت به کشور و مردم ایران بغض و کینه در دل دارند. به این ترتیب مقامات آمریکایی را به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌کنند تا این طور القا نمایند که ما با بخش خوب و مهربان آنها ارتباط برقرار کردیم. قصد و هدف این جریان داخلی قبح‌زدایی دست دادن یا به‌طور کلی ارتباط با آمریکا است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: باید گفت که آمریکا از سر شیطنت همیشگی و استیصال خود تن به این مذاکرات داد، در حالی که می‌دانست جمهوری اسلامی ایران اکنون در اوج قدرت قرار دارد، از این رو برای مهار و کنترل قدرت کشور وارد معامله با ما شد. بنابراین کسانی که توجیه‌گر ارتباط با شیطان و خیانت کار بزرگ هستند، باید دست از شیطنت و تبلیغات بیهوده بردارند و واقعیات را به مردم بگویند. مردم باید بدانند که چقدر در این معامله هزینه داده شد، دستاوردهایی از قبیل چندین هزار تن اورانیوم، 19 هزار سانتریفیوژ، فناوری راکتور آب سنگین را کنار گذاشتیم تا این نتایج به دست آمد، البته همین اندازه هم با مقاومت و ایستادگی به دست آمد.

سلیمی با بیان اینکه به نوعی مذاکره‌کنندگان ما با توجه به این پشتوانه‌های بزرگ که ذکر شد و از همه مهم‌تر با وجود وحدت و هماهنگی ایجاد شده توسط رهبر انقلاب، با دست پر از سرمایه به مذاکرات رفتند، اضافه کرد: اگر این طور نبود معامله‌ای در این حد هم شکل نمی‌گرفت. به فرموده امام، ذات آمریکا گرگ است. آیا این گرگ اکنون دست از زورگویی خود دست برداشته است؟ آیا نمی‌بینند که حمله و تجاوز عربستان به یمن همچنان توسط آمریکا حمایت می‌شود؟ آیا نمی‌بینند که تروریست‌ها و داعش به عنوان مهره دست آمریکا در منطقه مورد حمایت واقع می‌شوند؟ چه کسی این تروریست‌ها و ناامنی‌ها را در منطقه کاشته و پیوسته آبیاری می‌کند، آیا جز آمریکایی‌ها؟ آنها در روز اجرای برجام باز هم ملت ما را تحریم کردند. به علاوه تحریم‌هایی که قرار است لغو شود فقط 13 درصد است، بقیه چه می‌شود؟

برخی وانمود می‌کنند که توافق با آمریکا کشور را نجات داد!

جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت:  در ارتباط با برجام شاهد به کار بردن ادبیاتی از طرف برخی گویندگان و یا نویسندگان و مسئولان بوده‌ایم، به نحوی که قبل از برجام مردم و نظام جمهوری اسلامی منزوی بودند و در‌های توسعه به کشور بسته مانده بود، ما یک مجموعه دور افتاده از نگاه راهبردی و روابط بین‌المللی  به حساب می‌آییم اما از روز اجرای برجام سرفصل جدیدی در تاریخ ملت ایران گشوده شده و دوران طلایی ویژه‌ای آغاز شده است!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد:  باید در جواب کسانی که این گونه مسائل را در جامعه پمپاژ می‌کنند این توضیح را داد که ما عمده پیشرفت‌های خود را در دوره بعد از انقلاب به دست آورده‌ایم تا به اینجا رسیدیم.  وی افزود:  کشور ما در حوزه پیشرفت علوم هسته‌ای، فضایی و سلول‌های بنیادین که در اختیار محدودی از کشورها است، جزو برترین کشورها قرار گرفته است و علاوه بر کسب این علوم در این عرصه‌ها پیش قدم هم شده است. به عنوان مثال کنفرانس‌های علمی متعددی داشته‌ایم که اخیرا نیز در بحث سلول‌های بنیادین، کنفرانس علمی تشکیل شد و دستاوردهای جمهوری اسلامی به نمایش جهانیان درآمد. در دوره انقلاب سطح خدمات و رشد اقتصادی چشم‌گیری داشته‌ایم. در حوزه صنعت نفت و گاز و تأسیس نیروگاه‌ها نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم.

