۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰

قاهره عذرخواهي تل‌آويو را نپذيرفت

وزير جنگ رژيم صهيونيستي نسبت به كشته شدن نيروهاي امنيتي مصر در حمله اين رژيم به مزرهاي مصر ابراز تاسف و از اين كشور عذرخواهي كرد.
کد خبر : ۲۹۳۰۳

به گزارش صراغط نیوز، ایسنا به نقل از سايت شبكه الجزيره نوشت: در بيانيه‌ منتشر شده از سوي دفتر ايهود باراك، وزير جنگ رژيم صهيونيستي آمده است كه وي دستور انجام تحقيقات اسرائيلي و در پي آن انجام تحقيقات مشترك با ارتش مصر را جهت روشن شدن جزئيات حادثه صادر كرد.

ايهود باراك در بيانيه‌اي معاهده صلح ميان رژيم صهيونيستي و مصر را معاهده بسيار مهم و با ارزش و استراتژيك به لحاظ حفظ ثبات در خاورميانه توصيف كرد.

بلمور، سخنگوي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي نيز اعلام كرد: اسرائيل اميدوار است بعد از اظهارات باراك ديپلمات مصري كه هنوز تل‌آويو را ترك نكرده است اين شهر را ترك نكند.

اين در حالي است كه صدها مصري همچنان در استان‌هاي مختلف اين كشور به تظاهرات خود ادامه داده و در برابر ساختمان سفارت رژيم صهيونيستي در الجيزه در جنوب قاهره تظاهرات كردند.

صدها تن از جوانان انقلاب مصر و اعضاي جريان‌هاي ديني در تظاهراتي گسترده در ميدان الساعه در استان قنا، المنصوره و نيز صدها تن از اعضاي احزاب الوفد، گروه "6 آوريل"، الغد، كفايه و حزب آزادي و عدالت نيز در استان البحريه دست به تظاهرات زدند و اخراج سفير رژيم صهيونيستي و لغو معاهده كمپ ديويد را خواستار شدند.

در اين راستا يكي از تظاهركنندگان در الجيزه در ساعات اوليه صبح امروز (يكشنبه) توانست از ساختمان سفارت رژيم صهيونيستي بالا برود. وي پرچم اسرائيل را پايين آورد و به جاي آن پرچم مصر را قرار داد.

احمد الشحات، فردي كه اين كار را انجام داده گفت: من از فرصتي كه بدست آمد استفاده كردم و از ديوار ساختمان بالا رفتم و پرچم اسرائيل را كه پاره شده بود، پايين آوردم. تظاهركنندگان نيز پرچم پاره شده اسرائيل را به آتش كشيدند.

اين در حالي بود كه پليس مصر سعي كرد كه اين جوان مصري را دستگير كند، اما صدها تظاهركننده موفق شدند وي را نجات دهند.

تظاهركنندگان شعارهايي مبني بر اخراج سفير اسرائيل و لغو معاهده كمپ ديويد سر دادند.

اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي و پليس همچنان به مراقبت‌هاي خود در اطراف سفارت رژيم صهيونيستي ادامه مي‌دهند.

دولت مصر نيز اعلام كرده است كه سفير خود را از سرزمين‌هاي اشغالي خارج خواهد كرد.

دولت مصر امروز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه صدور بيانيه‌ عذرخواهي و ابراز تاسف اسرائيل در پي كشته شدن پنج نيروي پليس مصر در مرزهاي دو طرف با حجم اين حادثه تناسب ندارد.

در اين بيانيه آمده است كه بيانيه اسرائيلي اگرچه در ظاهر مثبت بود، اما در سطح شدت و حجم حادثه رخ داده نبود و خشم مصري‌ها از اقدامات اسرائيل هرگز پايان نخواهد يافت.

اين درحالي است كه در پي اين حادثه وزارت خارجه مصر به نشان اعتراض خود كاردار اسرائيلي را در قاهره احضار كرد.

وزارت خارجه مصر اعلام كرد: كاردار به دليل نبود سفير احضار شد و گفت كه از سوي دولت مسئول شده است بيانيه وزارت جنگ اسرائيل را قرائت كند و در اين بيانيه نسبت به اين حادثه ابراز تاسف شده بود.

در اين راستا رابرت سري، هماهنگ كننده سازمان ملل در روند صلح خاورميانه از اردن به مصر سفر كرده است. سفر وي به قاهره دو روزه خواهد بود.

يك مسئول در دفتر سازمان ملل در قاهره پس از ديدار با سري اعلام كرد: فرستاده سازمان ملل به دستور بان كي مون، دبيركل سازمان ملل با مسئولان مصري و اعضاي اتحاديه عرب رايزني خواهد كرد و در تلاش است كه دو طرف را به خويشتن‌داري و حفظ آرامش دعوت كند.

از سوي ديگر نيروهاي رژيم صهيونيستي در منطقه مرزي با مصر به حالت آماده باش در آمده‌اند.

شاهدان عيني اعلام كردند: نيروهاي امنيتي اسرائيل به طور بي‌سابقه در منطقه مرزي با خاك مصر به ويژه در مناطق "الكونتلا" و "طابا" مركز و جنوب صحراي سيناء به حالت آماده باش درآمده‌اند.

به گفته منابع آگاه، خودروهاي نظامي رژيم صهيونيستي و خودروهاي وابسته به گارد مرزي رژيم صهيونيستي و جنگنده‌هاي اسرائيلي در خط مرزي مصر مستقر شده‌اند.

منابع هشدار دادند: هرگونه عمليات نظامي در خاك مصر عواقب خطرناكي خواهد داشت و باديه نشينيان اين مناطق سلاح به دست خواهند گرفت و از ارتش مصر حمايت خواهند كرد.

همچنين نيروهاي نظارتي بين‌المللي در سيناء در گزارشي درباره كشته شدن سربازان مصر اعلام كرد: اسرائيل بر خلاف معاهده صلح امضا شده با مصر عمل كرد و به مرزهاي مصر تجاوز كرد و به نيروهاي مصري تيراندازي كرد.

نيروهاي نظارتي بين‌المللي تاكيد كردند: اين اقدام اسرائيل برخلاف قوانين بين‌المللي بود.