۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

جدول پرسش و پاسخ در جلسه 91 اژه‌ای

سخنگوی قوه قضاییه در نشست نود و یکم خود درباره مسایل جاری این قوه و پرونده های روز قضایی توضیح داد. او درباره ردصلاحیت گسترده نامزدهای مجلس نیز توضیحات جالبی ارائه کرد.
کد خبر : ۲۸۲۸۵۱
صراط: سخنگوی قوه قضاییه در نشست نود و یکم خود درباره مسایل جاری این قوه و پرونده های روز قضایی توضیح داد.

او درباره ردصلاحیت گسترده نامزدهای مجلس نیز توضیحات جالبی ارائه کرد.غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری این هفته خود، در خصوص انتخابات، توضیح داد و گفت: یک ماه دیگر به انتخابات باقی مانده و امیدواریم با التزام همه به قانون، انتخاباتی پرشور در فضایی آرام و با مشارکت حداکثری واجدان شرایط را شاهد باشیم. در این مدت به نسبت سنوات قبل، پرونده زیادی نداشتیم، در 31 استان کلا 40 پرونده تشکیل شده و بیشتر مربوط به تخریب ها علیه نامزدها در فضای مجازی است.

او در ادامه سخنانش به هواداران نامزدها هشدار داد: از همین تریبون خواهشم می کنم قبل از اعلام رسمی از طریق مراجع رسمی، گمانه زنی ها در مورد رد صلاحیت شده ها یا کسانی که احراز صلاحیت نشده اند، اجتناب کنید. به خصوص گمانه زنی هایی که متضمن خلاف قانون است و ممکن است برخی افراد شکایت کنند. برخی از افراد آمده اند موردی را مطرح کرده اند که فلانی به این جهت رد صلاحیت شده در حالی که اینطور نبوده. حدود 700 پیامک هم رد و بدل کرده اند. این افراد هم خود و هم دستگاه های انتظامی و قضایی را به زحمت می اندازند.

اژه ای درباره مسایل سیاسی دوران پسابرجام نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: با مقاومت ملت و رهنمودهای مقام معظم رهبری، مذاکرات به این مرحله رسید و بخشی از ظلم عظیمی که دشمن و شیطان بزرگ آمریکا بر این ملت روا داشته بود، رفع شد و بخشی از تحریمها نیز رفع شد. امیدواریم با تلاش همه قوا و به خصوص دولت محترم، با وعده های داده شده با مجاهدت بیش از گذشته و مدیریت صحیح بتوانیم از رکود خارج شده و جهت رفع مشکلات معیشتی مردم و بیکاری قدم بردارد. در این خصوص نیز قوه قضاییه آمادگی دارد جهت سرمایه گذاری و کمک برای رفع مشکلات معیشت مردم و تولید بیشتر و رفع بیکاری همکاری و مساعدت کند.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ جلسه 91 سخنگوی قوه قضاییه

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

در روزهای اخیر تعداد زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده اند. برخی از این افراد می گوید رد آنها باعث این شایبه شده که با اسلام یا نظام ضدیت دارند. آیا این اشخاص می توانند از شورای نگهبان به خاطر شایبه ای که به حیثیت آنها وارد شده، شکایت و اعاده حیثیت کنند؟

