۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
قاسم غفوری

خواست اولاند از عروس خاورمیانه

کد خبر : ۲۹۳۳۱۷
صراط: فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه برای دیداری رسمی راهی لبنان می‌شود. اولاند علاوه بر لبنان به مصر و اردن هم سفر خواهد کرد. اقدامی که نشان می‌دهد وی برای سیاست‌های منطقه‌ای فرانسه برنامه‌ریزی می‌کند و صرفا به دنبال اهدافی در لبنان نمی‌باشد. آنچه بر اهمیت این سفر می‌افزاید آن است که سفر « فرانسوا اولاند» در حالی انجام می‌شود که به علت خالی بودن کرسی ریاست جمهوری لبنان، خبری از استقبال و ضیافت رسمی نیست و رسانه‌های لبنانی آن را یک « سفر کاری» و حتی «شروع یک مرحله جدید سیاسی و دیپلماتیک برای لبنان» خوانده‌اند.اولاند نخستین رئیس جمهوری یک کشور است که در زمان خالی بودن کرسی ریاست جمهوری لبنان ( حدود ۲ سال) به این کشور سفر می‌کند.رئیس جمهوری فرانسه چهارم اکتبر سال ۲۰۱۲ به لبنان سفر کرده بود که تنها سه ساعت طول کشید. با توجه به این شرایط این سوال پیش می‌آید که اهداف اولاند از سفر به لبنان و منطقه چیست؟ برخی ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که فرانسه به دنبال حضور گسترده در منطقه است و رقابتی پنهان و آشکار را با آمریکا به راه انداخته است. این امر زمانی آشکارتر می‌شود که این سفر پیش از سفر اوباما رئیس جمهور آمریکا به منطقه و دیدار وی با سران شورای همکاری خلیج فارس صورت می‌گیرد. فرانسه هر چند در مواردی در کنار آمریکا هستند اما در عمل رقابتی شدید میان آنان در منطقه در جریان است.
با این شرایط می‌توان گفت که اولاند در لبنان از یک سو به دنبال یافتن جایگاهی برای فرانسه در این کشور است که از ابعاد این طرح را نیز بررسی مسئله ۴ میلیارد دلار سلاح هدیه‌ای عربستان به لبنان است که قرار بود فرانسه مجری طرح باشد اما سعودی آن را به خاطر رفتارهای سیاسی لغو نمود. مسئله دیگر تاثیر گذاری بر روند سیاسی لبنان برای انتخاب رئیس جمهور است که با توجه به رفتارهای فرانسه با گرایش به جریان ۱۴ مارس به ریاست حریری صورت می‌گیرد. رفتاری که نه راهکار پایان بحران سوریه بلکه زمینه ساز چالشهای گسترده‌تر در روند سیاسی این کشور خواهد شد.
با توجه به رفتارهای فرانسه علیه مقاومت، اعمال فشار بر حزب‌الله برای خروج از سوریه یکی از اهداف اولاند در این سفر است هر چند در ظاهر ادعا دارد که به دنبال همگرایی منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم است. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که خواسته‌های اولاند از لبنان که زمانی عروس خاورمیانه نامیده می‌شد ارتقای جایگاه فرانسه در منطقه است که در رقابت با آمریکا،انگلیس ، روسیه و چین صورت می‌گیرد.