۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰

اوباما: نظام سیاسی ما ناکارآمد است

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با اشاره به گفتگوی تلفنی اخیر خود با ولادیمیر پوتین درباره‌ی بحران سوریه اظهار داشت که این گفتگو به منظور نشان دادن نگرانی از بابت متزلزل شدن آتش بس در سوریه انجام شده است.
کد خبر : ۲۹۴۲۵۴
صراط: رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با اشاره به گفتگوی تلفنی اخیر خود با ولادیمیر پوتین درباره‌ی بحران سوریه اظهار داشت که این گفتگو به منظور نشان دادن نگرانی از بابت متزلزل شدن آتش بس در سوریه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با مجری معروف شبکه سی بی اس این کشور چارلی رز اظهار داشت: تماس تلفنی من با پوتین با این هدف انجام شد که نشان دهیم علائم متزلزل شدن آتش بس در سوریه سریعتر از انتظارمان دیده می‌شود و اگر آمریکا و روسیه درباره‌ی حفظ این آتش بس هماهنگ عمل نکند و به دنبال پیشبرد مسیر سیاسی و انتقال قدرت در سوریه نباشد ممکن است ما به وضعیتی که سه یا چهار هفته پیش داشتیم بازگردیم. این به نفع هیچ یک از ما نخواهد بود.

وی افزود: فکر می‌کنم همچنین روسها بسیار متعهد به حفظ ساختار دولت سوریه هستند وبه لحاظ نظری نیز آمریکا نیز به این مساله معترض نیست.

اوباما گفت: چیزی که ما به شکل مداوم بر سر آن اختلاف داشته‌ایم و چنین اختلافی نیز برای شش سال است که ادامه پیدا کرده تاکید وی بر این است که نمی‌تواند به طور یکجانبه از کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت حمایت کند و این تصمیمی است که بشار اسد و سوری ها باید بگیرند.

وی همچنین درباره‌ی دکترین سیاست خارجی دولتش گفت: من معتقدم که آمریکا به عنوان تنها ابر قدرت جهان این وظیفه را در همه مناطق جهان که درآنها جنگ و خشونت دیده می‌شود دارد که تلاش کند یک نیروی مثبت باشد. اما این به این معنی نیست که ما باید هر جا که بحران دیدیم نیرو مستقر کنیم ما باید نسبت به چگونگی استفاده ازنیروی نظامی خود محتاط باشیم.

اوبامادر ادامه گفت:‌ در سال 2009 هنگامی که من برای اولین بار به ریاست جمهوری رسیدم ما همچنان در وسط دو جنگ فعال قرار داشتیم و از آن زمان تاکنون ما توانسته‌ایم در این دو میدان جنگ از شدت نبرد بکاهیم. با این حال این کشورها به هیچ وجه در وضعیت خوبی قرار ندارند. القاعده به لحاظ اساسی برچیده شده و اسامه بن لادن نیز مرده است و گروه داعش نیز در حال از دست دادن اراضی خود است بنابراین من هیچ تردیدی در خصوص استفاده از قدرت نظامی ما در جایی که برای حفظ جان آمریکایی‌ها ضروری بوده نشان ندادم. اوباما همچنین درباره‌ی انتقادهایی که نسبت به تعیین خط قرمز برای استفاده از سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه ازسوی وی مطرح شد گفت: من فکر می‌کنم که بی تردید بسیاری از طرف‌ها در خاورمیانه ترجیح می دادند من به بشار اسد حمله نظامی کنم. اما علت آن تنها به خاطر یک سری مفاهیم انتزاعی خط قرمز نیست . ما همچنان این موضع را داریم که او باید از قدرت کنار برود.

اوباما همچنین در پاسخ به موانع پیش روی آمریکا در قرن 21 گفت: یکسری مسایل وجود دارد که می‌تواند ما را متوقف سازد. مشکل شماره 1 ما این است که نظام سیاسی ما همچنان به ناکارآمدی ادامه دهد. شاید جالب باشد بدانید که مهمترین سوالی که این روزهادیگر رهبران جهان از من می‌پرسند این است که در انتخابات ریاست جمهوری شما چه اتفاقی خواهد افتاد. من می‌گویم که انتخابات ریاست جمهوری فعلی نوک کوه یخی در نظام سیاسی ما است که قابل مشاهده است.

اوباما درباره‌ی این که در دوران ریاست جمهوری‌اش چه درسی یاد گرفته است گفت که تحولات بزرگ معمولا نتیجه تلاش‌های زیاد و سخت هستند . موانع و مشکلات زیادی وجود دارد آنچه که مهم است این است که اطمینان حاصل کنیم که شما سازمانی برخوردار از یکپارچگی و دارای ماموریت مشخص که همه چیز را درست انجام می‌دهد و به سراغ میان برها نمی‌رود دارید.

خبر فوری

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد/ تلفات جانی این حادثه مشخص نیست