۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹
سليمي: هنوز زود است جاي رضازاده را بگيرم

طلاي المپيك، آغاز آينده بهداد

تنها يك مدال المپيك مانده تا بگيرد و نامش را جاودانه كند. كسي كه از جواني رؤياي حضور در وزنه‌برداري را داشت و اينكه بتواند روزي جاي در پاي بزرگان اين رشته بگذارد.
کد خبر : ۲۹۲۹۹
تنها يك مدال المپيك مانده تا بگيرد و نامش را جاودانه كند. كسي كه از جواني رؤياي حضور در وزنه‌برداري را داشت و اينكه بتواند روزي جاي در پاي بزرگان اين رشته بگذارد. افتخارات را يكي پس از ديگري به دست آورده است و در اين سن كم اكنون يكي از پراميدترين ورزشكاران كشورمان براي كسب مدال المپيكي به حساب مي‌آيد. تنها يك سال تا المپيك باقيمانده است و در اين فرصت كوتاه سليمي سرسختانه به دنبال ارتقاي ركوردهايش است تا بتواند همانند رئيس كنوني فدراسيون وزنه‌برداري در المپيك هم، كاري كند كارستان و در بزرگ‌ترين رويداد جهاني بر بام دنيا بايستد. بهداد سليمي پيش از آنكه اكنون به المپيك فكر كند در انديشه مسابقات جهاني پاريس است. مسابقاتي كه سال گذشته طلاي سنگين وزنش به همين دلاورمرد مازني تيم ملي رسيده است. شهر به شهر با باقري و ساير اردونشينان تمرينات سخت و طاقت‌فرسا را پشت سر مي‌گذارد تا بتواند ابتدا سهميه المپيكي را كسب كرده و سپس به آنچه كه خدا آن را رؤيا مي‌نامد دست يابد. بهداد سليمي، قوي‌ترين مرد جهان در ركوردگيري تيم ملي بار ديگر ثابت كرد كه مي‌تواند جاي در پاي حسين رضازاده بگذارد و ركورد او را ترقي بخشد. او با تحمل خروارها پولاد سرد در تمرينات قرار است آبا‌ن‌ماه در پاريس و همجوار با برج ايفل چند تن وزنه را بالاي سر ببرد تا از عنوان قهرماني‌اش دفاع كند. سليمي طي هفته‌هاي گذشته در اردوي زنجان بار ديگر به ركوردهاي رضازاده حمله‌ور شد و به نظر مي‌رسد كه اين بار بتواند در مسابقات جهاني اين ركورد را به ثبت برساند. ركوردهايي كه شايد پس از او ديگر كسي قادر به تكرار كردن آن نباشد. 

از ركوردگيري تيم ملي بگوييد. ركوردهاي فوق‌العاده‌اي را ثبت كردي. خودت از اين ركوردها رضايت داري؟
وزنه‌هاي خوبي بود و در مجموع هم توانستم ركورد خوبي را بزنم. بعد از آن همه فشار تمرينات ركوردهايم رضايتبخش بود.
اما باقري مي‌گفت كه رضايت كافي را از شما ندارد؟
اكنون سه ماه تا مسابقه مانده است و اين وزنه‌ها نسبت به توانايي‌هايم كمتر است و خودم هم اين را مي‌دانم كه بايد در طي اين فرصت باقيمانده ركوردهايم را افزايش دهم تا بتوانم بر سكوي نخست جهان قرار بگيرم.
چه ميزان ديگر قصد داري كه به وزنه‌هايتان اضافه كني؟
مشخص نيست. تا آنجايي كه توانايي داشته باشم. اكنون نمي‌توانم اين را بگويم چون در اين صورت توقع از من بالا مي‌رود. فشارها طي چند ماه آينده افزايش مي‌يابد و اين مي‌تواند هر اتفاقي را منجر شود.
