۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹

احتمال طغیان دوباره هیرمند

با وجود اینکه حجم سیلاب رود مشترک و مرزی هیرمند که در چند روز گذشته خساراتی را به کشاورزان، تاسیسات فنی راه ها و محیط زیست سیستان وارد کرده، کاهش یافته است، اما مسئولان سیستان و بلوچستان از احتمال ورود سیلابی جدید خبر می‌دهند.
کد خبر : ۲۹۳۵۳۳

صراط: با وجود اینکه حجم سیلاب رود مشترک و مرزی هیرمند که در چند روز گذشته خساراتی را به کشاورزان، تاسیسات فنی راه ها و محیط زیست سیستان وارد کرده، کاهش یافته است، اما مسئولان سیستان و بلوچستان از احتمال ورود سیلابی جدید خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی در اخطاریه‌ای از وقوع بارشهای شدید در مناطق مختلف افغانستان به ویژه سرچشمه‌های رود هیرمند در اوایل این هفته خبر داده که احتمال طغیان حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آبگرفتگی در شمال سیستان و بلوچستان را تقویت می‌کند.

حجم ورود سیلاب به شمال سیستان و بلوچستان کاهش یافته و خسارتهای بخش کشاورزی، محیط زیست و تاسیسات راه‌ها نمایان‌تر شده است. هنوز مسئولان استان میزان خسارت‌های سیلاب را رسانه‌ای نکرده‌اند اما به عقیده مردم بومی و کشاورزان سیستان، حجم این خسارت‌ها گسترده است.

احمد عاقبت بخیر، عضو کمیساری رود هیرمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، ضمن انتقاد از عدم پرداخت حق آبه رود هیرمند توسط افغانستان در طول 16 سال اخیر، اظهار کرد: افغانستان سیلاب‌های خطرناک و خسارت زای خود را به جای حق آبه جا زده و به ایران می‌دهد، ولی این سیلاب‌ها به تاسیسات ما خسارت وارد کرده و به درد کشاورزی هم نمی‌خورد.

وی تصریح کرد: افغانستانی‌ها هم می‌دانند که این سیلاب‌ها قابل کنترل نیست. آنها اصلاً حق آبه نداده‌اند، فقط سیلابی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را کنترل کند و گاهی این سیلاب‌ها به سیستم‌های ما خسارت وارد می‌کند. این سیلاب به درد کشاورزی هم نمی‌خورد، چون در فصلی که رودخانه باید آب داشته باشد، آب ندارد و به امید سیلاب هم نمی‌توان کشاورزی کرد، مردم ایران در حوضه آبریز رودخانه هیرمند به امید جاری شدن به موقع آب تمام زندگی خودشان را در مزرعه هزینه می‌کنند ولی آبی در کار نیست و همواره خسارت می‌بینند.

عاقبت بخیر افزود: افغانستان برخلاف معاهده تقسیم آب، سیلاب‌ها را به عنوان حق‌آبه قلمداد می‌کند ولی این برخلاف اصل معاهده است، بر اساس جدول ماهانه معاهده، افغانستان باید آب را از سد کجکی رهاسازی کند، ولی در 16 سال اخیر این کشور سیلاب‌های غیرقابل کنترل حوضه ارغنداب را که ارتباطی به سد کجکی و معاهده ندارد، به ایران داده است.

پیش از این امیرمرادی، مدیرکل هواشناسی سیستان وبلوچستان گفته بود: براساس نقشه‌های هواشناسی در شهرهای شمالی و شرقی افغانستان که جزو سرچشمه‌های رود هیرمند هستند، از شنبه تا دوشنبه(29، 30و 31 فروردین) بارندگی رخ می‌دهد و حجم بارندگی‌ها حدود 50 میلیمتر خواهد بود.