۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

آماری از دفن بیماران با اعضای سالم

بررسی ها نشان می دهد که در کشور 25 هزار بیمار نیازمند در لیست انتظار پیوند وجود دارد و روزانه هفت تا 10 نفر از این بیماران به دلیل نرسیدن عضو پیوندی، جان خود را از دست می دهند از طرفی روزانه 10بیمار با مرگ مغزی با اعضای سالم به خاک سپرده می شوند.
کد خبر : ۲۸۶۸۵۰
صراط: ایرنا نوشت: بررسی ها نشان می دهد که در کشور 25 هزار بیمار نیازمند در لیست انتظار پیوند وجود دارد و روزانه هفت تا 10 نفر از این بیماران به دلیل نرسیدن عضو پیوندی، جان خود را از دست می دهند از طرفی روزانه 10بیمار با مرگ مغزی با اعضای سالم به خاک سپرده می شوند.

دکتر داوود حدادی در سمینار آموزشی شناسایی مرگ مغزی، تشخیص، مراقبت و مسائل قانونی بر لزوم فرهنگ سازی برای اهدای عضو و نجات جان بیماران نیازمند به عضو تاکید کرد.
دکتر حدادی افزود: در این سمینار، گروه های متخصص نورولوژی، نوروسرجری، طب اورژانس، پزشکی قانونی، داخلی و پرستاران رابط پیوند اعضای مراکز درمانی با فرایند اهدای عضو آشنا شدند.
وی ادامه داد: سالانه در کشور پنج تا هشت هزار نفر به علت هایی همچون تصادف جاده ای، سکته مغزی و سایر موارد دچار مرگ مغزی می شوند، اما تنها حدود 700 خانواده برای پیوند اعضا تمایل دارند.
وی با بیان این مطلب که این آمارها نشان دهنده این موضوع است که می بایست در خصوص اهدای عضو فرهنگ سازی شود، افزود: این امر همکاری همه نهادها با وزارت بهداشت و به ویژه اطلاع رسانی های اصحاب رسانه را می طلبد.
وی با بیان اینکه این سمینار با دعوت از استادان و کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، لارستان، هرمزگان، بوشهر، فساو جهرم برگزار شد، ادامه داد: در این برنامه در خصوص فرایند اهدای عضو و موارد مربوطه مباحثی ارائه شد و استادان صاحب نظر، به پرسش ها و موارد ابهام شرکت کنندگان پاسخ گفتند.
دکتر حدادی در خصوص سرفصل های مطرح شده در این برنامه، اضافه کرد: وضعیت پیوند اعضا در استان فارس، مرگ مغزی، مفهوم، تشخیص و چالش های مراقبت بهتر از اهداکننده احتمالی، روند و عملکرد اهدای عضو از دیروز تا امروز، ابعاد حقوقی و قانونی مرگ مغزی و اهدای عضو، فرآیند اهدای عضو از مرگ مغزی و مصاحبه موثر با خانواده بیمار مرگ مغزی، در این سمینار مورد بررسی قرار گرفت.