ركوردگيري در ساير اوزان را چگونه ديديد؟
در سنگين وزن دو نفر هستند كه هر دو ركوردهاي قابل قبولي را دارند. در ۱۰۵ كيلو هم ركوردها در حد مسابقات جهاني بود. ابراهيمي هم كه نيازي به تعريف ندارد. در ۸۵ كيلو هم رستمي با وزنه‌هايش در جوانان همه را اميدوار كرده است.
فكر مي‌كنيد با اين ركوردها بتوانيد طلاي جهان را به دست آوريد؟
با اين وزنه‌ها مي‌توانم طلاي جهان را بگيرم. اما گفتن اين نكته هم ضروري است كه تمرين با مسابقه فرق دارد و معلوم نيست كه چه پيش مي‌آيد. خودم قبل از همه چيز به مدال طلا فكر مي‌كنم هرچند در سال قبل از المپيك تمامي رقبا با كل قدرتشان به مسابقات مي‌آيند اما من هم بيكار ننشسته‌ام و يكي از مدعيان سرسخت به حساب مي‌آيم.
هدفگذاري شما از حضور در مسابقات جهاني چيست. كسب مدال يا زدن ركورد؟
سطح مسابقات امسال بسيار فراتر از سال گذشته است. براي من ابتدا كسب مدال طلا در مسابقات جهاني پاريس مهم است و پس از آن هم به افزايش ركوردهايم مي‌انديشم.
اكنون رقيبي هم هست كه بتواند در حد و اندازه شما وزنه بالاي سر ببرد؟
رقباي من از سطح پيشرفت من آگاهي دارند. من در گوانگژو و مسابقات قهرماني آسيا و جام نامجو روي تخته رفتم. اما ساير رقباي من چند وقتي است كه سروصدايي از خود بروز نمي‌دهند و من نمي‌دانم كه آنها تا چه اندازه پيشرفت كرده‌اند آنها در هيچ تورنمتي هم حضور پيدا نمي‌كنند تا من از سطح آمادگي آنها آگاهي كسب كنم. جدا از آن آمادگي خود من از همه مهم‌تر است و اگر در روز مسابقه آماده باشم ممكن است هر وزنه‌اي را بالاي سر ببرم.
قبول داريد كه اين مي‌تواند شما را دچار استرس كند. اكنون سطح توقعات هم از شما بالا رفته و اين مي‌تواند روي كار شما اثرگذار باشد؟
بله موافقم، صددرصد حساسيت‌ها را بيشتر مي‌كند. اين ماجرا مي‌تواند براي من استرس‌زا باشد. من به شخصه آرزوي قلبي‌ام كسب مدال طلاي المپيك است تا بعد از رضازاده پرچم پرافتخار كشور را در لندن به اهتزاز درآورم.
خودتان فكر مي‌كنيد كه بتوانيد طلاي المپيك را به دست آوريد و بعد از رضازاده شما هم موفق به انجام اين امر شويد؟
انشاءالله كه اينطور شود. طلاي المپيك آرزوي من است. بزرگ‌ترين آرزوي ورزشي كه يك ورزشكار به آن دلخوش مي‌كند. من در رؤياهام به آن فكر مي‌كنم و صحنه‌اي را كه قرار است روي سكو بروم تجسم مي‌كنم. روزي دوبار در رؤياها اين موضوع را مي‌بينم و اميدوارم رؤياي من به حقيقت تبديل شود.
اما مصدوميت چند وقت اخير شما كمي همه را نگران كرده است؟
مصدوميت آرنج من مصدوميتي عادي است و در ورزش زياد اتفاق مي‌افتد كه ورزشكاري از اين ناحيه مصدوم شود. به خصوص در وزنه‌برداري. در اردوي زنجان شرايط جديدي را تجربه كرديم و تاكنون از ۶ تا ۱۱ شب چهار جلسه تمرين را پشت سر نگذاشته بوديم. آن هم تمريناتي كه بسيار پرفشار بودند و هر ورزشكاري نمي‌تواند اين تمرينات را انجام دهد.
