۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
پیشنهاد عارف برای ریاست مجلس دهم

"توافق 2-2" علیه لاریجانی

با توجه به ترکیب فعلی راه یافتگان به مجلس دهم، بدون انجام چنین توافقی، عارف شانس بسیار کمی برای ریاست مجلس خواهد داشت و اطرافیان عارف با آگاهی از این موضوع، در تلاشند تا با جوسازی درباره گرایش سیاسی نمایندگان منتخب، زمینه‌های تحمیل این طرح به طرفداران لاریجانی را فراهم کنند.
کد خبر : ۲۸۹۳۸۶
گروه سیاسی صراط - با شفاف تر شدن ترکیب سیاسی مجلس دهم، حلقه اصلاح طلبان راه یافته به این مجلس، طرح موسوم به 2-2 را برای تعیین معادله ریاست پارلمان آماده کرده اند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، بر اساس این طرح، تیم هوادار ریاست عارف پیشنهاد می دهند، در دو سال اول مجلس دهم، علی لاریجانی رییس باشد و در دو سال دوم، محمدرضا عارف.

انتخابات داخلی مجلس برای تعیین هیات رییسه، هر سال برگزار می شود و رییس انتخابی، یک سال بعد هم باید در انتخابات مجدد شرکت کند.

طرح

قرار است طرح پیشنهادی مذکور در روزهای آینده  به اطلاع حامیان ریاست لاریجانی برسد و توافق نهایی در این زمینه انجام شود. جالب اینجاست که مطرح کنندگان "توافق 2-2" بجای مذاکره با لاریجانی و اطرافیانش قصد دارند تا ابتدا این بازی طراحی شده را در رسانه ها مطرح کنند .

طراحان این فرمول گفته اند که با این پیشنهاد، علاوه بر تقسیم صندلی ریاست مجلس، از شکستن آرای رییس مجلس هم جلوگیری خواهد شد؛ چراکه قرار است اصلاح طلبان در دو سال اول به صورت یکپارچه به لاریجانی رای دهند مشروط بر اینکه اصولگرایان هوادار علی لاریجانی نیز در دو سال دوم به عارف رای دهند. به این ترتیب، هم لاریجانی و هم عارف با رای بسیار بالایی رییس مجلس خواهند شد.

برخی اصلاح طلبان اعتقاد داشتند ریاست عارف در دو سال ابتدایی مجلس دهم می تواند مثمرثمرتر باشد؛ چراکه او می توانست در زمان رای اعتماد به کابینه دوم حسن روحانی – که به نظر اصلاح طلبان پیروزی او در سال 96 قطعی است – رییس پارلمان باشد. اما دسته دوم که در نهایت نظر آنها به تصویب رسید، بر این باور بودند که رای اعتماد به کابینه دوم روحانی با توجه به ترکیب مجلس دهم قطعی است و بهتر است در دو سال پایانی مجلس دهم که اندکی پس از آن دوران ریاست جمهوری روحانی هم به پایان می رسد، عارف در جایگاه رییس مجلس باشد.

طرح

به این ترتیب، اگر توافق مذکور نهایی شود، علی لاریجانی از خرداد 95 تا خرداد 97 رییس پارلمان خواهد بود و پس از آن تا پایان مجلس دهم و یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یعنی خرداد 99 صندلی ریاست را به عارف خواهد سپرد.

این در حالی است که با توجه به ترکیب فعلی راه یافتگان به مجلس دهم، بدون انجام چنین توافقی، عارف شانس بسیار کمی برای ریاست مجلس خواهد داشت و هواداران عارف با آگاهی از این موضوع، در تلاشند تا با جوسازی درباره گرایش سیاسی نمایندگان منتخب، زمینه های تحمیل این توافق به طرفداران لاریجانی را فراهم کنند.

قریب به اتفاق اصلاح طلبان راه یافته به مجلس دهم تا کنون اظهارنظر قطعی درباره ریاست مجلس نکرده اند و تلاش کرده اند تا با احتیاط به این بحث وارد شوند و چنین وانمود کنند که این موضوع اولویت اصلی آنها نیست.

از طرفی، اصلاح طلبان بر اینکه صندلی های بیشتری در دور دوم انتخابات به دست آورند نیز تاکید دارند. در حال حاضر از 221 صندلی مجلس دهم که تکلیف آنها در دور اول مشخص شده، سهم اصولگرایان 95 کرسی و سهم اصلاح طلبان 83 کرسی است. اگر اصلاح طلبان کرسی های بیشتری از 69 کرسی باقیمانده در دور دوم به دست آورند بی تردید قدرت چانه زنی آنها برای موفقیت "توافق 2-"2 بالاتر خواهد رفت.
نظرات بینندگان
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
۵۰
۲۳
هر دو از عقلا هستند.
هر کدومشون رئیس بشن مصلحت مردم فلک زده را در اولویت خواهند داشت.

روحانی مچکریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اصلاح طلبی چقدر بد شکست خورده
ناشناس
|
Canada
|
۱۳:۰۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
۱۶
۲۰
طرح هوشمندانه ای هست ، اصلاح طلبان دور اندیشن فکر کردن اگر احمدی نژاد در انتخابات 96 شرکت کرد و پیروز شد بتونن مجلس رو در اختیار خودشون داشته باشن وگرنه ریاست عارف یا لاریجانی در دوره ریاست جمهوری روحانی فرق چندانی نداره
حسن س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
۵۰
۱۰
صراط جان خیلی اصرار داری بگی عارف شانسی برای ریاست مجلس نداره، چند وقت پیش هم یه شدت معتقد بودی مردم بخاطر فتنه 88 کلا از اصلاح طلبها متنفرن ولی آخرش رو سیاهی به زغال (خودتون) موندا، یکم بیشتر فکر کن بعد تحلیل کن،
تحلیل هات به درد مقطع راهنمایی میخوره ولی تو دبیرستان رد میشا!!!! از ما گفتن بود ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
۸
۱۴
باید عارف رئیس مجلس بشود تا یک کم عقده دل اصلاح طلبان خالی بشود و بفهمند که چپ و راست هیچ کاری برای مردم نمی کنند.
طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
۱۵
۵
اصلاح طلبا نشون دادند به یک بلوغ جمعی سیاسی رسیدند و به تدریج دارند مانند یک جزب واقعی عمل می کنند.این از استراتژی اونا در دو انتخابات گذشته کاملا مشهوده.بلعکش اصولگراها که نه مرام نامه مشخصی دارند نه هدف و نه نقش راهی .
سامان
|
-
|
۱۹:۱۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
۴
۳
حالا اومدیم اون موقع به عارف رای ندادن میشه جریان ابوجهل مرادی و عمرو عاص
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
۵
۱۱
اصولگرایان منتخب مجلس دهم 100% با این طرح مخالفت خواهند کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
۵
۵
بزک نمیر بهار بیاد کمبوزه با خیار بیاد