خبرآنلاین

این اتهام نیست. باید این سئوال را از مسئولان ذی ربط در هیات های اجرایی و نظارت و سخنگوی شورای نگهبان پرسید. اولا در قانون آمده احراز صلاحیت، بنابراین اگر کسی صلاحیتش احراز نشد به این معنی نیست متهم است. یک فرد ناصالحی برای سایر امور است. برای این قسمت، صلاحیتش احراز نشده. یا کسانی که سوابق قضایی یا کیفری داشته باشند یا طبق قانون شرایط نداشته باشند، یا شرایط قانونی را نداشته باشند، ممکن است رد صلاحیت شوند. ما هم رد صلاحیت داریم یعنی کسانی که شرایط قانونی را ندارد یا کسانی که احراز صلاحیت نشده. این توضیح داده شده که چه فرقی بین رد صلاحیت و عدم احراز است. کسانی که احیانا در هر دو فرض عدم صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت دارند، قانون گفته به کجا اعتراض کنند. مرجع هیات نظارت است و بر اساس قانون اقدام می کنند و معنی اش این نیست فرد متهم است. ممکن است اتهامی نداشته باشد ولی شرایطش احراز نشده یا شرایط قانونی را واجد نبوده. قانون در اینجا روشن است و اگر همه ملتزم به قانون باشیم، مشکلی پیش نمی آید. خیلی ها ادعا می کنند احساس تکلیف کرده اند به میدان آمده اند. اگر احساس تکلیف است، تکلیف برداشته شد و مرجع رسمی صلاحیت شما را احراز نکرد. بنابراین به نظرم خیلی مشکلی وجود ندارد.

ماجرای بازداشتی ها درباره حمله به سفارت عربستان چیست؟

اطلاعات

کاری که صورت گرفت یعنی حمله به سفارت عربستان کار بدی بود و از ناحیه همه مسئولان نظام محکوم شد. نظام بلافاصله با جدیت این موضوع را دنبال کرد. دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی دنبال کردند که ماهیت قضیه چطور بوده. همه دستگاه ها به صورت جدی وارد شده اند و از ابتدا تا امروز 100 نفر بازداشت شده اند. برخی بیگناه بودند و آزاد شدند. امروز نیز مسئله به جد دنبال می شود تا همه جوانب قضیه روشن شود. حمله سفارتی در کشوری، بی سابقه نیست. در کشورهای مختلف این اتفاق می افتد و علیه سفارتخانه ایران در کشورهای مختلف در سالهای گذشته این اتفاق افتاده و هیچ جا به این شدت و با این وسعت مسئله را دنبال نکردند که تعداد کثیری را بازداشت کنند و به جد دنبال قضیه باشند. با کمال تاسف در این زمینه، مسئولان عربستان سعودی بد عمل کردند و اقدامات زشتی انجام دادند و بداخلاقی کردند. دولت باید اقدامات ذیربط را در این باره انجام دهند. برخی افراد نیز در داخل بداخلاقیهایی کردند و سواستفاده هایی کردند که باید دنبال شود. مسلم شده کسانی که آمده اند و حضور یافته اند و اقدامات تخریبی و تحریقی انجام دادند، دو دسته اند. عده ای انگیزه ضدانقلابی و مجرمانه نداشتند و وارد سفارت هم نشدند. کار تخریبی و تحریقی هم نداشتند. با اقدامات عربستان در ماههای اخیر، از جمله حمایت از تروریزم و داعش، کشته شدن حجاج در منا و اقدامات قبلی در گمرک جده، احساسات عده ای را جریحه دار کرده بود و آنها برای اعتراض آمدند و وارد هم نشدند و تخریب هم نکردند. شاید 200 نفر از کسانی که آمدند این دسته از افراد بودند که انگیزه تخریب نداشتند و آمدند تا اعتراض کنند. چه بسا برخی که دستگیر شدند، جزء این عده بودند. عده ای مظنون هستند که با انگیزه آتش زدن و ورود به سفارتخانه و کار غیرقانونی آمدند و وارد شدند و تشکیلاتی بین خود دارند یا بین آنها نیز دشمن نفوذ کرده و توانسته از این تیپ افراد سواستفاده کند، این در حال حاضر در حال بررسی است. قرائن و شواهدی برای دست داشتن دشمن در این ماجرا وجود دارد که احتمال دارد دشمن سواستفاده از برخی عناصر ساده اندیش شدند که آلت دست دیگری شدند. الان نمی شود قضاوت نهایی کرد و در حال تعقیب و بررسی هستند. از جمله فردی که در 10 سال قبل دانشجوی اخراجی در یکی از استانهای شمالی بوده، یکی از عناصر فعال دفتر تحکیم آن زمان بوده و به صورت غیرحضوری برخی از دروس طلبگی را خوانده و مسلما در این امر دخیل بوده و برخی افراد به تبع او وارد این صحنه شده اند و برخی دستورات را نیز این فرد داده است. انگیزه، ارتباط و اینکه تخریبها توسط او یا کسانی که از او تبعیت داشتند انجام شده را نمی شود الان قضاوت نهایی کرد. الان مسئولان قضایی و انتظامی و اطلاعاتی مشغول بررسی و تحقیقات هستند. همه سیستمهای ارتباطی، سوابق قبلی اینها و احیانا اینکه کسی از آنها خواسته سواستفاده کند یا انگیزه های ورود آنها به معرکه در حال بررسی است. هنوز عده ای بازداشت هستند.این فرد نیز در تهران بازداشت شده. تعدادی از 100 بازداشتی آزاد شدند و هنوز تعداد قابل توجهی بازداشت هستند. هنوز کیفرخواست صادر نشده. نشنیدم ایشان ملبس به لباس روحانیت باشد یا نه. سابقه ای در این باره دارد.