در همين تمرينات شما خونريزي از ناحيه لثه را هم تجربه كرديد؟
من از ناحيه لثه دچار خونريزي شدم و خودم هم ابتدا از اين ماجرا بسيار نگران شدم، اما پس از آن به پيش متخصص رفتم و او گفت كه جاي نگراني نيست و به زودي برطرف مي‌شود. بعد از اتمام تمرينات چهار جلسه‌اي هم همينگونه شد و خونريزي من قطع شد. آزمايش هم داده‌ام و همه چيز عادي است.
بالاخره شما قهرمان ملي ما هستيد و بسياري نگران وضعيت بيماري شما هستند؟
خيالتان جمع من بيماري‌ام را سرسري نمي‌گيرم. مشكل خاصي نبود و اكنون در سلامت كامل به سر مي‌برم.
بهداد سليمي با طلاي المپيك كارش پايان مي‌يابد؟
طلاي المپيك شروعي است براي موفقيت‌هاي آينده ورزشي من. به اميد خدا اگر بدنم اجازه بدهد به دو المپيك و چند مدال جهاني ديگر فكر مي‌كنم. سقف رؤياهاي من يك المپيك نيست و حالا حالاها كار دارم.
فشار تمرينات كوروش باقري در چند وقت اخير با انتقادات بسياري همراه شده، فكر نمي‌كنيد كه مصدوميت‌هاي شما هم از نوع اين تمرينات باشد؟
هر زمان فردي كار نويي را انجام دهد مخالفاني را پيش‌روي خود مي‌بيند. اينكه گفته مي‌شود تمرينات باقري غيراصولي است را خودم هم شنيده‌ام. اما اگر اينطور بود و باقري تمريناتي غيراصولي داشت اكنون ما پيشرفت ركوردي چشمگيري نداشتيم. از ۱۶ وزنه‌زن، ۹ نفرمان ركورد جديد زديم. اگر غيراصولي بود ضرب‌خوردگي به وجود مي‌آمد، يكسري سليقه و نظرهايي مي‌دهند كه به هيچ وجه قابل هضم نيست. آنها چون در اين شرايط نيستند و خبر ندارند اينگونه صحبت مي‌كنند.
يعني شما تمرينات باقري را تأييد مي‌كنيد و آن را قبول داريد؟
چرا قبول نداشته باشم. من با همين نوع تمرينات توانسته‌ام دو، سه مدال باارزش را كسب كنم تا قبل از آن مگر مدالي را گرفته بودم، اما اكنون با اين نوع تمرينات پيشرفت قابل قبولي را طي كرده‌ام و توانسته‌ام به جايگاهي برسم كه از طلاي المپيك صحبت كنم. جدا از من ساير نفرات حاضر در اردو هم از شيوه اين تمرينات رضايت دارند. مگر آنكه وزنه‌زن خودش نخواهد پيشرفت داشته باشد.
در حضور رضازاده توانستي ركوردش را جابه‌جا كني. حضور رئيس فدراسيون چقدر در كارت تأثيرگذار است؟
رضازاده يكي از بهترين مشوقان من است. خوشبختانه او مرا تشويق مي‌كند كه ركوردش را بزنم، اما باز هم پشت او حرف و حديث‌هاي زيادي درمي‌آورند. او يكي از مشوق‌هاي اصلي من است و بي‌انصافي است كه اين صحبت‌ها را به او نسبت دهيم.
با بازگشت سيدعلي حسيني كه مشكلي نداري؟
من هميشه گفته‌ام كه حسيني بازگردد بهتر است. بايد ديد نتيجه دادگاه چه مي‌شود. او رقيب سرسختي است و رفيق خوبي هم براي من به حساب مي‌آيد. اميدوارم هرچه زودتر كارش روبه‌راه شود تا به روي تخته بازگردد، ما مي‌توانيم با هم مدال‌هاي باارزشي را كسب نماييم. حسيني وزنه‌هاي باارزشي را تاكنون بالاي سر برده است. او با بازگشت خود و كسب آمادگي مي‌تواند موفق باشد.
