۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵

کری دمشق را به نقض آتش‌بس متهم کرد

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: دولت دمشق باید نقض آتش بس در این کشور را متوقف کند.
کد خبر : ۲۹۱۲۰۹
صراط: ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت (کونا) نوشت: مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران اظهار داشت، جان کری، وزیر خارجه این کشور در تماسی تلفنی جدید با سرگئی لاوروف، همتای روس خود ادعا کرد: اسد (رئیس جمهور سوریه) باید نقض آتش بس در سوریه را متوقف کند.
 
تونر افزود: آتش بس شکننده‌ای که با نظارت آمریکا و روسیه برقرار شد، از 27 فوریه گذشته در سوریه آغاز شد اما شامل حملات هوایی هیچ یک از دو کشور علیه گروه‌های تروریستی نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: اواخر هفته گذشته گزارش‌هایی مبنی بر برخی تحرکات میان مخالفان سوری و دولت دمشق منتشر شد. روشن است که ما در ژنو از کانال‌های دیگری به کار خود برای تضمین استمرار گفتگوها ادامه می‌دهیم بنابراین به شدت بابت درگیری‌های اخیر در سوریه نگران هستیم.
 
تونر در ادامه مدعی شد، آنچه شاهد آن هستیم این است که دولت اسد همچنان بزرگترین ناقض توافقنامه آتش بس است.
 
وی افزود: ‌کری در تماسی که با لاوروف داشت بر لزوم گسترش و ارتقای امدادرسانی‌ها در سوریه تاکید کرد و گفت، این همان امری است که به دنبال تقویتش هستیم تا امداد‌های پزشکی به دست تمامی سوری‌های نیازمند برسد و به این ترتیب در مسیر تحقق انتقال سیاسی در سوریه پیشرفتی حال شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد:‌ کری و لاوروف در این تماس درگیری‌های شدیدی که در ناگورنو- قره‌باغ از ابتدای هفته میان ارمنستان و آذربایجان رخ داد را بررسی و تاکید کردند: ارمنستان و آذربایجان باید با نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا مذاکرات سازش را از سر بگیرند.