۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶

آتش‌سوزی سریالی جنگل‌های لرستان

مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه لرستان گفت: آتش سوزی های سال گذشته در مراتع و جنگل های لرستان آنچنان پشت سر هم و سریالی بود که توان اطفاء حریق از نیروهای استان گرفته شد.
کد خبر : ۲۹۳۸۰۴
صراط: مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه لرستان گفت: آتش سوزی های سال گذشته در مراتع و جنگل های لرستان آنچنان پشت سر هم و سریالی بود که توان اطفاء حریق از نیروهای استان گرفته شد.

به گزارش مهر، رضا آریایی ظهر دوشنبه در جلسه ستاد اطفاء حریق استان متوسط بارندگی های سال آبی جاری در لرستان را ۶۳۷ میلیمتر دانست و اظهار داشت: بر اثر بارندگی های سال آبی جاری شاهد وقوع دو سیلاب در آبان ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال بودیم که هر کدام از این سیلاب ها خسارات زیادی به زیرساخت های استان وارد کردند.

لرستان همچنان درگیر خشکسالی است

وی افزود: با اینکه بارش های سال زراعی جاری باعث رونق کشاورزی استان و افزایش سطح سفره های زیرزمینی استان شد ولی واقعیت این است که لرستان همچنان درگیر خشکسالی بوده بطوریکه خشکسالی ۱۰ سال اخیر در این استان همچنان ادامه دار خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه لرستان با اشاره به اینکه بارش هایی که طی امسال در استان اتفاق افتاد استثناء بزرگی بوده عنوان کرد: این بارش ها توانست بعد از سال ها چشمه های آب زیرزمینی استان را به آب بیندازد ولی باید نگران باشیم که در تابستان شاهد وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان خواهیم بود.

آریایی تصریح کرد: ۱۰ روز بعد از قطع بارش ها در طبیعت، گیاهان علفی یکساله ای که در مراتع وجود دارند به سرعت خشک شده و بر اثر نرسیدن آب مانند یک انبار باروت عمل کرده و مستعد وقوع آتش سوزی خواهند شد.

آتش سوزی سریالی جنگلهای لرستان

وی با بیان اینکه تجربه تمام آتش سوزی های سنوات قبل در استان نشان می دهد بالای ۹۵ درصد این آتش سوزی ها جنبه انسانی دارد، اضافه کرد: عمده این آتش سوزی ها عمدی اتفاق افتاده است که از عوامل آن می توان به درگیری های محلی روستاییان بخاطر چرای دام، بی احتیاطی دامداران محل و گردشگران، تعرض عده ای به منابع طبیعی برای زغال گیری و ... اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه لرستان با اشاره به اینکه آتش سوزی های سال گذشته در مراتع و جنگل های لرستان آنچنان پشت سر هم و سریالی بود که توان اطفاء حریق از نیروهای استان گرفته شد، بیان داشت: اکنون بین ۴۵ روز تا دو ماه فرصت داریم تا برنامه ریزی های خود در بحث اطفاء حریق را انجام دهیم.

آریایی با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست لرستان در حال آماده کردن برنامه هایی برای جلوگیری از وقع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان هستند، افزود: متولی اطفاء حریق در جنگل ها و مراتع اداره کل منابع طبیعی بوده و مناطق حفاظت شده نیز توسط اداره کل محیط زیست پوشش داده می شود و سایر دستگاه های اجرایی همکار این دو دستگاه محسوب می شوند.

وقتی فرمانداری ها یک ریال برای اطفا حریق جنگلها ندارند

وی یادآور شد: سازمان جنگل ها سال گذشته با یکی از ارگان های نظامی در بحث اعزام هلیکوپتر برای اطفاء حریق قراردادی منعقد کرد که در سال جاری نیز این قرارداد مجددا منعقد خواهد شد که با توجه به توپوگرافی خاص لرستان اگر نیاز بود از این سیستم اطفاء حریق هوایی طی امسال استفاده می شود.

مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه لرستان از فرمانداران شهرستان های مختلف استان خواست سازماندهی خاصی برای اطفاء حریق های احتمالی در سال جاری را داشته باشند و افزود: در سال گذشته نیروهایی از خرم آباد برای اطفاء حریق به شهرستان های مختلف اعزام می شدند که این امر از توان افراد کم می کرد.

آریایی بر لزوم اختصاص اعتباری برای اطفاء حریق در جنگل ها و مراتع استان به دستگاه های متولی تاکید کرد و گفت: فرمانداران حتی یک ریال برای اطفاء حریق در اختیار ندارند لذا نمی توانند هیچ وسیله و تجهیزاتی برای این امر تهیه کنند.

۱۳ هزار هکتار از جنگلهای لرستان از دست رفت

وی به ایجاد ۶۰۰ هکتار جنگل مصنوعی در منطقه بام خرم آباد با صرف هزینه های سنگین اشاره کرد و بیان داشت: سه سال تمام ده ها مدیر بصورت شبانه روز برای ایجاد جنگل مصنوعی در بام خرم آباد کار کردند و میلیارد ها میلیارد تومان در این پروژه اعتبار هزینه شد تا یک جنگل مصنوعی با مساحت ۶۰۰ هکتار ایجاد شود که از این جنگل تنها یک سوم مشجر است.

مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه لرستان افزود: این در حالی است که طی پنج سال گذشته ۱۳ هزار هکتار از جنگل های استان از دست رفت پس نمی توان با توجه به هزینه بر و زمانبر بودن دست به احیاء جنگل زد بلکه اگر همین وضعیت موجود را حفظ کنیم هنر کرده ایم.

آریایی با بیان اینکه بهترین گزینه برای اطفاء حریق در جنگل ها و مراتع اهالی ساکن و بومی محل هستند، اضافه کرد: این افراد کارایی بالایی داشته و با توجه به اینکه به محل آشنایی دارند می توان برای دفع حریق تاثیر گذار باشند تنها کافی است یک مقدار تجهیزات و کمک های مالی در قالب قرارداد در اختیار آن ها قرار گیرد.