۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲

رای AFC و تسریع در خداحافظی کفاشیان

هرچند در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر شکایت فدراسیون فوتبال کشورمان از رای AFC به دادگاه عالی ورزش شنیده می شد اما این شکایت ها فایده ای نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۹۰۹۵۷
صراط: باشگاه خبرنگاران نوشت: پس از اعلام رای کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری دیدارهای نمایندگان ایران و عربستان در کشور ثالث ، عمان به عنوان میزبان این رقابت ها انتخاب شد تا یک شکست ورزشی نصیب کشورمان شود اما نکته جالب آن است که سعودی ها ضعف امنیتی در کشورمان را دلیل حضورنیافتن خود بیان کردند که این موضوع بسیار خنده دار است.

3 تیم عراق ، سوریه و افغانستان به دلیل مشکلات سیاسی و جنگ ، بازی های دور دوم مقدماتی جام جهانی 2018 خود را در ایران برگزار کردند که بدون هیچ مشکلی و با رضایت هر 3 فدراسیون این تیم ها همراه بود ، همچنین پس از تساوی صفر بر صفر ذ.وب آهن ایران ولخویا قطر ، روزنامه الریاض مصاحبه ای را با سرپرست این تیم عدنان العلی منتشر کرد که وی تشریفات ایرانیان را ساختگی و میزبانی ذوب آهن را ضعیف جلوه داد که پس از این اتفاق ، سران باشگاه لخویا با ارسال نامه ای از میزبانی ذوب آهن تقدیر و ایرانیان را بسیار میهمان نواز خواندند ، همچنین رییس لخویا اعلام کرد ، سرپرست این تیم مصاحبه ای انجام نداده است و الریاض عربستان آن مصاحبه را دروغین به چاپ رساند.

اما به هر حال رای AFC بر خلاف باشگاه های ایرانی و به سود سعودی ها صادر شد و تنها دلیل آن هم کرسی داشتن تعداد زیادی عرب زبان در هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا است.

حال پس از این اتفاقات فدراسیون فوتبال ایران به فکر افتاده و قرار است از رای سیاسی AFC به دادگاه عالی ورزش (CASشکایت کند تا بتواند این رای را برگرداند اما نکته حائز اهمیت آن است که تا فدراسیون با 3 باشگاه نشستی برگزار کند و نامه اعتراض خود را به دادگاه عالی ورزش ارسال کند و آن ها نیز آن را بررسی کنند ، 6 ماه طول می کشد و این یعنی لیگ قهرمانان آسیا به اتمام می رسد.

در این باره باید گفت این روز ها که فدراسیون فوتبال درگیر چالش انتخابات است و نامزد های ریاست فدراسیون به دنبال کوچکترین موارد برای از میان برداشتن رقبا هستند, رای کنفدراسیون آسیا به بازی در کشور ثالث به نوعی تیر خلاص برای کفاشیان و شرکاء محسوب می شود و شاید این باره حربه های قبلی برای ریاست جواب ندهد و اقای خنده حسابی از دست رای بی موقع کنفدراسیون آسیا شکار داست.

شکرریز: شکایت ایرانی ها به جایی نمی رسد

آرش شکرریز کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان درباره این موضوع اظهار کرد: برگزاری مسابقات تیم های ایرانی با عربستانی در کشوری ثالث امری سیاسی است که متاسفانه با نفوذ سعودی ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا ، AFC به آن تن داده و با توجه به این که این رای از سوی این کنفدراسیون صادر گردیده ، باشگاه ها حق اعتراضی به آن ندارند و تنها فدراسیون می تواند به رای سیاسی AFC در دادگاه عالی ورزش شکایت کند.

وی افزود: اعلام نتیجه این اعتراض نیز به تعیین وقت از سوی دیوان عالی ورزش و فوری تشخیص دادن این موضوع از سوی نهاد مذکور بستکی دارد اما حتم بدانید دادگاه عالی ورزش CAS به سرعت پاسخ اعتراض فدراسیون فوتبال ایران را نخواهد داد و در وافه تیم های ایرانی به اجبار و طبق تصمیمی سیاسی می بایست در کشور ثالث از تیم های عربستانی میزبانی کند.

کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان درپایان گفت: میزبانی امارات ، قطر و یا حتی عمان از دید نمایندگان سعودی هیچ فرقی ندارد و تنها سعودی ها هدفشان آن بود که تیم های ایرانی را زا میزبانی محروم کنند.

همچنین سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب آهن درباره شکایت فدراسیون فوتبال به CAS بیان کرد:همان زمان که اعضای کمیته اجرایی AFC شرط گذاشتند و فرصتی تعیین کردند تا ببینند آیا در یک مدت زمان مشخص مشکلات سیاسی بین دولت‌های ایران و عربستان برطرف می‌شود و بعد تصمیم‌گیری کنند باید فدراسیون فوتبال ایران زیر بار این شرط نمی‌رفت و به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت می‌کرد.

وی افزود: متأسفانه در آن زمان برخی از دوستان و مسئولان مربوطه گفتند شکایت به CAS زمان‌بر است و شاید حصول نتیجه شش و یا حتی هشت ماه زمان ببرد، اما از این نکته غافل بودند که شاید در مراحل بالاتر لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های ایرانی و عربستانی دوباره باهم روبه‌رو شوند و یا تا سال آینده مشکلات سیاسی بین ایران و عربستان حل نشود و دوباره حق میزبانی نمایندگان ایرانی ضایع شود.

وی افزود : امیدوارم دادگاه عالی ورزش رای کنفدراسیون فوتبال آسیا را وتو کند تا بار دیگر در فوتبال حقی از کشورمان ضایع نشود.