۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶

راه‌حل آمریکا در صورت شکستن سد موصل

سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد تخلیه ساکنان بهترین راه‌حل در صورت شکسته‌شدن سد موصل است که امکان نجات جان یک‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر را فراهم می‌کند.
کد خبر : ۲۸۸۰۳۱
صراط: تسنیم نوشت: سفارت آمریکا یکشنبه‌شب در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: «ما اخبار دقیقی که مشخص کند چه‌زمانی این سد می‌شکند دراختیار نداریم اما از باب احتیاط می‌خواهیم تأکید کنیم تخلیه گسترده ساکنان مؤثرترین راه حل برای نجات جهان صدها هزار عراقی است که در معرض خطر رودخانه دجله قرار دارند».

این سد بزرگ روی رودخانه دجله (بزرگترین رودخانه عراق) با خطر بالای شکسته شدن روبه‌رو است زیرا به‌روی خاک سست ساخته شده است.

این سد در بالادست شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق که در اختیار گروه تکفیری صهیونیستی داعش قرار دارد، واقع شده است اما افزایش آب این سد شکسته شدن تأسیسات را در پی خواهد داشت و همچنین بغداد پایتخت عراق را که در 400متری جنوب آن قرار دارد به زیر آب خواهد برد.

براساس سناریوی سفارت آمریکا، در موصل و در بخش پایین‌دستی این سد یعنی تکریت،‌ ساکنان باید برای در امان ماندن پنج تا شش کیلومتر از سواحل رودخانه فاصله بگیرند.

در صورت تخلیه نشدن این افراد،‌ 500 هزار تا یک و نیم میلیون نفر در آن هنگام در طول این رودخانه در خطر مرگ قرار دارند.

در صورتی که سد سامرا، شهری واقع در پایین‌دست تکریت و در بالادست بغداد به‌سبب افزایش ناگهانی آب سرریز شود، ساکنان این شهر باید تا 16 کیلومتر از کناره‌های رودخانه دجله فاصله بگیرند.

بنا بر اعلام سفارت آمریکا، شکستن سد موصل می‌تواند به‌شدت بر شبکه برق کشور آسیب وارد کند و پایتخت از جمله فرودگاه بین المللی بغداد را به‌مدت چندین هفته زیر آب ببرد.

وضع این سد پس از حمله داعش در سال 2014 که برای مدتی به عملیات تعمیر و نگهداری این سد پایان داد، ‌بدتر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، یکی از مشاوران دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق اوایل فوریه هشدار داده بود اگر این سد بشکند، ‌مرکز موصل با موجی به‌ارتفاع 12 تا 15 متر زیر آب خواهد رفت و 500 هزار نفر در چند ساعت جان خود را از دست خواهند داد.

به‌گفته این منبع،‌ ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا که از ارتش عراق با حملات هوایی علیه داعش حمایت می‌کند از تأثیر احتمالی حملات هوایی به موصل و اطراف آن بر این سد ابراز نگرانی کرده است.