پرونده 170 نفری که از محمدرضا رحیمی پول گرفته اند در قوه قضاییه به شورای نگهبان داده شده؟

ایران

وظیفه قوه قضاییه درباره انتخابات در دادستانی کل کشور تمرکز پیدا کرده. کسانی که استعلام شده اند و سابقه داشته اند در فرصت قانونی و بعضا سریعتر، اعلام شده است.

اعدام قاتل امام جمعه ساوجبلاغ چه شد؟

حزب الله

حکم ایشان در کرمانشاه اجرا شد.

برای ناامنی ها در مناطق خوزستان از جمله آدم ربایی در دزفول پرونده تشکیل شده؟

ایرنا

با توجه به شرایطی که همسایگان کشورهای مختلف ما دارند، به اذعان سایر کشورها ایراد امن ترین است. این به معنی این است که جرمی اتفاق نمی افتد. گاهی فردی با انگیزه شخصی یا طایفه ای یا ضدانقلابی جرمی مرتکب می شود که با او برخورد می شود. در خصوص قضایای محلی در یکی از شهرها، این اتفاق افتاده و درگیری پیش آمده و یک نفر هم کشته شده. شاید بی ارتباط با مسایل انتخاباتی هم نیست که طرفداران یک نامزد و نامزد دیگر بین شان نزاعی پیش آمده و منجر به جراحت و قتل شده.

آقای بقایی آزاد شدند. گفتند با قرار کفالت آزاد شد. قرار مجرمیت برای او صادر شد؟

اعتماد

قرار مجرمیت زمانی صادر می شود که اتهام برای دادسرا روشن و ثابت شود. در این پرونده قرار مجرمیت صادر نشده. قرار بازداشت تا دو ماه قابل صدور است وبازپرس نیز می تواند هر زمان تشخیص دهد، قرار را تبدیل کند. اگر تشخیص داده شد پس از دو ماه نیاز به تمدید بازداشت موقت است، ابلاغ به متهم می شود و اعتراض متهم در دادگاه بررسی می شود. ممکن است 2 ماه بعدی نیز باز هم تمدید شود و موجبات بازداشت موقت باقی بود. ایشان چندین بار این اتفاق برایش افتاد و 3 بار بازداشت موقت تمدید شد و تحقیقات تمام شد. مدتی در اختیار سیستم اطلاعاتی تحقیقات می شد و مدتی نیز در اختیار دستگاه قضایی بود. بازپرس پس از اتمام تحقیقات، بازپرس به تناسب اتهامات، قرار صادر می کند و باید متناسب با میزان اتهامات، شخصیت طرف، احتمال متواری و از دسترس خارج شدن، قرارصادر شود. این قرار نیز قابل اعتراض از سوی متهم یا وکیل اوست. برای این متهم، تحقیق کردم ابتدائا قرار وثیقه صادر می شود و پس از آن، کفالت و وجه الکفاله برای او صادر می شود. ایشان تحقیقاتش تمام شده، قرار مجرمیت برای او صادر نشده، ابتدائا قرار وثیقه و پس از آن قرار کفالت صادر شده تا تحقیق بعدی آزاد شده است.