فكر نمي‌كني با افزايش وزنت ركوردهايت بهبود مي‌يابد؟
من چند كيلويي اضافه كرده‌ام. اكنون هم در وزن ايده‌آل به سر مي‌برم و با اين وزن قادرم بهترين وزنه‌ها را تحمل كنم.
علت اصلي اينكه وزنه‌برداران وزن اصلي خود را نمي‌گويند، چيست؟
چشم مي‌زنند (شوخي). زياد جالب نيست كه رقبا از وزن من باخبر شوند. من هم به همين علت وزنم را نمي‌گويم.
همزمان با دو كشتي‌گير فرنگي‌كار از شما هم تست دوپينگ گرفته شد. نظرتان در اين مورد چيست؟
بسيار ناراحت شدم و اين دو كشتي‌گير از كشتي‌گيران خوب تيم ملي بودند. من به هيچ وجه با دوپينگ موافق نيستم و معتقدم كه حركت زشتي است. ورزش در حال حاضر يك شاخه علم دارويي دارد. مربي از ورزشكار كار مي‌كشد و بايد يكسري ويتامين در اختيار ورزشكار قرار گيرد تا انرژي از دست رفته بازگردد، متأسفانه آگاهي نداشتن ورزشكار مي‌تواند مهم‌ترين علت دوپينگ‌هاي اخير باشد. اميدوارم بتوانيم در علم دارويي به حدي برسيم كه ديگر ورزشكار به دوپينگ فكر نكند.
در وزنه‌برداري به نظر مي‌رسد كه دوپينگ خوب كنترل شده باشد؟
بله همينگونه است و خدا را شكر خوب كنترل شده است. هم فدراسيون و هم مربيان اطلاع‌رساني خوبي را انجام داده‌اند به هر حال آزمايشگاه‌ها روز به روز پيشرفته‌تر مي‌شوند و اگر كسي آمادگي نداشته باشد، ضرر مي‌كند. پس از سال‌هاي گذشته كه در تيم ملي نمونه‌هاي مثبت زيادي يافت مي‌شد اكنون ديگر اينگونه نيست و خدا را شكر دوپينگ ريشه‌كن شده است، اما بايد باز هم محتاط باشيم تا مبادا دوپينگ گريبان وزنه‌برداري را بگيرد.
در چند وقت اخير اردوهاي متنوعي براي شما تدارك ديده شده است. ماهشهر، كرمانشاه و اكنون هم كه به تازگي از زنجان بازگشته‌ايد و به تهران آمده‌ايد. اين تنوع اردويي چقدر مي‌تواند به شما كمك كند؟
بسيار سودمند است و ما توانستيم در آب و هواهاي مختلف تمرين كنيم. در آب و هواي گرم و شرجي ماهشهر و خنك كرمانشاه و همين كه سالن تمرين جايش عوض مي‌شود خود نكته‌اي مثبت است كه در روحيه وزنه‌برداران تأثير مثبتي دارد و سبب مي‌شود انگيزه‌ها بيشتر شود تا با تمام قدرت بتوانيم پا به مسابقات جهاني بگذاريم.
شما مثل بسياري از ورزشكاران در اين روزها از بي‌پولي حرفي نمي‌زنيد. وضعتان خوب است يا مشكل مالي نداريد؟
رضازاده حمايت‌هاي زيادي از ما مي‌كند و شده از جيب هم مي‌گذارد تا ورزشكار سختي نكشد، اما بسياري هم كم‌لطفي مي‌كنند و اين طبيعي است. وزير هم تازه آمده و در شروع كار است و بايد به او فرصت داد تا بتواند اوضاع را جمع و جور كند. معمولاً از طرف شهرها و استان‌ها به ورزشكاران بي‌محلي مي‌شود و رسيدگي خوبي صورت نمي‌گيرد. به شخصه از استاندار مازندران تشكر مي‌كنم ، او حمايت‌هاي ويژه‌اي از من انجام داد، اما مسئولان قائمشهر به هيچ وجه در شأن من با من برخورد نكردند و هيچ وقت اين كم‌لطفي آنها را فراموش نمي‌كنم.
