۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸

ادغام‌های فله‌ای در آموزش و پرورش

طي چند هفته اخير شاهد تغییر و تحولات چشمگيري در وزارت آموزش وپرورش بوديم...
کد خبر : ۲۹۵۲۰
صراط نیوز به نقل از جوان، طي چند هفته اخير شاهد تغییر و تحولات چشمگيري در وزارت آموزش وپرورش بوديم، چنانکه در آخرين اخبار مطلع شديم، وزير آموزش و پرورش طي احکام جداگانه‌اي، فرشته حشمتيان را به عنوان «رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشارکت‌هاي مردمي و خانواده»، حسين هژبري را به «رياست سازمان آموزش و پرورش استثنايي» و سوسن کشاورز را در سمت«مشاور وزير در امور اجرايي سند راهبردي تحول بنيادين» منصوب کرد، اين در حالي است که پیش‌تر با ادغام و تجميع فعاليت «سازمان مرکزي انجمن اوليا و مربيان، اداره کل امور زنان و سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي» سازمان جديدي با عنوان «سازمان مدارس غيردولتي، مشارکت‌هاي مردمي و خانواده» در جايگاه معاونت وزير در ساختار ستادي وزارت آموزش و پرورش ايجاد شده است. 

در اين‌باره، نصيري‌قيداري، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي به رسانه‌ها گفته است: به طور کلي بحث ادغام‌ها به طور عمومي در برنامه پنجم توسعه مورد تأکيد قرار گرفته، چنانکه در ماده ۵۳ برنامه پنجم دولت موظف به ادغام چهار وزارتخانه شده است، از اين رو بحث ادغام جزو اسناد مديريت خدماتي کشور و در راستاي چابک‌سازي دولت مي‌باشد‌، اما بايد توجه داشت براي اين ادغام‌ها در تمام سازمان‌ها و مؤسسات کار کارشناسانه انجام شود و سعي شود نهادهاي همسو را با هم ادغام کنند، از اين رو ادغام آموزش وپرورش با نهضت سوادآموزي پسنديده است، زيرا نهادهاي همسويي هستند که موجب پرهيز از برخي موازي‌کاري‌ها مي‌شود.
وی مي‌افزايد: به هر حال معتقدم چنانچه اين ادغام‌ها با پشتوانه کارشناسي و بدون عجله انجام شود، مثبت بوده و موجب پويايي دستگاه‌ها مي‌شود. همچنین فرشته حشمتيان در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به سياست تغيير ساختار آموزش و پرورش مي‌گويد: با توجه به مطالبات مقام معظم رهبري، در راستاي تحول بنيادين و تدابير دکتر حاجي‌بابايي در کيفيت‌بخشي به فعاليت‌ها، تجميع وظايف و مأموريت‌هاي مشترک در اين وزارتخانه از ضروريات است.
به گفته حشمتيان، به منظور جلوگيري از هر گونه موازي‌کاري و افزايش کارآمدي بدنه دولت که از سياست‌هاي زيربنايي دولت خدمتگزار است، آموزش و پرورش با توجه به نقش تأثيرگذار خانواده، والدين و جامعه در جهت ارتقاي فعاليت‌ها در اين پيوستار با چشم‌انداز تحقق اهداف متعالي تعليم و تربيت در حرکت است.
حشمتيان با اشاره به نقش مؤثر شوراهاي آموزش و پرورش و نقش تأثيرگذار زنان در خانواده، تجميع فعاليت‌ها در سه حوزه امور زنان، انجمن‌هاي اوليا و مربيان و مدارس غيردولتي و مشارکت‌هاي مردمي را امري هوشمندانه مي‌خواند و اذعان مي‌كند: اين تجميع به معناي انحلال هيچ کدام از اين حوزه‌ها نيست و تعبير صحيح، تجميع فعاليت‌هاي مشترک اين سه حوزه در يک حوزه است.
وي همچنين اصلاح ساختار اخير آموزش و پرورش را ادامه اصلاح ساختار ستادي اين وزارتخانه مي‌داند و مي‌گويد: ارتقاي جايگاه مردمي و تقويت نقش خانواده در آموزش و پرورش از تدابير طلايي دکتر حاجي‌بابايي است.
علی عباسپور، رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز گفته است: آموزش و پرورش وزارتخانه وسيعي است و اين گستردگي براساس برنامه‌ريزي صورت نگرفته است، از طرف ديگر ۹۵ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش صرف هزينه پرسنلي مي‌شود و بيش از يک ميليون کارمند در امور ستادي وزارتخانه فعال هستند، بنابراين ادغام‌ها با توجه به ابعاد وزارت آموزش و پرورش و گسترش بدون برنامه آن مناسب است، اما بايد دقت کرد که اين ادغام‌ها به گونه‌اي نباشد که از طرف ديگر نيز براي اين وزارتخانه معضلي ايجاد کند، بنابراين بايد با کلي‌نگري در آموزش و پرورش به آن نگاه شود. وی ادامه مي‌دهد: اينگونه با هدفي مشخص چارت سيستم اداري تدوين شود و برهمين اساس نيز مطابق با سنخيت دستگاه‌ها ادغام صورت بگيرد، البته بايد اين چارت تعريف شده همسو با برنامه‌هاي تحول بنيادين آموزش وپرورش باشد.
وي با تأکيد بر لزوم عدم‌شتابزدگي در اين تغييرات مي‌گويد: گاه در برخي از اين ادغام‌ها شتابزدگي ديده مي‌شود، براي نمونه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش که نهادي ضروري در نظام آموزشي محسوب مي‌شود، در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي ادغام شده است.
نکته ديگري که در تحولات اخير وزارت آموزش و پرورش قابل تأمل است، تغيير مديران است که در ماه‌هاي اخير به طور فزاينده مشهود است. چنانکه طي چند ماه اخير رئيس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي تغيير کرد، اما در همين روزهاي اخير بار ديگر اين حوزه شاهد تحول و تغيير بود.
به هر روي اين دگرگوني‌ها مي‌تواند آثار ناخوشايندي بر اداره وزارت آموزش وپرورش وارد کند، از اين رو بايد متوليان آموزش کشور به تأمل و هوشمندي در اين زمينه اقدام کنند.
 
محمد عمرانی