۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲

لاریجانی: از نیروهای خلاق صیانت شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد ازانقلاب اسلامی افرادی متناسب با علوم و فنون نوین، ظرفیت های جدیدی را در کشور ایجا کردند و باید از این نیروهای خلاق و ظرفیت های مهم صیانت شود و زمینه حضور و فعالیت آنها را در جامعه فراهم کنیم.
کد خبر : ۲۸۴۹۲۵
صراط: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد ازانقلاب اسلامی افرادی متناسب با علوم و فنون نوین، ظرفیت های جدیدی را در کشور ایجا کردند و باید از این نیروهای خلاق و ظرفیت های مهم صیانت شود و زمینه حضور و فعالیت آنها را در جامعه فراهم کنیم.

علی لاریجانی عصر پنجشنبه در همایش آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای استان قم در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) خاطرنشان کرد: امروز بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نسل نو و نیروهای خلاق و تازه نفس در صحنه حاضر هستند و ما برای تحرک بخشیدن به اقتصاد و آبادانی کشور، باید این فکرها را باور کنیم.
وی ادامه داد: امید است روحیه ای که در اول انقلاب حضرت امام راحل به عنوان روی پای خود ایستادن به ما یاد دادند را حفظ و به لوازم آن نیز پایبند باشیم.
وی گفت: امروز در کشور وارد یک دوره جدید شده ایم، ابتدا باید مختصات این دوره جدید را به خوبی شناسایی و متناسب با آن، خود را برای حضور در صحنه های اقتصادی کشور آماده کنیم.
لاریجانی یادآورشد: جای تاسف است که گزارش داده اند پنج هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای در کشور تعطیل شده است؛ این یک خسارت است، این آموزشگاه ها، بودجه دولتی ندارند بلکه به صورت خصوصی و مردمی فعالیت می کردند و نباید تعطیل می شد.
وی ادامه داد: زمانی در کشور با یک مشکل مواجه بودیم و آن اینکه برخی دنبال فربه کردن و توسعه دولت بودند ولی امروز این فکر نیست و همه مسئولان کشور تابع سیاست های کلی نظام و برنامه ششم توسعه هستند و محور اصلی نیز واگذاری کارها به بخش خصوصی و مردم است.
لاریجانی با اشاره به اینکه ریشه مشکلات کشور، عدم توجه به بخش خصوصی است، گفت: آیت الله صافی گلپایگانی اول انقلاب مدتی دبیر شورای نگهبان بود و ما وقتی مقایسه ای می کنیم دقیق ترین نظرات را از نظر شرعی و قانون اساسی در آن زمان می بینیم حتی از نظر ادبیات نیز آن دوره بسیار نفیس بود.
وی ادامه داد: ایشان آن زمان نامه ای به رئیس وقت مجلس شورای اسلامی نوشت و استدلال کرد که استفاده از بیت المال برای اداره امور کشور باید بر اساس ضرورت باشد، یعنی اگر می خواهیم یک ساختمانی از امکانات دولتی بسازیم باید ضرورت داشته باشد ولی در آن زمان به این امر توجه نشد و مقدار زیادی از بخش های اداری کشور گسترش پیدا کرد.
وی اظهار داشت: ما اکنون که اینجا هستیم حدود 400 هزار میلیارد تومان کار عمرانی کلنگ زده شده و پول ما نیز حدود 200 تا 300 هزار میلیارد ریال بیشتر نیست، معلوم است که کار، کار اشتباهی است و کسی نباید این اندازه کلنگ کارهای عمرانی در کشور بزند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید وارد این فعالیت ها شود و دولت نباید این کارها را انجام دهد، به آن نامه آیت الله صافی گلپایگانی توجه نشد، اگر به فرمایشات ایشان عمل می شد اینقدر ما گرفتاری بودجه و اتکا به نفت نداشتیم.
وی یادآورشد: در آن زمان رایج بود که کارها به صورت دولتی انجام شود، ولی امروز نه در سطح کلان و نه در سطح وزرا، چنین چیزی نیست.
وی با اشاره به ضرورت توسعه آموزشگاه های فنی و حرفه ای گفت: باید کارها را به آموزشگاه های فنی و حرفه ای واگذار کنیم و آنها نیز باید چرخه اقتصادی مطلوب داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.
وی اظهار داشت: امروز کشور وارد فاز جدید شده و امید است هم مقدمات آن در داخل درست مورد حمایت قرار گیرد و هم در فضای بیرونی بتوانیم آن را فراهم کنیم، دیگر نیازی نیست با چند واسطه خرید کنیم.
لاریجانی گفت: کاری که رئیس جمهوری در فرانسه انجام می دهند 10میلیارد که برای پول هواپیما دادیم، خود ما پول آن را پرداخت نکردیم، بلکه خود آن شرکت ها سرمایه گذاری می کنند.
وی ادامه داد: کشورهای مختلفی در این زمینه ها برای سرمایه گذاری های صنعتی در کشور آمادگی دارند، ما در بخش خصوصی نیز باید با استفاده از تجهیزات نوین، بومی کردن تجهیزات و به روز کردن فناوری های این آموزشگاه ها، بتوانیم متناسب با وضعیت امروز، خود را آماده کنیم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: شما خود و ظرفیت کاری خود را اعلام کنید و ما در دولت و مجلس این بخش آموزشگاه های فنی و حرفه ای را مورد حمایت قرار دهیم.
وی ادامه داد: اعضای کانون های آموزش فنی و حرفه ای برای رفع بخشی از مشکلات خود از جمله مالیات و بیمه خیلی پیگیر بودند و یکی از آنها معافیت مالیاتی بود که در مجلس تصویب شد. مساله بیمه آموزشگاه نیز از نظر اصل 175 قانون اساسی گیر دولتی دارد که باید دولت آن را به عنوان یک لایحه بپذیرید تا شورای نگهیان ایراد نگیرد.
وی تصریح کرد: مسئولان سازمان های فنی حرفه ای اعم از دولتی و خصوصی در نشست های مشترک پیشنهادهای خود را برای رفع مشکلات این قشر گردآوری کنند و به صورت یکدست ارائه دهند و تمام تلاش آنها نیز واگذاری کارها به بخش خصوصی باشد.
لاریجانی یادآورشد: پیشنهاد تشکیل سازمان نظام صنفی مهارت آموزی در کشور در مجلس نیز اعلام وصول شد و ما با این سازمان ها موافق هستیم به شرطی که جنبه حمایت های قوی از بخش خصوصی داشته باشند و برای آموزشگاه های مختلف، تسهیل کننده باشند.
وی خاطرنشان کرد: امید است متناسب با رشد سرمایه گذاری در کشور آموزشگاه های فنی و حرفه از رشد کیفی و کمی برخوردار باشند و در مجلس در حد مقدور تلاش می کنیم که چرخ اقتصادی این آموزشگاه ها بچرخد و به مشکلات گذشته دچار نشویم.
در این همایش که تعدادی از مسئولان آموزشگاه های فنی حرفه ای کشور نیز حضور داشتند از تعدادی از کارآفرینان برتر تجلیل شد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: صراط لاریجانی