پرونده مدیرعامل سابق ستاد حمل و نقل سوخت چه شد؟

-

تحقیقات و اقدامات مفصل روی این پرونده شد. سیستم اطلاعاتی نیز در این باره کمک زیادی کرده. ایشان مدت قابل توجهی بازداشت بود و در زمان بازداشت تحقیق می شد. مدتی نیز رفت و آمد می کرد. کلیه کسانی که به هر نحو با این پرونده و وجوهی که ادعا شده تصرف صورت گرفته مرتبط بودند، پیگیری و ردیابی می شوند. بعضا کارشناسی ها مورد اعتراض قرار گرفته و مفصلا کار شده و پرونده هنوز در حال ادامه تحقیقات است و کیفرخواست صادر نشده. این پرونده حتما دادگاه خواهد رفت و در دادسرا بسته نمی شود.

درباره مرخصی آقای مهدی هاشمی توضیح دهید؟

تسنیم

امکان تمدید مرخصی ایشان با دو مقام قضایی و پزشکی است. در این خصوص ایشان نیاز به عمل جراحی داشته و این عمل صورت گرفته. پزشک معالج خودش گفته باید 2 هفته بعد از عمل، دوران نقاهت را بیرون از زندان طی کند.یک نفر از پزشکی قانونی نیز این نظر را تایید کرد. قاضی این را باز هم کافی ندانست و دستور داد از سوی پزشکی قانونی، 3 پزشک نظر بدهند. آنها نیز نظر دادند باید این مدت دوران نقاهت را خارج از زندان داشته باشد. این که قابل تمدید است یا نه، نمی دانم و بسته به نظر قاضی و پزشک دارد. گاهی امراض عود می کند یا عفونت می کند. این مسایل پزشکی است.

حدود 16 ماه از اسیدپاشی اصفهان می گذرد. آن موقع گفتند برخی سرویسهای اطلاعاتی بیگانه است و برخی گفتند شخصی بوده. این پرونده چه شد؟

شرق

اگر کسی چیزی گفته را حضور ذهن ندارم ولی برای دستگاه قضایی در همان زمان حساسیت وجود داشت هر چه زودتر عامل این اسیدپاشی روشن شود. ظاهر امر نشان می دهد این کار شخصی نیست. همان موقع ریاست قوه بنده را مسئول کردند از نزدیک این موضوع را پیگیری کنم. دو بار سفر خاص به اصفهان کردم و با مسئولان ذیربط اصفهان از جمله رئیس کل، دادستان، بازپرس، مسئولان انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی، استاندار و معاونانش و همه جلسه گذاشتم. همه احتمالات ممکن را روی میز گذاشتیم و هر مقدار میسر بود که دستور قضایی و اقدامات اطلاعاتی و انتظامی داده شود، داده شد. در حد تجربه و چیزهایی که به ذهن می رسید دنبال کردیم. در دو نوبت مدیرکل اطلاعات اصفهان و کارشناس پرونده و معاون اطلاعات داخلی وزارت اطلاعات را به تهران دعوت کردیم. خیلی تلاش شده بود. به افراد مظنونی نیز توسط نیروهای انتظامی، نیروهای سپاه، و اطلاعات بازداشت صورت گرفته. تا امروز به صورت قطع و یقین موردی مطرح نشده. افرادی هنوز تحت تعقیب هستند که دستگیر نشده اند. آنها نیز یقینی نیست کارشان بوده یا نه. عامل اصلی شناسایی و دستگیر نشده، پرونده باز است و دنبال می شود. گاهی از رئیس دادگستری و دادستان و بچه های اطلاعاتی می پرسم چه شد. یکی دو بار اداره کل اطلاعات آمد و مجموعه کارهایش را تشریح کرد، دیدیم هر کاری می شده کردند ولی عامل اصلی شناسایی نشده.