نماینده مردم مشهد تصریح کرد: حالا سؤال مردم از مسئولین و هم از دولت محترم این است که اگر ملت ایران در فضایی بسته و به دور از توسعه سپری کرده است، چطور در هشت سال دفاع و خلق صحنه‌های فوق‌العاده و اخیرا نیز در دستگیری تفنگداران آمریکایی که نماد اقتدار نظامی آمریکا هستند، موفق بوده است؟ چطور توانسته است برج 20 طبقه دانش هسته‌ای را به تنهایی ایجاد کند؟ بنابراین، این صحبت‌هایی که در آن توانمندی و ظرفیت بزرگ ایران نادیده گرفته می‌شود، سخنان باطلی است. جالب آن که اوباما هم همین مباحث برخی از جریانات داخلی را مطرح کرده که جمهوری اسلامی از انزوا درآمده است. با توجه به پیشرفت و قدرت کسب شده و با پشتوانه و ظرفیت عظیم داخلی جمهوری اسلامی، دشمنان حاضر به مذاکره با ما شده‌اند که در واقع این اتفاق و توافق حاصل لطف جمهوری اسلامی به غرب بوده است.

کریمی قدوسی با اشاره به اینکه معمولا آن کشوری را منزوی خطاب می‌کنند که نفوذ کلام، منطق و سبک زندگی ندارد، ادامه داد: اگر ایران منزوی است، پس نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه که مبدأ تحولات منطقه‌ای و بیداری اسلامی بوده است و جایگاه ویژه این کشور در جهان چگونه به دست آمده است؟ برخی در مواضع و تبلیغات خود تمام دستاوردهای انقلاب را نادیده می‌گیرند که گویی عنقریب با حمله آمریکا مطابق فصل هفتم قطعنامه‌های شورای امنیت، ایران فرو می‌پاشد و نابود می‌شویم که برجام کشور را نجات داد. در حالی که از همان اوایل انقلاب قدرت‌های زورگو علیه ما قطعنامه صادر کرده بودند اما با وحدت ملی و رشد کشور توانستیم قدرت بازدارندگی برای خود ایجاد کنیم. بنابراین موضع‌گیری‌های اخیر عده‌ای خوشایند ملت نیست و در آینده، فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این مورد بیش از پیش مشخص خواهد شد.

آمریکا از هر وسیله‌ای برای ضربه زدن مجدد بهره می‌گیرد

احمد آریایی‌نژاد دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد کسانی که توافق برجام  را  نمونه‌ای از همکاری و کمک غرب و آمریکا تلقی می‌کنند، گفت: متذکر می‌شویم که اگر می‌خواهید ممنون غرب و آمریکا باشید، ممنون اینکه آنها هواپیمای مسافربری ما را با 290 مسافر سرنگون کردند هم باشید. ممنون اینکه سکوهای نفتی ما را هم زدند باشید؟ آمریکایی‌ها با کمک به عراق در طول سال‌های جنگ علیه کشور توسط آواکس‌هایی که در اختیارشان گذاشتند و با پشتیبانی‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی که از آنها داشتند، در حق ملت ایران جنایت‌های بی‌شماری را مرتکب شدند، ممنون آنها هم هستید؟ در این صورت اگر وجدانتان اجازه داد از آمریکا تشکر کنید. ما با دشمن خود مذاکره کردیم و البته هزینه‌های سنگینی هم داده‌ایم که در مقابل آن چیزی که از دست رفته، دستاوردهای مذاکرات بالاتر از این باید می‌شد. برخی از جریانات داخلی ثابت کردند که قبل از این‌ها ممنون آمریکا بودند.

نماینده مردم ملایر با ذکر این نکته که هدف دشمن از این مذاکرات تفرقه و ایجاد دو دستگی و سپس بهره‌برداری  و نفوذ در کشور بوده و هست که البته تیرشان به سنگ خورده است، افزود: آمریکایی‌ها دنبال ایجاد بازار مصرفی برای تولیدات خود هستند نه آن که ما دغدغه اشتغال و صنایع خود را بخواهیم از این طریق حل کنیم. مگر پیش از این جوانان ما توانمندی‌های خود را در عرصه‌های هسته‌ای ثابت نکرده بودند؟ اما آمریکا خواست توانمندی‌های ما را از ما بگیرد، پس آنها را ترور کرد. ما هیچ گاه به آمریکا اعتماد نخواهیم کرد و اگر مذاکره کرده‌ایم، باید مراقب باشیم چرا که آمریکا از هر وسیله‌ای برای ضربه زدن مجدد بهره می‌گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: مقاومت و هوشیاری درون کشور که با رهنمودهای رهبر انقلاب به وجود آمد، شرایط مانور را از آمریکا گرفت. انفعال در برابر دشمن، او را جری‌تر می‌کند. اگر برخی‌ها ادعای ولایت مداری دارند باید در عمل آن را ثابت کنند نه آن که آقا می‌گوید من به آمریکا و مذاکرات خوش‌بین نیستم اما دولت بگوید این جملات معنا ندارد و باید واقع بین بود! اگر واقعا مطیع رهبر هستند باید اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند که راه نجات همان است.
منبع: کیهان