۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵

اوباما هفت سال بعد به مسجد رسید!

رئیس جمهوری آمریکا که در سال 2009 قدرت را در دست گرفت مشتاق بود تا از طرف آمریکایی‌ها با مسلمانان جهان سخن بگوید و به دنبال بازیابی روابطی باشد که تجاوز و اشغالگری در عراق آن را تیره و تار کرده بود. هفت سال بعد باراک اوباما برای اولین بار از مسجدی در آمریکا بازدید کرد و درصدد مقابله با چیزی برآمد که کاخ سفید آن را "گفتمان سمی انتخاباتی" جمهوری‌خواهان توصیف می‌کند.
کد خبر : ۲۸۴۷۱۳
صراط: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: ما شاهد تمایل خطرناک تعدادی از جمهوری خواهان برای به حاشیه راندن مسلمانان آمریکایی هستیم و این مساله بسیار توهین آمیز است. ما در بخشی از سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری جمهوری خواهان تمایلی به تشدید ترس و اضطراب مردم را مشاهده می‌کنیم.

معاون کاخ سفید می‌گوید: اوباما در دلیل بازدید خود از مسجد بالتیمور هیچ نامی از نامزدهای جمهوری خواهان نبرد اما به صورت غیرمحرمانه این مساله مطرح است که این اقدام رئیس جمهور از اظهارات دونالد ترامپ، جمهوری خواه نشأت می‌گیرد که خواهان توقف مهاجرت مسلمانان به آمریکا شده بود.

مشاوران اوباما همچنین عنوان می‌کنند، برخی اعضای جمهوری خواه اسلام را مستعد خشونت می‌دانند و مقامات دولت آمریکا اکنون نگرانند که گسترش اظهارات ترامپ در جهان بتواند این مساله را به ذهن متبادر کند که آمریکا با اسلام در جنگ است.

نظرسنجی افکار عمومی در اواخر سال 2015 نشان داد اکثریت حامیان جمهوری خواهان از این ایده ترامپ حمایت می‌کنند. در حالی که دموکرات‌ها کاملا مخالف این ایده هستند و مستقل‌ها نیز هم نظر با آنها هستند.

ارنست اظهاراتش را این چنین ادامه داد: برای مبارزه با این تعبیر که "هر کسی که به مسجد می رودد دشمن بالقوه آمریکاست" همکاری با جامعه مسلمانان به موفقیت‌های بیشتری می‌انجامد.

هفت سال پیش مخاطب اصلی اوباما مسلمانان سراسر جهان بود؛ گروهی که اوباما از آنها به عنوان متحدان اصلی در تلاش برای متوقف کردن هرگونه افراط گری یاد کرد.

اوباما تاکنون از مساجدی در قاهره و جاکارتا بازدید کرده بود اما هرگز در داخل خاک آمریکا به مسجدی سر نزده بود.

با این حال گویا مشاوران رئیس جمهور آمریکا در این اقدام اخیر وی از جورج بوش پسر تقلید کرده‌اند؛ بوش چند روز پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 از مرکز اسلامی واشنگتن بازدید کرد و گفته بود: اسلام دین صلح است.

وی کمتر از 12 ساعت از حمله 11 سپتامبر "جنگ علیه تروریسم" را اعلام و کمتر از یک هفته بعد از این مرکز دیدار کرد. بوش در جریان سخنرانی‌اش در مرکز اسلامی واشنگتن بخشی از قرآن را خواند و از آمریکایی‌ها خواست که خشم خود را بر سر مسلمانان آمریکا خالی نکنند.

منبع: ایسنا