پرونده خودکشی دانش آموز در کرمانشاه چه شد؟

اکونیوز

جلوگیری از اینها اقدامات قضایی نیاز ندارد. گاهی انگیزه ها و سرخوردگی ها کاملا شخصی است. معاونت پیشگیری قوه قضاییه در زمینه هایی از این قبیل، با دستگاه های ذیربط، دانشگاه ها، آموزش و پرورش جلساتی دارند و تا حد امکان، در زمینه پیشگیری کار می کنند.دکتر الفت در معاونت پیشگیری خیلی فعال است و کارگروه های مختلفی نیز تشکیل شده و با دستگاه های دیگر هم ارتباط خوبی دارند.

مجازات جایگزین اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در نظر گرفته شده؟

جارپرس

هر چیزی که قانونی شد، دستگاه قضایی اجرا می کند. طرحهای مجلس سیرقانونی را باید طی کند و گاهی طرح اولیه با تایید نهایی شورای نگهبان، متفاوت است. باید منتظر بود تا طرح به قانون تبدیل شود. قوه قضاییه معتقد است مناسبت ترین دستگاه برای طرح این مسئله، ستاد مبارزه با مواد مخدر است که 6 وزیر و دادستان کل کشور و فرمانده ناجا در آن عضویت دارند و رئیس جمهور نیز رئیس این ستاد است. اگر آنها ببینند مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر که بلیه کشور ماست، طرح بهتری دارند، آنها خوب است وارد شوند. نظر شخصی ام این است نباید مبارزه با مواد مخدر به هیچ وجه سست بشود. نباید به هیچ وجه قاچاقچی احساس امنیت کند. در شرایط کنونی اگر ما تا همه زمینه ها فراهم نشده، مجازات اعدام را حذف کنیم، کشور ضرر می کند. زمانی شما همه راههای ورود مواد را مسدود کرده اید و همه اقدامات امنیتی و اطلاعاتی را انجام داده اید. فشار بین المللی بر کسانی بیاید که افغانستان را اشغال کرده اند و کشت مواد مخدر را توسعه داده اند، اگر این همه شرایط محقق شد، ما هم می توانیم اعدام نکنیم و مواد هم در کشور توزیع نشود. اگر یک قاچاقچی اعدام شود، صدای فریاد بلند می شود ولی همین قاچاقچی هزاران کیلو مواد وارد می کند و جان هزاران نفر را می گیرد. در برج 10 در یک محموله بندرعباس یک محموله 1000 کیلویی تریاک و در مهریز یزد 422 کیلوهروئین و 50 کیلو حشیش کشف شده. این قاچاقچی در این پرونده یک فرد است؟ الان که اعدام دارید اینطور قاچاق می کنند. اگر کسی طرح جامعی بیاورد که قاچاق مواد در کشور نباشد و جوانان معتاد نشوند، اعدام هم صورت نگیرد خوب است ولی اگر بدون تمهیدات، مجازات اعدام را حذف کنید، معلوم نمی شود چه بر سر ملت می آید. این نظر شخصی ام است.

نظر شما درباره قراردادهای نفتی جدید چیست؟

دانا

درباره قراردادهای نفتی در قانون هیاتی پیش بینی شده که از مجلس و دولت عضو دارند و وزیر نفت و دادستان کل کشور نیز حضور دارند. این هیات می تواند قراردادها را بررسی کند. مجلس و کمیسیون اصل 90 نیز می تواند نظارت کند. بازرسی کل کشور نیز اگر خلاف قانون در قراردادها ببیند می تواند وارد شود. علی ای تقریرا برخی قراردادهای نفتی، قرارداد یک روز نیست. نوعا خیلی از قراردادها دراز مدت است و باید همه تضمینات لازم و دقتهای حقوقی انجام شود تا ضرر منافع ملی و کشور را نداشته باشیم.

