۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
ماجرای منتخب سوم اصفهان به کجا کشید؟

آیا وزارت کشور مقابل شورای نگهبان و قانون ایستاده است؟

معاون سیاسی وزیر کشور که در زمان انتصابش خود را اصلاح‌طلب خوانده بود، مقابل نظر شورای نگهبان مبنی بر ابطال آرای مینو خالقی ایستاده است.
کد خبر : ۲۹۱۰۲۷
گروه سیاسی صراط - ابطال آرای مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در انتخابات مجلس دهم، آن گونه که از شواهد برمی آید، همچنان مورد تایید ستاد انتخابات وزارت کشور قرار نگرفته و رییس این ستاد در روزهای گذشته چند باری بر سر این موضوع به شورای نگهبان کنایه زده است.

به گزارش صراط، ابطال آرا یا رد صلاحیت منتخب اصلاح طلب اصفهان، هر کدام باشد در نهایت با نظر شورای نگهبان صورت خواهد گرفت و از آنجا که قانون نظارت بر اجرای انتخابات در تمامی مراحل آن را بر عده این شورا قرار داده، به نظر می رسد مورد مبهمی در این باره وجود نداشته باشد.

آیا وزارت کشور مقابل شورای نگهبان و قانون ایستاده است؟

با این وجود، محمدحسین مقیمی در روزهای گذشته به صراحت با نظر شورای نگهبان مخالفت کرده است.

مقیمی که در زمان انتصابش از سوی وزیر کشور در یک گفت و گوی تلویزیونی خود را "اصلاح طلب" خوانده بود، نهم فروردین در واکنش به ابطال آرای مینو خالقی گفت: "نظر شورای نگهبان و حوزه سیاسی وزارت کشور در ارتباط با مسئله انتخابات اصفهان از نظر حقوقی متفاوت است و ما نظر خود را اعلام کرده‌ایم."

او در اظهارنظری دیگر در پانزدهم فروردین ماه، درباره این که آیا باطل شدن آرای نفر سوم به دلیل تشکیک در آراء بوده یا مساله دیگری وجود داشته است؟ تصریح کرد: "این که در یک انتخابات، آرای یک نفر باطل شود را نداریم. به اصطلاح از نظر حقوقی اختلاف نظر میان وزارت کشور و شورای نگهبان وجود دارد."

او افزود: "همچنین در مورد رد صلاحیت هم اگر باشد طبق تبصره 3 ماده 52 ما با شورای نگهبان اختلاف نظر داریم."

معاون سیاسی وزیر کشور در تازه ترین اظهارنظر خود، ابطال آرای مینو خالقی توسط شورای نگهبان را قانونی ندانسته و ماجرا را به اعتبارنامه او در مجلس آینده ارجاع داده است.

مقیمی گفته است: " ما معتقدیم که طبق فصل سوم ماده ۵۲، شورای نگهبان در مورد همه داوطلبان نظر نهایی خود را داده است و اگر پس از انتخابات در مورد صلاحیت فردی بحثی وجود دارد مجلس باید در تایید اعتبارنامه این داوطلب اعمال نظر کند، نه شورای نگهبان."

او افزوده است: "وقتی انتخابات در یک حوزه تایید می‌شود، یعنی کلیه مراحل انتخابات تایید شده است. ما از شورای نگهبان درخواست کردیم علت این ابطال آرا را اعلام کنند، اما این موضوع هنوز میان شورای نگهبان و وزارت کشور در حال بررسی است."

گفتنی است مقیمی پیشتر در مورد شائبه عدم استعفای به موقع نفر بیست و هشتم تهران که می توانست تخلف انتخاباتی شمرده شود، پیش از اظهارنظر شورای نگهبان به حمایت از او پرداخته و در مورد پستی که گفته می شد نجفی از آن استعفا نداده گفته بود: اساسا چنین پستی وجود خارجی ندارد!
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
۴۰
۷
خب به نظر خود شما کی درست میگه؟
میشه بعد از تایید صحت انتخابات آرای یک نفر رو باطل کرد؟