۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷

انتشار جدول کاخ جشنواره و چند ابهام

با انتشار جدول نمایش فیلم ها در کاخ جشنواره یا همان برج میلاد به نظر می رسد در چینش سانس ها و نشست فیلم ها در روز بعد، شرایط کاری خبرنگاران کمتر درنظر گرفته شده است.
کد خبر : ۲۸۳۳۵۵
صراط: با انتشار جدول نمایش فیلم ها در کاخ جشنواره یا همان برج میلاد که در این مکان تمامی فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه، منتقدان و عوامل فیلم ها و مدیران سینما به نمایش درمی آید انتقادهایی درباره این جدول مطرح شد که برخی از آنها در رسانه های رسمی منتشر و برخی هم طبق عادت این روزها در فضای تلگرام دنبال شد.

آنچه مورد اعتراض برخی از اهالی رسانه بود در نظر گرفتن ساعات صبح تا ظهر برای نشست فیلم هایی که روز قبل به نمایش درآمده اند، بود. با برگزاری نشست ها در ساعات صبح تا ظهر، نمایش رسمی فیلم ها از ساعت ۱۴:۳۰ با فیلم های مستند شروع می شود و سانس بعدی هم به فیلم های بخش «هنر و تجربه» اختصاص یافته و از ساعت ۱۸:۳۰ نمایش فیلم های بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» که به زعم عده ای مهم ترین فیلم های جشنواره هستند، آغاز خواهد شد.

طبق جدول اعلام شد نمایش فیلم ها در آخرین سانس ۲۲:۳۰ در نظر گرفته شده و همچنین چهار فیلم «لانتوری»، «رسوایی»، «اژدها وارد می شود» و «یتیم خانه ایران» در سانس ۲۴ به نمایش درمی آیند.

و اما نکته مهم این است که سانس های فیلم ها به گونه ای چیده شده اند که طبق مدت زمان پایه یک فیلم سینمایی و بر اساس تجربه همیشگی، اگر تاخیری در شروع سانس ها وجود داشته باشد برنامه های برج تا پاره ای از نیمه شب طول خواهد کشید که این موضوع مشکلاتی را برای خبرنگاران ایجاد می کند؛ به ویژه کسانی که باید فردای آن روز را هم برای پوشش نشست فیلم ها دوباره در برج میلاد حضور داشته باشند. به این مشکل می توان دسترسی سخت و دوری برج میلاد به مناطق مرکزی شهر را هم اضافه کرد که این موضوع از سال ۸۸ به بعد به معضلی برای حاضران در برج میلاد تبدیل شده و امسال هم با وجود اینکه قرار بود این مکان تغییر یابد در نهایت باز هم تجربه ناموفق سال های قبل تکرار شد.

از دیگر مسایلی که در تنظیم این جدول در نظر گرفته نشده است این است که صبح روز جمعه ۱۶ بهمن که نماز جمعه برگزار می شود چگونه قرار است نشست فیلم های روز قبل برگزار شود و همچنین همین سوال درباره فیلم های روز آخر جشنواره یعنی ۲۱ بهمن وجود دارد که بعد از پایان جشنواره قرار است نشست های آنها چه زمانی برگزار شود.

با توجه به اینکه مستندسازان حاضر در جشنواره این درخواست را داشتند که فیلم هایشان در سالن اصلی برج میلاد و در سانسی مناسب به نمایش درآید، محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اولین سانس شروع نمایش فیلم ها یعنی ساعت ۱۴:۳۰ را برای آنها در نظر گرفته که البته به نظر نمی رسد در این سانس هم اقبال خوبی از این آثار شود و تنها این انتخاب باعث ایجاد اعتراض هایی به جدول شده است.

گذاشتن فیلم های بخش «هنر و تجربه» در سانس بعدی هم مورد اعتراض عده دیگری است که فکر می کنند این آثار مخاطبان خاص دارند و لازم نیست در این سانس؛ یعنی ساعت ۱۶ به نمایش درآیند.

با نگاهی اجمالی به جدول ارائه شده برای نمایش فیلم ها در برج میلاد که به کاخ جشنواره یا «سینمای رسانه ها» معروف است می توان فهمید کسانی که این جدول را طراحی و اجرا کرده اند  توجه کافی به خبرنگارانی که باید این رویداد سینمایی را پوشش بدهند نداشته اند و برای آنها این موضوع از درجه اهمیت کمی برخوردار بوده که خبرنگاران رسانه ها به ویژه آنهایی که باید مطالب خبری و دسته اول نوشته و منتشر کنند چه مشکلاتی برای پوشش این رویداد ۱۰ روزه خواهند داشت.

منبع: مهر