پرونده نگین غرب چه شد؟ برخی می گویند شعبه اجازه گرفتن وکیل نمی دهد؟

شبکه خبر

این پروژه وقت فراوانی را از قوه قضاییه گرفته. شاید ساده ترین راه این بود متهمان را محکوم به زندان کند. کما اینکه در زندان هستند. بعد هم هیچ کدام از مال باختگان به حقشان نرسند  یا تعداد بسیار کمی به حقشان برسند. این راحت بود که حکم به رد مال به نفع 15 هزار شاکی صادر شود. متهمان اینقدر پول داشتند حقوق این 15هزار نفر را بدهند؟ نه. دستگاه قضایی آمد تا جایی که امکان داشت حقوق این افراد را استیفا کند برای همین زحمت زیادی را متحمل شد. 2 نفر خیلی وقت است بازداشت شده اند. دادگاه تجدیدنظر متقبل زحمت مازاد بر وظیفه اداری خود شده است. حتما 1000 شاکی هم به حق خودشان نمی رسیدند. یکی از متهمان به نام فروغی خوب همکاری می کند. نفر دوم متهمان همکاری خوبی نمی کند. آخرین گزارش را 10 روز پیش گرفتم و مشخص شد با 9هزار و 485 نفر تسویه حساب کرده اند و آنها به بخشی از حقوق خود رسیدند. بخش قابل توجهی از حقوق آنها استیفا شد. 744 نفر نیز به زودی تسویه می شوند. نزدیک به 11 هزار نفر تعیین تکلیف شده و بقیه نیز فی الجمله برنامه ریزی شده. در حال تلاش هستیم بقیه افراد بر اساس برنامه، استیفای حق شوند. اینها محکوم شده اند ولی حکمشان قطعی نشده است تا مشکل حل شود. این که برخی شکات می گویند اختیار گرفتن وکیل ندارند، نزدیک به 70میلیارد تومان اخیرا از یکی از متهمان کشف شده. وجهی ندارد مال باخته وکیل نگیرد. اگر قرار بود 15 هزار نفر بروند و بیایند، برای دادگاه مشکل بود. برای همین برای تعدادی از شکات، نماینده تعیین شد.

پرونده تعقیب آقای خاوری پس از برجام چه شد؟ اینترپل گفته بود سئوالات را بدهید در صورت تمایل آقای خاوری جواب بدهد. اتفاق جدیدی افتاده؟

آنا

اتفاق خاصی صورت نگرفته. با کمال تاسف مدعیان مبارزه با فساد هیچ اقدامی نکرده اند و تا الان تحویل نداده اند. مکرر ما درخواست کرده ایم ایشان را تحویل دهند. خاوری به ضررش تمام شد که رفت. اگر می بود به نفعش بود. اگر باز هم در کانادا یا هر جای دیگری باشد،  اگر به ایران بیاید، باز هم به نفعش است. کسانی در سطح ایشان متهم بودند و مشکلاتشان حل شده. هر چیزی باشد الان به او می بندند.

آخرین وضعیت پرونده کرسنت و وزیر نفت فعلی چه شد؟

فارس

پرونده کرسنت از پرونده هایی است که خیلی طول کشید و در نهایت منجر به حکم شد. برخی محکومیت گرفتند و اعتراض کردند و پرونده به دیوان عالی کشور رفت. این دیوان بر اساس زمان وقوع جرم، بحث مرور زمان را مطرح کرد و گفت قابل رسیدگی نیست. در نتیجه حکم را تایید یا نقض نکرد. نسبت به این حکم از سوی مدعی العموم اعتراض شد. درخواست اعمال ماده 18 سابق و 477 فعلی شد. اعتراض مدعی العموم توسط هیات رسیدگی کننده پذیرفته شد و رای شعبه 20 دیوان عالی کشور نقض شد. حکم محکومیت به قوت خود باقی است. مجددا از برخی محکومان نسبت به همان حکم اعمال ماده 477 (18 سابق شده) که این پرونده قطور در حال بررسی است. امروز دیدم 8 کارتن محتویات این پرونده است که خواندن آن زمان زیادی می برد. اسامی محکومان نیز یادم نیست. حکم مال خیلی وقت پیش است.

آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز چه شد؟ بانکها می آید؟

میزان

خبر همان است که دادستان مشهد گفت. بنابراین است که تا حد امکان خلاف قانون این پروژه اصلاح شود. آنهایی هم که قابل اصلاح نیست، جلوگیری شود تا همه فعالیت اقتصادی متوقف نشود و هم سهامداران متضرر نشوند. بحث تبلیغات این پروژه متوقف شد تا جذب سرمایه جدید صورت نگیرد. دفاتر برخی از دلالان نیز گرفته شد. قیمتهای کاذب سهامها نیز تعدیل شد. صبح می گفتند این سهم 5هزار تومان است. بعد ازظهر می گفتند این سهام شد 10 هزار تومان. این اقدامات شایبه کلاهبرداری داشت. حالا می خواهیم اصلاح کنیم. مجوزها اصلاح شد. برخی نیز مجوز نداشتند و تخریب بنا حکم داده شد. نقدینگی لازم بود تا پروژه را ادامه دهد. بانکها حاضر نبودند وام کلان بدهند و پروژه را وثیقه بگیرند. گفتند ما حاضر نیستیم این پروژه دارای مشکل را برداریم. آقای پهلوان نیز گفت حاضر است اگر کسانی شریک شوند، پروژه را تمام کند. این کارها انجام شد. خبر خوش دادستان مشهد این بود. برخی از بانکها و شرکتها و اشخاص حقوقی به میدان آمدند ولی به قرارداد که رسیدند، پس می کشیدند. الان برخی از افراد حقیقی و حقوقی برای شریک شدن وارد گود شده اند.

چقدر قاضی کمبود داریم که پرونده ها اینقدر دچار ابطال می شوند؟

حمایت

یکی از گله مندی ها درباره اطاله پرونده هاست. یک بخش این مسئله به کمبود کارمند و قاضی برمیگردد. یک قاضی گاهی وقتها تا 12 پرونده به او ارجاع می شود. ممکن است یک قاضی با دقت با رعایت همه جوانب 10 پرونده را رسیدگی کنند؟ این امکان ندارد. یا باید جان خودش را به خطر بیندازد و شب و روز نداشته باشد یا از کمیت کار کم کند و پرونده طولانی شود. یک مشکل جدی قوه قضاییه کمبود قاضی و پرسنل اداری است. در برنامه پنجم توسعه تلاش شد 4هزار قاضی استخدام شود. استخدام در اختیار قوه قضاییه است. در این دوره این اتفاق افتاد ولی تا پایان برنامه ما 4 هزار قاضی را استخدام می کنیم. از هر قاضی یا کارمند قضایی بپرسید هر قاضی نیاز به 3 کارمند اداری دارد. این 4هزار قاضی استخدامی باید 12هزار کارمند اداری داشته باشند. استخدام این کارمندها به دست ما نیست و دولت باید اجازه بدهد. دولت نهایتا 6هزار کارمند را اجازه استخدام داد. بودجه ندادند و امکان جذب این 6هزار نفر نیز وجود ندارد. در دولت نیز متاسفانه مطرح شده که احیانا تعداد کثیری از قضات بازنشسته می شوند. نمی توانیم قاضی را به زور نگه داریم. اگر مصوبه ای که در یکی از کمیسیون های دولت مطرح است، تصویب شود، واویلا می شود و قضات با 30 سال خدمت، حتما خود را بازنشسته می کنند. با استخدام 4هزار قاضی باز هم کمبود داریم. ما اصرار کردیم لااقل به همین تعداد نیز در برنامه ششم استخدام کنیم که فعلا موافقت نشده.