توجه ويژه‌ رهبري به وزنه‌برداري هم كار شما را سخت‌تر مي‌كند. اكنون بايد دل مقام معظم رهبري را هم شاد كنيد؟
پيام‌هاي آقا روحيه بالايي به من مي‌دهد. ايشان نسبت به ما لطف دارند و پيامشان باعث دلگرمي ما مي‌شود، همه ما قصد داريم با كسب مدال دل ايشان را شاد كنيم.
در چند وقت اخير مهاجرت چند وزنه‌بردار هم سر و صداي زيادي به پا كرد. نظر شما در اين مورد چيست؟
به عقيده من ورزش ايران در حال پيشرفت است. ورزشكاراني كه در تيم‌ها جايي ندارند از كشور مي‌روند تا در ديگر تيم‌ها به كارشان ادامه دهند. اگر آنها در تيم جا داشتند هيچگاه چنين كاري را انجام نمي‌دادند. شايد عدم وجود امكانات هم در اين ماجرا تأثيرگذار باشد.
شما به شخصه اردوهاي خارجي را مفيد مي‌دانيد يا مضر؟
بستگي به شرايط و نظر مربيان دارد و اين ماجرا به من مربوط نمي‌شود. به اعتقاد من حواشي كه دارد بيش از بار فني آن است و بهتر است كه در همين شهرهاي كشورمان به اردوها ادامه دهيم.
تمرينات كوروش باقري را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
من به شخصه همانطور كه گفتم به باقري اعتقاد ويژه‌اي دارم و اگر بچه‌ها به او ايمان داشته باشند نتايج خوبي را مي‌توانيم كسب كنيم.
فكر مي‌كنيد بتوانيد ششمي سال گذشته را در پاريس تكرار كنيد؟
به بيش از اين رتبه هم فكر مي‌كنيم. خدا را شكر نفرات ما خيلي بهتر هستند و نسبت به سال گذشته پيشرفت چشمگيري داشته‌ايم.
سنگين‌ترين وزنه‌هايي را كه در مسابقات رسمي بالاي سر برده‌اي كدام است؟
من در مسابقات جهاني آنتاليا با مجموع ۴۵۳ كيلوگرم قهرمان شدم. در گوانگژو هم ۴۴۰ كيلو را بالاي سر بردم، اما در رقابت‌هاي قهرماني آسياي چين با وجودي كه به لحاظ آمادگي در فرم صددرصد ايده‌آل نبودم مجموعاً ركورد ۴۵۸ كيلوگرم را براي خودم به ثبت رساندم. در جام نامجو هم ۴۵۹ را بالاي سر برده‌ام كه به دليل رسمي نبودن ثبت نشد.
اما اكنون ركوردهايت سرسام‌آور است و فاصله زيادي پيدا كرده‌اي؟
بله همين‌طور است اكنون ۲۷۵ كيلو را توانسته‌ام بالاي سر ببرم و در آينده بهتر از اين هم مي‌شوم.
فكر مي‌كني كه به آنچه آرزويش را داشته‌اي، رسيده‌اي؟
از اينكه عنوان قوي‌ترين مرد جهان را در اختيار دارم خرسندم، اما هنوز هم در اندازه‌اي نيستم كه خود را جانشين رضازاده بدانم. رضازاده شدن استمرار در قهرماني‌ها و سال‌هاي سال حضور در بالاترين سطح وزنه‌برداري دنيا را مي‌طلبد. يك زندگي و يك تفكر حرفه‌اي. بي‌ترديد نبايد به اين چند مدال دلخوش كنم و بايد تمام تلاش خود را انجام دهم تا بهتر از اين شوم.
محسن جعفري