نظر شما درباره طرح جرم سیاسی چیست؟

قدس

جرم سیاسی در قانون اساسی آمده و اصل موضوع قابل قبول است. این مقوله ای کشدار است و نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورهای دنیا در تعریف جرم سیاسی اختلاف نظر فاحش است. برخی اصلا قائل به تعریف نیستند. تعریفهایی که شده هم یکسان نیست. هر چیزی قانون شد ما ملتزم به اجرای قانون هستیم. درباره این طرح نیز نقطه نظرات خود را مطرح می کنیم ولی اینکه چقدر این نظرات پذیرفته می شود بحث دیگری است.

گزارش اخیر وزارت اطلاعات درباره جرایم اقتصادی بالاتر از 100 میلیون منتشر شد و چرا شما این گزارشها را مطرح نمی کنید؟

همشهری

این جرایم هنوز قطعی نشده. برخی نیز مربوط به تعزیرات است و مربوط به قوه قضاییه نیست. هر وقت حکم قطعی شد مطابق قانون، این پرونده ها اعلام می شود.

تبادل زندانیان آمریکایی و ایرانی انجام شده و آمریکایی ها مدعی نفر پنجم هستند. در این رابطه اطلاعاتی دارید؟

ایسنا

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و اقدامات دبیرخانه این شورا، 4 محکوم دوتابعیتی آزاد شدند. نفر دیگری از اتباع آمریکا بازداشت بوده که ارتباطی با این مصوبه و مبادله ندارد که مسیر خاص خود را دارد. این فرد آزاد است ولی ارتباطی با مبادله ندارد.

در پرونده بابک زنجانی، رفع تحریمها چقدر در انتقال پول ایشان به داخل موثر بوده؟

خراسان

متهم تا به امروز حرف زیاد زده و در عمل هیچ یک ثابت نشده. آخرین اتفاق پرونده این است که ایشان ادعا کرده یک شماره حساب بدهید این پول را به حساب بریزم. شماره حساب داده شد و متهم گفت پول را واریز می کنم. این که واقعا واریز می شود را باید ببینیم. اگر واریز شود، به نفعش است و اگر واریز نکند، حکم صادر می شود. اگر پول را خود یا ضامن متهم بدهد، به نفع او و کشور است.

آخرین وضعیت پیگیری حادثه منا چه شد؟

صدا و سیما

کمیته حقیقت یابی را دولت و قوه قضاییه داشتند و پیگیری می شود. شعبه ای نیز در دادگستری تهران اختصاص یافت برای طرح شکایت. ما دنبال کسی نمی رویم که بیا شاکی شو. اگر کسی شاکی است بیاید شکایت کند. خیلی به شکات اضافه نشده و تعداد شکات نسبت به جمعیتی که از دنیا رفتند، زیاد نیست.

پرونده موسسه اعتباری سادات خوزستان چه شد؟

راه مردم

تعداد زیادی از اموال ضبط شد و به طلبکاران داده شد. همه آنچه شکات ادعا می کردند، تحصیل نشد.

پرونده شرکت kfc و پلمب آن چه شد؟

شبکه افق

نقل قول دیوان عدالت اداری تکذیب شد. باید بر اساس قانون اقدام شود. تاکنون هیچ شرکت آمریکایی نیز مجوزی در ایران نگرفته اند. قوه قضاییه خلاف قانون نمی گوید و می گوید مجوز قانونی بگیرند.

برخی از هیات اجرایی متصل به دولت، نمایندگان مجلس را رد صلاحیت کرده اند. این تخلف است؟

بسیج

مسایل گمانه زنی و شایعه است. خیلی افراد فرصت دارند اقدام کنند. تا زمانی که فرجه باقی است اقدام می کنند. ما به تخلفات انتخاباتی وارد نمی شویم ولی جرم را دنبال می کنیم. معاونت پیشگیری قوه نیز همکاری کردند تا کمترین تخلف را داشته باشیم کما اینکه پرونده های بسیار کم و جزئی تشکیل شده. 9 پرونده مهم وجود دارد.